ولایت‌مداری و تبعیت از امام ویژگی شاخص کریمه اهل بیت(ع) است
ولايت‌مداري و تبعيت از امام ويژگي شاخص کريمه اهل بيت(ع) است
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم:

ولایت‌مداری و تبعیت از امام ویژگی شاخص کریمه اهل بیت(ع) است

آيت‌الله فقيهي با اشاره به دوران حيات و سيره حضرت فاطمه معصومه(س) اظهار کرد: ولايت‌مداري و تبعيت از امام ويژگي شاخص کريمه اهل بيت(ع) است.
شناسه خبر : 28103 تاریخ انتشار : ۲۶ خرداد ۱۴۰۰ زمان انتشار : ۱۱:۳۷

به گزارش ستاد ارتباطات رسانه‌ای (فهما)، دومین وبینار استانی دهه کرامت 1400، امروز چهارشنبه 26 خرداد ساعت 11 با سخنرانی آیت‌الله «محسن فقیهی» عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، با موضوع «کریمه اهل بیت(س)، اسوه دختران تمدن ساز، ملجا گره گشایی» برگزار شد.

آیت الله فقیهی طی سخنانی در این وبینار که به میزبانی ستاد فهما استان قم برگزار شد، ضمن تبریک دهه کرامت بیان کرد: کرامت از فضایلی است که برای همه انسان ها به عنوان ویژگی که خداوند متعال به بنی آدم اعطا فرموده است مطرح است، در انبیاء و اولیای الهی به صورت ویژه و در شخصیت کریمه اهل بیت(ع) به شکل برجسته ای وجود دارد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ادامه داد: شخصیت حضرت معصومه(س) دارای ابعاد مختلفی است یکی از ابعاد شخصیتی ایشان عالمه بودن حضرت است که از نظر علمی به مقامی رسیدند که امام رضا (ع) فرمودند؛ من که می روم سوالات خود را از حضرت معصومه (س) سوال کنید و پاسخ را از او بگیرید.

استاد درس خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم با بیان اینکه حضرت معصومه (س) همواره مورد توجه و عنایت امام رضا(ع) و امام موسی بن جعفر(ع) بودند، واقعه ای تاریخی را نقل کرد و گفت: جمعیتی برای زیارت موسی بن جعفر(ع) آمده بودند تا سوالات خود را مطرح کنند اما امام مسافرت بودند. این جمع، سوالات خود را نوشتند و به حضرت معصومه (س) تحویل دادند و رفتند تا زیارت خود در مدینه را انجام دهند و سپس برای پاسخ سوالات برگشتند. پس از بازگشت از زیارت وقتی برای جواب سوالات مراجعه کردند حضرت معصومه (س) جواب سوالات را نوشتند و به ایشان تحویل دادند. شیعیان در راه بازگشت با آقا موسی بن جعفر (ع) مواجه شدند و به امام عرضه داشتند ما سوالات را نوشتیم و سبیه شما حضرت معصومه (س) جواب سوالات را دادند.

وی ادامه داد: حضرت وقتی جواب سوالات را مشاهده کردند، تمام جواب ها را صحیح دانستند و فرمودند: «فداها ابوها». این مقام علمی حضرت معصومه است که هم آقا امام رضا(ع) و هم آقا موسی بن جعفر (ع) به آن تصریح کردند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان اینکه این شخصیت بزرگوار علاوه بر اینکه عالمه بودند، محدثه هم بوده است، افزودند: احادیثی از ایشان نقل شده است که دلالت بر عظمت فکری و روحی و معنوی ایشان دارد.

مقام شفاعت حضرت معصومه(س)

آیت الله فقیهی با اشاره به مقام شفاعت حضرت معصومه(س)، گفت: در زیارت کریمه اهل بیت(ع) می‌خوانیم «یَا فَاطِمَةُ اشْفَعِی‏ لِی فِی الْجَنَّةِ»، امام رضا (ع) راجع به هیچ امامزاده ای این تعبیر را شاید نداشته اند و این مقام و منزلتی که برای فاطمه معصومه(س) ذکر شده است مقام شفاعت می باشد.

وی ادامه داد: حضرت معصومه(س) شفیعه روز جزاست و هرکس آن حضرت را زیارت کند در صورتی که ایشان را الگوی خود قرار دهد و معرفت در حق حضرت معصومه (س) داشته باشد، داخل بهشت می شود. این فضایلی که برای ایشان ذکر شد همه کاشف از این است که این شخصیت بزرگوار در ابعاد مختلف مورد توجه و عنایت امامان معصوم (ع) بوده است.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در ادامه افزود: از چهار امام معصوم در رابطه با فضایل کریمه اهل بیت(ع) روایاتی داریم که کاشف از این شخصیت بزرگوار است.

تشکیل حوزه علمیه قم به برکت شخصیت بزرگوار حضرت معصومه (س)

آیت الله فقیهی با بیان اینکه حوزه علمیه قم که بعد از حوزه علمیه نجف بالاترین حوزه علمیه است، گفت: مرحوم شیخ عبدالکریم حائری می فرمایند به خاطر فاطمه معصومه (س) حوزه مقدسه قم را تشکیل می دهد.

وی ادامه داد: تشکیل حوزه علمیه قم به خاطر این شخصیت بزرگوار بود و اینکه حوزه علمیه قم از بزرگترین حوزه های علمیه عالم تشیع است به خاطر وجود مبارک حضرت معصومه (س) است.

