قم متولی برگزاری چهار طرح ملی در سطح مساجد کشور شد/ توانمندسازی و شبکه‌سازی مساجد قم نتیجه ۱۰ سال برنامه‌ریزی بود
قم متولي برگزاري چهار طرح ملي در سطح مساجد کشور شد/ توانمندسازي و شبکه‌سازي مساجد قم نتيجه ۱۰ سال برنامه‌ريزي بود

قم متولی برگزاری چهار طرح ملی در سطح مساجد کشور شد/ توانمندسازی و شبکه‌سازی مساجد قم نتیجه ۱۰ سال برنامه‌ریزی بود

مدير ستاد هماهنگي کانون‌هاي فرهنگي هنري مساجد استان قم با اشاره به انتخاب قم به‌عنوان پايتخت فرهنگ و هنر مساجد ايران اسلامي(فهما) گفت: به‌منظور استفاده از اين ظرفيت، قم متولي برگزاري چهار طرح ملي در سطح مساجد کشور شد.
شناسه خبر : 15451 تاریخ انتشار : ۵ شهريور ۱۳۹۹ زمان انتشار : ۱۴:۴۹

به گزارش ستاد ارتباطات رسانه ای (فهما) از استان قم، حجت الاسلام و المسلمین «سعید روحانی» روز چهارشنبه 5 مرداد در نشست خبری به مناسبت معرفی استان قم به عنوان پایتخت فرهنگ و هنر مساجد ایران اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگاران افزود: از این طرح‌ها، ۲ مورد در شرف اجرایی شدن است و ۲ طرح نیز در مرحله تامین اعتبار قرار دارند که با تامین اعتبار، به‌سرعت اجرایی می‌شود.

 

وی ادامه داد: طرح «مسجد، مدرسه و خانواده» به‌منظور پیوند میان مسجد و مدرسه، طرح «مهد فهما» به‌منظور هدفمند کردن آموزش‌ها در مهدهای کودک، طرح «کوثر پرفروغ» باهدف تبیین شخصیت حضرت معصومه(ص) و همچنین طرح «گنبد فیروزه‌ای» باهدف سبک زندگی مهدوی چهار طرحی است که قم متولی برگزاری آن‌ها در کشور شده است.

 

مدیر ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد استان قم بابیان اینکه توانمندسازی و شبکه‌سازی مساجد قم نتیجه ۱۰ سال برنامه‌ریزی در این استان است، گفت: طرح «آفاق اندیشه» باهدف توانمندسازی کادر کانون‌های فرهنگی هنری مساجد، طرح «ثقلین» به‌منظور ترویج معارف اهل‌بیت(ع)، طرح «سفیران آسمانی» و همچنین طرح «سه‌شنبه‌های تکریم» به‌منظور تکریم خانواده‌های شهدا ازجمله طرح‌هایی است که در قالب فهما به‌صورت استانی در قم برنامه‌ریزی‌شده است.

 

وی گفت: باید از ظرفیت انتخاب قم به‌عنوان پایتخت فرهنگ و هنر مساجد استان به‌منظور برنامه‌ریزی برای انجام اقدام‌های موثر در سطح مساجد کشور تا پایان ۱۴۰۰ بهره جست.

 

حجت الاسلام روحانی بابیان اینکه هم‌اکنون یک مسجد قم دارای فعالیت بین‌المللی و تعداد محدودی نیز فعالیت ملی دارند افزود: باید با استفاده از فرصت انتخاب قم به‌عنوان پایتخت فهما، تعداد مساجد استان که دارای فعالیت ملی و بین‌المللی هستند افزایش یابد.

 

وی خاطرنشان کرد: فهما رویداد ملی است که برای نخستین بار در سطح کشور امسال برگزار که طی آن  قم تا سال ۱۴۰۰ به‌عنوان پایتخت فرهنگی و هنری مساجد کشور انتخاب شد.

 

وی گفت: در این طرح تمام فعالیت کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور در هشت رشته ارزیابی‌شده است که قم در تمام این رشته‌ها موفق به کسب رتبه برتر و درمجموع نیز بافاصله زیاد نسبت به سایر استان‌ها، اول شد به همین دلیل قم طی آیینی با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این استان به‌عنوان پایتخت فهما انتخاب شد.

 

مدیر ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد استان قم ادامه داد: کار تشکیلاتی در سطح ستاد و کانون‌ها، آموزش و توانمندسازی ارکان مساجد، شبکه‌سازی فرهنگی در عرصه مساجد، مدیریت جهادی با نگاه تکلیف مدارانه و ارتباط مستمر با کانون‌ها و ارکان مساجد، توجه به ظرفیت نخبگان و خواهران، تعاملات بسیار بالا با دیگر مراکز فرهنگی و ورود به عرضه‌های مختلف اجتماعی و ارائه خدمات شاخص‌هایی است که کانون‌های فرهنگی بر اساس آن ارزیابی شده‌اند.

 

 

وی شبکه‌سازی کانون‌های فرهنگی مساجد قم را ازجمله اقدام‌های مهم و ریشه‌ای در این استان دانست و گفت: ۹۵ درصد مساجد استان دارای تشکیلات قوی و آموزش‌دیده درزمینهٔ های مختلف هستند.