نگاه حافظان قرآن به حقیقت کلام وحی باشد
نگاه حافظان قرآن به حقيقت کلام وحي باشد
معاون آموزش مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه:

نگاه حافظان قرآن به حقیقت کلام وحی باشد

بحرالعلوم با بيان اينکه معلم قرآن بودن افتخاري است که خداوند متعال در سوره «الرحمن»، خود را معلم قرآن مي‌خواند، گفت: معلم قرآن کريم هم بايد مصداق رحمت و مهرباني و لطف نسبت به شاگردان خود باشد.
شناسه خبر : 27485 تاریخ انتشار : ۲ خرداد ۱۴۰۰ زمان انتشار : ۰۸:۳۴

به گزارش ستاد ارتباطات رسانه ای(فهما) از استان قم، «سید محمد مهدی بحرالعلوم» شنبه، اول خرداد در مراسم افتتاحیه طرح کشوری تربیت مربی حفظ قرآن کریم که از سوی ستاد کانون‌های فرهنگی هنری مساجد و با مشارکت ستاد راهبردی حفظ قرآن کریم سازمان اوقاف و امور خیریه به صورت مجازی برگزار شد، با اشاره به اهمیت اجرای طرح تربیت معلمان حفظ قرآن کریم، عنوان کرد: معلم قرآن بودن افتخاری است که خداوند متعال خود را معلم قرآن می‌خواند، چنانچه در قرآن کریم می‌خوانیم: «الرَّحْمنُ؛ عَلَّمَ الْقُرْآنَ»، بنابراین خداوند متعال سمت معلمی قرآن را برای خود بیان کرده است.

 

معاون آموزش مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه افزود: خداوند در آیه 164 سوره مبارکه آل عمران نیز می‌فرماید: «پیامبری از خودشان برانگیخت که آیات او را بر آنها بخواند ، و آنها را پاک کند و کتاب و حکمت بیاموزد»، در اینجا نیز آموزش قرآن کریم یکی از چهار وظیفه ای است که خداوند متعال برای پیامبر گرامی اسلام صلّی‌الله‌علیه‌وآله برشمرده است.

 

بحرالعلوم تصریح کرد: فردی که وارد حوزه تعلیم قرآن کریم می‌شود، وارد صنف و سیاقی شده که در جلوی این صف، خداوند متعال قرار دارد.

 

وی در ادامه بیان داشت: خداوند در سوره مبارکه «الرحمن» از میان اسامی و صفات خویش، صفت رحمت را برگزیده، البته این صفت برای همه نعمت‌هایی است که در این سوره برشمرده، اما در صدر آن تعلیم قرآن است و نشان می‌دهد که معلم قرآن کریم هم باید مصداق رحمت و مهربانی و لطف نسبت به شاگردان خود باشد.

 

حافظ کل قرآن و داور مسابقات بین‌المللی قرآن با اشاره به جایگاه حافظان قرآن کریم و مربیان حفظ قرآن، یادآور شد: حفظ قرآن مجید مورد توجه رهبر معظم انقلاب مدظله العالی و مورد تأیید سیره نبوی و اهل بیت علیهم‌السلام است.

 

بحرالعلوم خاطرنشان کرد: در صدر اسلام، آموزش قرآن کریم از طریق حفظ بوده و شاید این سوال مطرح شود که امروز حفظ قرآن کریم چه جایگاهی دارد؟، معلمان حفظ قرآن کریم مطالعاتی درباره اولویت‌های آموزش‌های شفاهی نسبت به آموزش‌های دیداری و شنیداری داشته باشند.

 

وی عنوان کرد: هر معلم حفظ قرآن کریم باید به سه سوال پاسخ دهد، اولین سوال، تعریف حفظ برگرفته از سنت پیامبر و اهل بیت علیهم‌السلام است، آیا ما فقط به دنبال تربیت حافظان الفاظ قرآن هستیم یا تعریف ما از حفظ قرآن چیز دیگری است باید در این باره تحقیق و بررسی کنیم.

 

معاون آموزش مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه افزود: سوال دوم، چرایی و هدف حفظ قرآن کریم است، چرا باید سوره‌های قرآن را حفظ کنیم؟ چرا باید در جامعه هشتاد میلیونی، 10 میلیون حافظ قرآن داشته باشیم که موضوع مهمی است؛ سوال سوم چگونگی حفظ قرآن کریم است و اگر چرایی و چیستی تحلیل و پاسخ داده شود، چگونگی هم پاسخ داده می‌شود.

 

بحرالعلوم در ادامه یادآورشد: درکشور ما ستاد راهبری حفظ قرآن راه اندازی شده و دهها هزار نفر در دوره تربیت مربی حفظ قرآن شرکت کردند و لازم است افراد جدید وارد شوند.

 

وی با بیان اینکه ظرفیت‌های مختلفی مانند کانون‌های فرهنگی هنری مساجد در کشور وجود دارد تا افرادی وارد عرصه حفظ قرآن کریم می‌شوند، تصریح کرد: نگاه حافظان قرآن باید به حقیقت قرآن و رسالتی که به عهده‌شان است، باشد و نه تجملات و مطامع دنیوی.

 

معاون آموزش مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه با بیان اینکه معلم به هر جا که نگاه کند شاگردان هم به همان مسیر خواهند رفت، گفت: این حوزه، حوزه بسیار حساسی است، زمینه‌های تربیت شاگردان برای شما فراهم شده است، علاوه بر آن، می‌توانید این آموزش‌هایی که دریافت می‌کنید، در اختیار متقاضیان و طالبان علوم قرآنی در خانواده، دوستان و یا حتی در فضای مجازی قرار دهید.