استاد درس خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم در ادامه افزود: آیت الله العظمی فاضل لنکرانی می‍‌‌فرمودند قصد داشتم راجع به آیه تطهیر کتابی بنویسم که مشکلات علمی پیدا کردم. آمدم خدمت حضرت معصومه(س) و گفتم هیچ حاجتی ندارم جز اینکه می خواهم این مطالب آیه شریفه برای من روشن شود و توسل به حضرت پیدا کردم. بعد از اینکه مشغول شدم برای من الهام شد و مطالبی را فهمیدم که در 50 سال تحصیلی که در این حوزه مقدسه انجام دادم این مطالب برای من کشف نشده بود و با توسل به حضرت معصومه (س) مطالب جدیدی برای من روشن شد.

بُعد علمی حضرت معصومه(س)

آیت الله فقیهی با اشاره به اینکه شخصیت حضرت معصومه (س) دارای ابعاد مختلفی بودند، افزود: یکی از این ابعاد علم ایشان بود که باید الگو برای جامعه جهانی باشد که علم چقدر ارزشمند است. علی الخصوص برای بانوان و دختران که علم را بیاموزند.

وی ادامه داد: لذا بهترین الگوی ما برای جوانان و برای دختران عزیز ما حضرت معصومه (س) است که با وجود علم فراوان در کنار صبر و تحملی که پدرشان آقا موسی بن جعفر(ع) که 7 سال در زندان به سر می بردند، اداره منزل را نیز انجام دادند. اینها فضایلی برای ایشان است.

حضرت معصومه(س) کریمه اهل بیت(ع)

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در ادامه افزود: یکی از کرامت های ایشان مسئله حسن خلق و گذشت از اشتباهات است. در روایت دارد کریم کسی است که حسن خلق داشته باشد و از اشتباهات دیگران گذشت می کند. و این خصوصیاتی بود که در حضرت معصومه(س) وجود داشت.

ارزش زن در اسلام

استاد درس خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم با بیان اینکه اصولا  بانوان در اسلام ارزش ویژه ای دارند و اسلام برای بانوان اهمیت بالایی قائل شده است، گفت: امام صادق (ع) درباره شخصیت بانوان می فرمایند: «الْبَنَاتُ حَسَنَاتٌ‏ وَ الْبَنُونَ‏ نِعَمٌ فَالْحَسَنَاتُ تُثَابُ عَلَیْهِنَّ وَ النِّعْمَةُ تُسْأَلُ عَنْهَا»؛ دختران حسنه هستند و از ناحیه خداوند یک حسنه ای به ایشان داده می شود که یک دختر به انسان داده می شود. پسرها نعمت پروردگار هستند و مسلم است که حسنات مهم تر از نعمت است. زیرا امام صادق (ع) می فرمایند که شما اگر حسنه ای را انجام دهید خدا به شما ثواب می دهد و دختر داشتن هم از ناحیه خداوند حسنه است.

آیت الله فقیهی با اشاره به تبلیغات شرق و غرب که برای نابود کردن نسل جوان همت گذاشته و بانوان عفیف و نجیب را وسیله تبلیغات سوء خود قرار داده است، افزود: اسلام برای بانوان مقام والایی در نظر گرفته است. همانطور که طلا و اشیاء باارزش را در جای محفوظی نگه می دارند که مبادا از بین رود زنان ما بسیار ارزشمند هستند و باید محفوظ باشند و در جامعه مورد احترام زیادی قرار گیرند.

فعالیت های اجتماعی و سیاسی حضرت معصومه(س) در عین رعایت حجاب و عفاف

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان اینکه شخصیت بزرگوار حضرت فاطمه معصومه (س) در ابعاد مختلف کامل است، ادامه داد: حضرت معصومه(س) در رابطه با علم جزو زنان عالم، در رابطه با حیا و عفت و حجاب هم همین طور و در عین اینکه حجاب و عفاف برای ایشان بسیار مهم است اما آن حضرت از مدینه برای یاری امامت و ولایت حرکت می کنند. این یعنی امامت اینقدر ارزش دارد که انسان باید فدای ولایت شود و جان خود را برای ولایت و امامت بگذارد. لذا حضرت معصومه(س) این سفر را شروع می کند و این هجرت را آغاز می کند.

وی ادامه داد: حضرت معصومه (س) در عین اینکه حجاب برای ایشان درس است و باید رعایت شود، این شخصیت بزرگوار حرکت انقلابی و سیاسی خود را دنبال می کند و در رابطه با حمایت از ولایت و امامت سخن می گوید و عمل می کند.

سیره عملی زندگی حضرت فاطمه معصومه (س) الگوی جوانان

آیت الله فقیهی با بیان اینکه حضرت فاطمه معصومه(س) باید الگویی برای جوانان و بانوان باشد که ایشان در عین رعایت عفاف و حجاب اما در طرفداری از امامت و ولایت کوشا حرکت می کند، افزود: این شخصیت بزرگوار حرکت انقلابی و سیاسی خود را دنبال می کند و هر جا سخنی فرموده است در راتباط با حمایت از ولایت و امامت بوده است، لذا جوانان ما باید توجه داشته باشند شخصیت زن ابزار تبلیغات نیست. شخصیت و فضیلت بانوان در دین مبین اسلام والا بوده و جایگاه ویژه ای دارد.