ایران قوی زمینه‌ساز فرهنگ‌سازی در حوزه‌های مختلف است
ايران قوي زمينه‌ساز فرهنگ‌سازي در حوزه‌هاي مختلف است
عضو هیئت علمی دانشگاه حضرت معصومه(س):

ایران قوی زمینه‌ساز فرهنگ‌سازی در حوزه‌های مختلف است

عضو هيئت علمي دانشگاه حضرت معصومه(س) با اشاره به لزوم تغيير در نگاه به کارکردهاي مساجد با الهام از بيانيه گام دوم انقلاب گفت: طرح ملي«ايران قوي» در زمينه گفتمان سازي و فرهنگ سازي، طرح ارزشمند و مبارکي است.
شناسه خبر : 23486 تاریخ انتشار : ۶ بهمن ۱۳۹۹ زمان انتشار : ۰۹:۵۵

به گزارش ستاد ارتباطات رسانه‌ای(فهما) از استان قم، دکتر «رسول عباسی» با بیان این که طرح ملی «ایران قوی» به جهت پیگیری مباحث مربوط به نسل جوان در بیانیه گام دوم انقلاب و نیز تلاش در زمینه تحقق مطالبات مقام معظم رهبری در این زمینه، طرح ارزشمند و مبارکی است، اظهار داشت: این مباحث باید در قالب طرح ها و جشنواره های فرهنگی و هنری و رسانه ای به خوبی در سطح جامعه و در بین نسل جدید، گفتمان سازی و فرهنگ سازی شود، به ویژه این که این مهم با رویکرد مبانی دینی و انقلابی صورت گیرد.

 

صاحب کتاب «الگوی مدیریت اثربخش مسجد» و تقدیر شده در جشنواره فارابی، ضمن تقدیر از مسئولان کانون های فرهنگی و هنری مساجد به جهت عنایت به این مساله گفت: یکی از الزامات مرتبط با بحث "ایران قوی" نهادینه کردن فرهنگ و تلاش در بین آحاد جامعه به خصوص نسل جوان است، کما این که امیرالمؤمنین(ع) می فرمایند بهترین تفریح کار است و این را هم می دانیم که ریشه بسیاری از مفاسد و ناهنجاری ها، بیکاری است.


وی افزود: از این رو، تقویت فرهنگ کار و تلاش و مجاهدت با فراهم سازی زمینه های فعالیت چرخه تولید کشور در راستای تحقق ایران قوی، یکی از ضروریات است که در این باره مساجد و از جمله کانون های فرهنگی و هنری آن ، نقش مهم و برجسته ای ایفا می کنند.


نویسنده کتاب الگوی مدیریت اثربخش مسجد همچنین ابراز داشت: از نظر نباید دور داشت که امروزه به نوعی معنا و مفهوم اوقات فراغت هم تغییر یافته، چه آن که در گذشته پُر کردن اوقات فراغت بیشتر مطرح بوده اما در حال حاضر، تقویت نگاه مهارتی با استفاده از ظرفیت نسل جدید در بحث اوقات فراغت، مورد عنایت است.

 

وی گفت: طبعاً وقتی هدف اقتصادی برای کل جامعه ترسیم شده و در این باره فرهنگ سازی مطلوب صورت گیرد، نتایج و برکاتش را هم خواهیم دید، کما این که امروزه بحث کسب و کارهای خانگی و خانوادگی به طور جدی مطرح است.                                  


این استاد دانشگاه همچنین با بیان این که یکی از کانون های توسعه کارآفرینی با هدف رونق کسب و کارهای خانگی، مساجد است، افزود: به لطف الهی نسبت به گذشته، شاهد تغییر نگاه و رویکردها هستیم و این تحول باعث شده که ظرفیت های خوبی با محوریت مساجد در این باره شکل بگیرد.


مولف کتاب «اصول اسلامی مدیریت پیشرفت در مساجد» بیان داشت: به نظر بنده، با مشارکت و نظارت تیم های عالی استانی که ظرفیت های هر محله ای را به درستی شناسایی کنند، می توان این بحث را به طور جدی تری با محوریت مساجد در محلات و مناطق توسعه داد.


