بررسی راهکارهای ترویج فرهنگ و معارف قرآن از گذرگاه کانون‌های مساجد در روزگار کرونایی
بررسي راهکارهاي ترويج فرهنگ و معارف قرآن از گذرگاه کانون‌هاي مساجد در روزگار کرونايي

بررسی راهکارهای ترویج فرهنگ و معارف قرآن از گذرگاه کانون‌های مساجد در روزگار کرونایی

کانون هاي فرهنگي هنري مساجد؛ در ايام شيوع بيماري کرونا نه تنها خود را منفعل نشان نداد بلکه با قدرتي مضاعف، سعي در ايجاد شرايط جديدي مطابق با وضعيت موجود براي نشر معارف قرآني و تربيت جوانان قرآن محور و ترويج فرهنگ قرآن کريم بر عهده گرفت.
شناسه خبر : 25712 تاریخ انتشار : ۱۲ اسفند ۱۳۹۹ زمان انتشار : ۱۷:۲۲

پایگاه اطلاع‌رسانی (فهما)، مهدی خنجوکی: در مسجد اطلاعیه ای زده بودند که برای ثبت نام کلاس قرآن کریم فقط تا 5 روز دیگر فرصت دارید. من و حسین به این فکر افتادیم حالا که مدرسه ها تعطیل است چقدر خوب می شود در این کلاس شرکت کنیم.

با هم به مسجد رفتیم اما با در بسته‌آی مواجه شدیم که روی آن نوشته بود: به علت شیوع ویروس منحوس کرونا و به دستور ستادملی کرونا تا اطلاع ثانوی مسجد و مراسم آن تعطیل است. با تعجب از حسین پرسیدم وقتی مسجد تعطیل است پس این اطلاعیه ثبت نام چیست؟ حسین به آقای رحمتی مسئول کانون فرهنگی هنری مسجد زنگ زد و پرسید: آقا! ما می خواهیم در کلاس قرآن ثبت نام کنیم اما انگار در مسجد بسته است. آقای رحمتی به حسین گفت: بله حسین آقا در مسجد به خاطر بیماری بسته شده اما کلاس قران برقرار است!

حسین با تعجب پرسید آخه چطوری؟ آقای رحمتی گفت: درسته مسجد به خاطر حفظ سلامت مردم و شیوع بیماری تعطیل شده؛ اما فعالیت های دینی مسجد که تعطیلی بردار نیست!

آقای رحمتی گفت یک بار دیگر با دقت به زیر اطلاعیه کلاس قرآن نگاه کن. حسین به من گفت ببین چی نوشته؟ آقای رحمتی درست می گفت. وقتی نگاه کردم دیدم نوشته است کلاس قران کریم به صورت آنلاین برگزار می شود. حسین سری تکان داد و گفت: آقا! بله درسته من دقت نکرده بودم. ممنونم و خداحافظی کرد. حسین بعد از تماس با اقای رحمتی گفت باید بروم نان بگیرم مادرم منتظر است و خداحافظی کرد و از هم جدا شدیم.

من هم برگشتم خانه و شب به پدرم گفتم می خواهم در کلاس آنلاین قران کانون مسجد شرکت کنم. پدرم خیلی خوشحال شد و گفت آفرین، چقدر خوبه که وقتی مدرسه ها تعطیله به یادگیری قرآن ادامه میدی و سرم را بوسید و تبلتش را آورد.

پدرم گفت احمد آقا، آدرس ثبت نام کلاس را بگو. من هم آدرس کانالی که روی برگه بود را برای پدرم خواندم. شدم قرآن آموز کلاس مجازی کانون مسجد محل!"

 

با پیروزی انقلاب اسلامی، جایگاه رفیع مسجد بیش از پیش شناخته شد و شد مامنی برای دلباختگان و عاشقان دین اسلام و امامان حق. گسترش روز افزون کارکردهای مسجد در ایام پس از انقلاب اسلامی بالاخص هشت سال دفاع مقدس برکسی پوشیده نیست. حضرت امام خمینی(ره) با فرمان اینکه مساجد سنگر است، سنگرها را پر کنید، فوج عظیم مردم به خانه های خدا سرازیر شد.

 

به برکت انقلاب اسلامی و علاقه مردم ایران اسلامی به مسجد، امروز در هر محله ای می توان نماد زیبای خانه خدا را دید. گنبد زیبای مساجد و مناره های دست به دعا هر روز ندای اشهد ان محمدا رسول الله (صلی الله علیه و آله) سر می دهند.

 

پدیده مبارک کانون های فرهنگی هنری مساجد یکی از شکوفه های مسجد پس از انقلاب اسلامی است و در حدود 30 سال فعالیت کانون های مساجد در کشور، اتفاقات خوب و در خورتحسینی در زمینه تربیت و رشد روحیه معنوی کودکان، نوجوانان و جوانان انجام شده است.

 

از یکسال گذشته و با شیوع ویروس منحوس کرونا در کشور، شکل جدیدی از زندگی برای مردم به طور ناخواسته پدید آمده است که طبیعتا در زندگی دینی مردم نیز با شکلی جدید روبرو شدیم. درست است که برخی محدودیت ها در این موضوع به چشم می خورد؛ اما راهکارهای جدیدی پیش روی ما قرار داده شد.

 

به گفته شهید عزیز حاج قاسم سلیمانی، فرصتی که در بحران ها وجود دارد در خود فرصت ها نیست. همین اسم رمز، توانست در یکسالی که از همه گیری این بیماری گذشته، کارهای حیرت آوری را به جهانیان عرضه کند که هر انسان با منطقی را به تعجب وادار کند.

