مراسم عمومی دعای عرفه در کانون‌های فرهنگی هنری مساجد استان قم برگزار نمی‌شود/ تاکید بر برگزاری مراسم دعای عرفه بر بستر فضای مجازی
مراسم عمومي دعاي عرفه در کانون‌هاي فرهنگي هنري مساجد استان قم برگزار نمي‌شود/ تاکيد بر برگزاري مراسم دعاي عرفه بر بستر فضاي مجازي

مراسم عمومی دعای عرفه در کانون‌های فرهنگی هنری مساجد استان قم برگزار نمی‌شود/ تاکید بر برگزاری مراسم دعای عرفه بر بستر فضای مجازی

حجت الاسلام و المسلمين روحاني با اشاره به اينکه قم جزو استان‌هاي قرمز کشور به لحاظ شيوع ويروس کرونا است، گفت: بر اساس بخشنامه وزارت بهداشت و ستاد ملي مديريت کرونا، تمام برنامه‌هاي مرتبط با عيد قربان و دعاي عرفه، به صورت مجازي در کانون‌هاي فرهنگي هنري مساجد استان قم برگزار مي‌شود.
شناسه خبر : 14061 تاریخ انتشار : ۹ مرداد ۱۳۹۹ زمان انتشار : ۱۲:۳۶

به گزارش ستاد ارتباطات رسانه ای (فهما) از استان قم، حجت الاسلام و المسلمسن «سعید روحاني» در باب اهمیت روز عرفه گفت: روز عرفه در معارف دینی ما به نام عیدالله اکبر نامگذاری شده و ایام الله محسوب می‌شود. روز عرفه طبق روایات این قدر با عظمت و فضیلت است که می‌تواند جبران غفلت ۳۰ شبانه روز ماه رمضان و شب‌های قدر را بکند.

 

مدیر ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد استان قم با بیان اینکه بهترین عمل در روز عرفه تفکر و تعقل و تدبر است؛ خصوصاً تدبر در سوره‌ها و فراز‌های نورانی دعای عرفه امام حسین(ع)، بیان کرد: اگرچه یدالله مع الجماعه و در جمع بودن برکاتی دارد که در جمعیت اندک نیست؛ اما با توجه به شرایط فعلی و شیوع بیماری کرونا، هیچ تفاوتی از لحاظ فضیلت و درک فضائل و پاداش شب و روز عرفه بین اینکه انسان در منزل یا مسجد و بین جمع آن‌ها را انجام دهد، وجود ندارد. مهم این است که بتوانیم با حضور قلب این عمل را انجام و خداوند را کانون توجه خود قرار دهیم.

 

حجت الاسلام و المسلمین روحانی ادامه داد: امیرالمومنین وقتی می‌خواستند یک کار عبادی انجام دهند، معمولاً با خانواده انجام می‌دادند. سیره عملی خود اهل بیت این است که معمولاً دعا و مناجات را بیشتر با خانواده انجام می‌دادند. بزرگان ما هم سعی می‌کردند اعمال را با خانواده انجام دهند. اینکه حتماً به مسجد برویم و دور هم باشیم خوب است، ولی افضل این است که انسان اعمال را با خانواده انجام دهد.

 

مدیر ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد استان قم با اشاره به اینکه قم جزو استان های با وضعیت سفید در خصوص کرونا نیست، ابراز کرد: مراسم عمومی دعای عرفه و نماز عید سعید قربان با توجه به اینکه قم در وضعیت هشدار کرونا قرارگرفته، در کانون های فرهنگی هنری مساجد استان قم برگزار نمی‌شود.

 

حجت الاسلام و المسلمین روحانی تاکید کرد: کانون های فرهنگی هنری مساجد استان قم آئین پرفیض و روح بخش دعای عرفه امام حسین (ع) را بدون هیچگونه تجمع و در بستر فضای مجازی برگزار می کنند.

 

وی ادامه داد: همچنین این برنامه از ساعت ۱۷ به صورت زنده و مستقیم از شبکه استانی نور، شبکه چهار سیما، رادیو معارف و پرتال جامع آستان حضرت معصومه و از ساعت 18 از مسجد مقدس جمکران از شبکه آموزش به صورت زنده پخش می شود.

 

لازم بذکر است طبق نظر دانشگاه علوم پزشکی با افزایش آمار مبتلایان به کرونا طی روز های اخیر وضعیت استان قم از وضعیت زرد به وضعیت هشدار تغییر کرده است. بدین ترتیب براساس مصوبات ستاد ملی مبارزه با کرونا برگزاری مراسم دعای عرفه و نماز عید سعید قربان در استان قم ممنوع خواهد بود.