وی اضافه کرد: خوشبختانه ما در برخی شهرها و از جمله قم ، تجربه های خوبی داشته ایم که با نقش آفرینی ائمه جماعات و هیئت امنای مساجد همچنین مجموعه بسیج و کانون های مساجد، ظرفیت های کارآفرینی قابل توجهی ایجاد شده و زمینه اشتغال خانگی برای بسیاری از مردم از جمله زنان بی سرپرست و بدسرپرست فراهم شده، به طوری که به این وسیله حتی جلوی بسیاری از مفاسد و انحرافات گرفته شده است.


عضو هیئت علمی دانشگاه حضرت معصومه(س) همچنین با تأکید بر لزوم تغییر رویکرد و نگاه به کارکردهای مساجد با الهام از بیانیه گام دوم گفت: ما نیاز به نقش آفرینی نهادهای مختلف برای گفتمان سازی توسعه و پیشرفت در کشور داریم، به طوری که صرفاً نهادهای دولتی و حتی رسانه ملی برای تحقق این منظور کفایت نمی کند و لذا می بایست از ظرفیت نهادهای دینی و به خصوص مساجد استفاده کنیم.


وی ادامه داد: به هر حال، مساجد یکی از پایه ها و کانون های گفتمان سازی پیشرفت هستند که مردم را در زمینه اقتصاد مقاومتی و رونق و جهش تولید هدایت می کنند، به خصوص این که ما در این باره از ظرفیت عظیم بسیج و تشکل های مردمی نیز استفاده نماییم.                              


عباسی افزود: خوشبختانه ما ظرفیت بسیاری در خانه ها برای انجام کارهای اقتصادی داریم که باید از این به درستی استفاده شود، چه آن که هم کانون گرم خانواده حفظ می شود و هم فعالیت و مشغولیتی ایجاد می شود که ثمره آن کسب روزی حلال و کمک به اقتصاد خانواده است.


وی گفت: از بایسته های مهم توفیق مساجد در این خصوص همین است که خود مسجد از درون توانمند باشد و این که بتوانیم در این باره به درستی اطلاع رسانی، فرهنگ سازی و گفتمان سازی داشته باشیم.

 

این استاد دانشگاه همچنین با بیان این که نگاه به کارکردهای مساجد نباید صرفاً به عنوان مکانی برای اقامه نماز و دعا و یا سخنرانی و مجلس ختم باشد، اظهار داشت: ما باید بتوانیم فرهنگ کار تشکیلاتی و جمعی را با محوریت مساجد در جامعه نهادینه کنیم، کما این که در سال کرونا، تا حدودی برخی از مساجد در این زمینه در راه اندازی کارگاه های تولید ماسک و اقلام مشابه ، عملکرد خوبی داشتند.

 

وی افزود: البته مسلم است که مثل هر کار دیگری در این رابطه ، بحث مدیریت مطلوب الزامی است، ضمن آن که متاسفانه هنوز به شکل شایسته و بایسته ، بسیاری از مساجد ما، ساختار قوی پیدا نکرده اند، کما این ما در بدنه مدیریتی دولت و بسیاری از ارگان ها همین قبیل مشکلات را هم داریم.


مولف کتاب «اصول اسلامی مدیریت پیشرفت در مساجد»  گفت: به همین خاطر است که می بینیم هر طرح و پروژه خوبی هم که نوشته می شود، عملاً در فاز اجرا به خاطر به هم ریختگی ساختاری به نتیجه مطلوب و مورد نظر نمی رسد.

 

عباسی همچنین در خاتمه با تأکید بر لزوم توجه به ظرفیت نسل جدید در عرصه های فرهنگی، اجتماعی و اجرایی و نیز به خصوص در بحث تولید محتوای مرتبط با فضای مجازی خاطرنشان کرد: جدای از بحث ضرورت توانمند سازی درونی، یکی دیگر از مسایل مهم ناظر به شبکه سازی بیرونی است و این که ما علاوه بر خود مسجد، از ظرفیت نهادها و دستگاه های مرتبط و حتی مساجد دیگر به خوبی استفاده کنیم تا این امر در نهایت منجر به رفع خلأهای موجود گردد.

 

منبع: شبستان