مبارزه سیاسی سنگین و دائمی امام رضا(ع) با نظام طاغوت
مبارزه سياسي سنگين و دائمي امام رضا(ع) با نظام طاغوت

مبارزه سیاسی سنگین و دائمی امام رضا(ع) با نظام طاغوت

حجت الاسلام والمسلمين عزت زماني با اشاره به مبارزه سياسي سنگين و دائمي امام رضا(ع) با نظام طاغوت، گفت: ايشان به ظاهر تحت سلطه مأمون بود، اما با مبارزات دقيق و حساس خود توانست حکومت عباسي را با چالش‌هاي اساسي روبه‌رو کند.
شناسه خبر : 12930 تاریخ انتشار : ۱۳ تير ۱۳۹۹ زمان انتشار : ۱۴:۳۸

حجت الاسلام والمسلمین «رضا عزت زمانی» در گفت‌وگو با خبرنگار ستاد ارتباطات رسانه ای فهما استان قم، ضمن تبریک به مناسبت فرارسیدن میلاد امام رضا(ع) به بیان برکات حضور ایشان در ایران پرداخت و اظهار داشت: یکی از جلوه‌های بارز وجودی امام رضا(ع) علم خدایی حضرت بود تا جایی که در تمام مسیر از مدینه تا مرو مردم را از معارف اهل بیت(ع) اشراب می‌کنند.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان قم افزود: این مسأله تا جایی بود که همراهان ایشان که از درباریان مأمون بودند برخی مسیرها را جرأت نمی‌کنند که امام را عبور بدهند تا امام بیشتر از مسیر مخالفان اهل بیت(ع) عبور کنند و نتوانند علوم و معارف اهل بیت(ع) را به مردم برسانند.

وی با بیان این که امام رضا(ع) به تعبیر رهبر معظم انقلاب از ائمه مبارز محسوب می‌شود، گفت: خود این هجرت مبدأ یک حرکت تاریخی بعد از هجرت پیامبر و سیدالشهدا(ع) است که در حقیقت یک تمدنی را تا به این بخش گسترش داد و ما امروز شیعه بودن و در مکتب اهل بیت(ع) بودن را مدیون این هجرت و همچنین هجرت حضرت فاطمه معصومه(س) هستیم.

حجت الاسلام والمسلمین عزت زمانی با تأکید بر این که رهبر معظم انقلاب این هجرت را یکی از ویژگی‌های اندیشه اسلامی می‌دانند، خاطرنشان ساخت: امام رضا(ع) دائماً در حال مبارزه بود همچنان که حضور ایشان در مرو، مدل پذیرفتن حکومت و مسأله ولایت‌عهدی که بر ایشان اجبار شد به‌گونه‌ای با هوشمندی امام اتفاق افتاد که همه متوجه شدند، حضرت این ولایت‌عهدی را نپذیرفتند و این مسأله بر ایشان تحمیل شده است نه این که بخواهند به راحتی یک پست حکومتی را قبول کنند.

وی بیان داشت: در آن دوران همچنین مواجهه‌های علمی پیرامون امام شکل گرفت چراکه به خاطر ویژگی‌های مأمون جلسات مناظرات سنگینی با ادیان و نحله‌های مختلف برگزار شد که امام آن‌چنان این صحنه را به نفع مکتب اهل بیت(ع) تغییر می‌دهد که این صفت برازنده عالم آل محمد در وجود ذی جود امام رضا(ع) جلوه ویژه‌ای پیدا می‌کند.

عضو شورای هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد استان قم یادآور شد: همچنین در بعد معنویت و نظام معنوی امامت و اهل بیت(ع) رفتارهای ایشان نمود ویژه‌ای داشت، از جمله در قضیه نماز باران و نماز جمعه‌ای که ایشان حرکت کرد و وسط راه امام را برگرداندند، نشان داد که حضرت در صحنه سنگین مواجهه با طاغوت بودند.

وی با بیان این که امام رضا(ع) به ظاهر در سیطره نظام طاغوت است اما با مبارز درونی خود، حکومت طاغوتی را از هم پاشید، ابراز داشت: این مسأله تا جایی پیش رفت که مأمون شخصیتی که خود را عاقل بنی العباس می‌دانست چاره‌ای جز شهادت امام رضا(ع) و حذف فیزیکی ایشان پیدا نمی‌کند.

حجت الاسلام والمسلمین عزت زمانی خاطرنشان ساخت: هرکدام از این بخش‌ها اگر خوب و دقیق مطالعه شود نشان می‌دهد که همه ائمه به‌ویژه امام رضا(ع) در صحنه شدید و سنگین مبارزه با طاغوت بودند، هرچند متأسفانه نقل تاریخ طور دیگری به دست ما رسیده است ولی دوران مبارزه امام رضا(ع) یک دوران خستگی‌ناپذیر و دائمی توصیف می‌شود.