علاج مشکلات امروز جامعه ترویج انس با قرآن کریم است
علاج مشکلات امروز جامعه ترويج انس با قرآن کريم است

علاج مشکلات امروز جامعه ترویج انس با قرآن کریم است

حجت‌الاسلام والمسلمين حاج ابوالقاسم تصريح کرد: انقلاب اسلامي، يک انقلاب قرآن‌محور و قرآن‌بنياد است و ما نسبت به فراگير شدن قرآن کريم در جامعه وظيفه سنگيني به عهده داريم.
شناسه خبر : 27487 تاریخ انتشار : ۲ خرداد ۱۴۰۰ زمان انتشار : ۰۸:۴۱

به گزارش ستاد ارتباطات رسانه ای(فهما) از استان قم، حجت‌الاسلام والمسلمین «محمد حاج ابوالقاسم دولابی» شنبه،‌اول خرداد در مراسم افتتاحیه طرح کشوری تربیت مربی حفظ قرآن کریم که از سوی ستاد کانون‌های فرهنگی هنری مساجد و با مشارکت ستاد راهبردی حفظ قرآن کریم سازمان اوقاف و امور خیریه به صورت مجازی برگزار شد، عنوان کرد: انقلاب اسلامی ایران که 42 سال از عمر پربرکت خود را پشت سرگذاشته، یک انقلاب قرآن بنیاد بوده و بر پایه قرآن کریم شکل گرفته است.  

 

استاد و پژوهشگر علوم قرآنی تصریح کرد: پیام اصلی همه انبیای الهی، پیام اقامه دین است و خداوند متعال در قرآن کریم می‌فرماید اگر اهل کتاب، انجیل و تورات را برپا می‌داشتند و اقامه می‌کردند، از زمین و آسمان روزی می‌خوردند؛ «وَلَوْ أَنَّهُمْ أَقَامُوا التَّوْرَاةَ وَالْإِنْجِيلَ وَمَا أُنْزِلَ إِلَيْهِمْ مِنْ رَبِّهِمْ لَأَكَلُوا مِنْ فَوْقِهِمْ وَمِنْ تَحْتِ أَرْجُلِهِمْ؛ و اگر آنان، تورات و انجیل و آنچه را از سوی پروردگارشان بر آنها نازل شده [= قرآن‌] برپا دارند، از آسمان و زمین، روزی خواهند خورد».

 

حجت‌الاسلام والمسلمین حاج ابوالقاسم بیان داشت: مشکل مردم این است که کتاب آسمانی را به پا نمی‌دارند و اقامه نمی‌کنند، علت این امر این است که اولا با معارف و مضامین کتاب آسمانی آشنا نیستند و باور ندارند، دوم اینکه تصور می‌کنند امروز، امکان اقامه قرآن در ساختارهای اجتماعی وجود ندارد و نمی توان فرهنگ، تربیت، اقتصاد و همه ابعاد زندگی انسان قرآنی باشد؛ اما علاج هر دو مشکل ترویج انس با قرآن کریم است.

 

وی با تصریح بر اینکه ما باید افراد را از کودکی و نوجوانی با قرآن کریم آشنا و مأنوس کنیم، گفت: اینکه برخی تصور می‌کنند نمی‌توان امروز، قرآن را در جامعه پیاده کرد، به خاطر اینکه با قرآن کریم به طور کامل آشنا نیستند، زیرا اگر کسی با قرآن مجید مأنوس باشد، می‌داند که قرآن کریم چارچوب‌های کلانی را معرفی کرده و می‌تواند چاره ساز مشکلات کنونی جامعه باشد.

 

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه عاملان به قرآن کریم، هیچ چیز جز دستورات الهی را شایسته توجه و پیروی نمی‌دانند، تأکید کرد: یکی از مشکلات نظام کنونی این است که برخی مدیران و مسئولان به تعالیم قرآنی باور حقیقی ندارند و دارای اعتقاد و بنیان اعتقادی ضعیفی هستند، حال آنکه اگر انسان از کودکی و نوجوانی با قرآن کریم آشنا شد، ابعاد وجودی او با قرآن کریم انس گرفت و قرآن کریم در وجود او نهادینه شد، می‌تواند در اجتماع تأثیرگذار باشد.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین حاج ابوالقاسم ابراز داشت: انقلاب اسلامی همانطور که گفته شد، قرآن محور و قرآن بنیاد است و ما نسبت به فراگیر شدن قرآن کریم در جامعه وظیفه سنگینی به عهده داریم، همانطور که رهبر معظم انقلاب مدظله العالی در سخنانی تأکید کردند که باید انس با قرآن کریم در جامعه فراگیر شود.

 

وی یادآور شد: در زمینه انس با قرآن کریم، ما باید مراتب انس را در نظر بگیریم اولین مرتبه انس با قرآن کریم، تلاوت و خواندن است، سپس تجوید و صحیح خوانی، قرائت مسلط، حفظ آیات و مسلط شدن به مضامین و معانی آیات نورانی قرآن، مسلط شدن به تفیسر و مفاهیم آیات و در نهایت وارد کردن قرآن کریم به عرصه اجتماع از دیگر مراتب انس با قرآن کریم است، یعنی با نگاه به قرآن کریم، بخش‌های مختلف جامعه را بازسازی کنیم.

 

استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه نقش معلمان حفظ قرآن کریم، نقش کلیدی است، عنوان کرد: حفظ قرآن باعث می‌شود که انسان بر مجموعه آیات تسلط داشته باشد و به سمت معانی و مضامین آیات راه پیدا کند و در هر موقعیت و مسئولیتی که باشد، دست برتر داشته باشد.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین حاج ابوالقاسم تأکید کرد: کارمند، مدیر، معلم و هرفردی که به معانی و مفاهیم قرآنی تسلط داشته باشد و حافظ قرآن باشد، قطعا رویه متفاوتی نسبت به دیگران خواهد داشت.

 

وی با بیان اینکه حافظان قرآن کریم، خود را در رتبه فرشتگان الهی بدانند، ابراز داشت: همه عالم برای معلم و متعلم قرآن استغفار می‌کنند؛ کسی که با قرآن کریم مأمنوس می‌شود، هم درجه فرشتگان الهی است، اگر حافظ قرآن شوید و حافظ قرآن تربیت کردید، هم درجه فرشتگان خواهید شد.

 

استاد و قاری برجسته قرآن کریم در پایان تصریح کرد: حافظ قرآن کریم اگر با مفاهیم و مضامین آشنا باشد، پیام خدا را در سطح جامعه ترویج و عملا به گسترش یاد و نام خداوند متعال کمک می‌کند.