 

مواسات و همدلی و همبستگی مثال زدنی مردم در این یکسال، یکی از هزاران جلوه زیبای استفاده از فرصت های در بحران بود. در این رهگذر مسجد نیز همانند سال های اول نهضت اسلامی، محفل عاشقانی دید که پروانه وار گرد ارزش های اسلامی و انسانی میچرخیدند. کانون های فرهنگی هنری مساجد؛ اما نه تنها خود را منفعل نشان ندادند بلکه با قدرتی مضاعف، سعی در ایجاد شرایط جدیدی مطابق با وضعیت موجود برای نشر معارف اسلامی و ادامه دادن بحث مهم تربیت دینی نوجوانان را بر عهده گرفت. یکی از وظایف کانون های مساجد، نشر معارف قرآنی و تربیت جوانان قرآن محور و ترویج فرهنگ قرآن کریم در محله هاست. حال با این وجود، برخی راهکارهایی که می توان از آن در این ایام برای بهره گیری از فیوضات قرآن کریم استفاده نمود ذکر می شود.

 

فضای مجازی و کلاس های مجازی

در ایام کرونا، این بحث مهم هیچ گاه تعطیل نگشته و با شیوه ای جدید به کار خود ادامه داده و می دهد. فرصتی که حتی پس از اتمام این ویروس منحوس نیز همچنان ساری و جاری خواهد بود.

استفاده از ظرفیت فضای مجازی علی الخصوص سایت «بچه های مسجد» برای برگزاری کلاس های قرآنی اولین چیزی است که به ذهن متبادر می شود. برگزاری کلاس های قرآن کریم کانون در فضای کاملا ایرانی برخی سایت های ارائه دهنده کلاس آنلاین نکته ای در خور تحسین است. این موضوع آن قدر قابل استفاده بود که حتی مسابقات بین المللی نیز بر این بستر در کشور اتفاق افتاد.

 

 بسته های قرآنی خانوادگی

کانون های فرهنگی هنری مساجد برای بهره گیری هرچه بیشتر خانواده ها در ایامی که بیشتر اوقات می بایست در خانه به سر ببرند، می تواند بسته های قرآنی به فراخور تعداد افراد خانواده و جنسیت آنان و همچنین شغل یا رشته تحصیلی و یا حتی سن آنان، بسته اختصاصی فراهم آورد تا در ایام خانه نشینی از آن بهره برد.

این بسته ها می تواند شامل معارف قرآن کریم به صورت تصویری که قابل استفاده در تلویزیون و یا رایانه هست باشد و یا به صورت نرم افزار تلفن همراه در اختیار خانواده ها قرار بگیرد.

 

عیادت قرآنی از بیماران کرونایی

به رسم مقدس عیادت بیمار، می توان از فعالین قرآنی و یا خانواده های قرآنی کانون برای عیادت مجازی از بیماران کرونایی در بیمارستان ها بهره برد. این کار بدین شکل است که از کادر محترم درمان و یا نیروهای مخلص جهادی برای این کار استفاده کرد و تماس تصویری با بیماران کرونایی برقرار نمود. در این تماس تصویری ضمن عیادت برای ایشان، چند آیه شریفه از قرآن کریم توسط خانواده های قرآنی برای شفای بیمار و همچنین آرامش روحی و جسمی وی تلاوت خواهد شد. این کار هم فرهنگ قرآن را زنده می کند و هم تزریق آرامشی برای بیماران کرونایی خواهد بود.

 

 قصه های قرآنی

کار پسندیده ای که می تواند توسط کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور با همکاری سازمان صدا و سیما و همچنین تلویزیون های رسمی اینترنتی نظیر روبیکا انجام شود این است که قصه های قرآنی در قالب موشن گرافیک و کوتاه در دقایق منتهی به هنگامه های اذان ظهر و مغرب در شبکه های مختلف سیما و همچنین تلویزیون های اینترنتی پخش گردد. این کار باعث می شود تا نوجوانان و کودکان با قصه های قرآنی آشنایی بیشتر معرفتی داشته باشند.

 

 هر جز یک خانواده

این طرح نیز در راستای ختم دسته جمعی قرآن کریم به خصوص در ایام سال جدید و مصادف بودن این ایام با ماه های پربرکت رجب و شعبان، بسته یک جزئی تهیه شده و به درب منازل تحویل گردد و یا خانواده ها با استفاده از سامانه مجازی کانون های فرهنگی هنری مساجد با عنوان «بچه های مسجد» در این طرح شرکت کنند.

 

حفظ موضوعی قرآن کریم

در این ایام می توانیم با شناخت آیات سلامت و پزشکی قرآن کریم و تفسیر و تشریح آن به تبیین معارف حقه قرآن کریم بپردازیم. این طرح می تواند به دوشکل انجام شود. اول مخصوص مخاطبین کادر درمانی و دوم مردم عزیز ایران اسلامی.

این آیات شریفه در قالب متن کوتاه، نرم افزار تلفن همراه، برنامه های کوتاه تلویزیونی و کلیپ های صوتی و تصویری در فضای مجازی منتشر گردد.

در آخر اینکه هرچقدر معارف قرآن کریم در زندگی ما و بالاخص در خانه ها رواج یابد، نورانیت جامعه روز به روز ارتقا پیدا می کند و نشر معارف قرآن کریم در هیچ شرایطی از انسان جدا نخواهد بود و این کتاب هدایت بشری، هیچ گاه جایش در بین ما مهجور و خالی نخواهد ماند به شرطی که توجهمان همان قدر که به دیدن پیام هایمان در شبکه های اجتماعی است، به آیات شریفه الهی نیز باشد