آگاهی به معارف اهل بیت(ع) ضامن تبعیت از آن بزرگواران است
آگاهي به معارف اهل بيت(ع) ضامن تبعيت از آن بزرگواران است
کارشناس برنامه‌های معارفی رسانه ملی؛

آگاهی به معارف اهل بیت(ع) ضامن تبعیت از آن بزرگواران است

حجت الاسلام و المسلمين سعيدي در جريان برگزاري وبينار دهه کرامت به ميزباني استان قم گفت: آگاهي به معارف اهل بيت(ع) ضامن تبعيت از آن بزرگواران است.
شناسه خبر : 28310 تاریخ انتشار : ۱ تير ۱۴۰۰ زمان انتشار : ۱۱:۳۸

به گزارش ستاد ارتباطات رسانه‌ای (فهما)، در ادامه برگزاری سلسله وبینارهای استانی و بین المللی دهه کرامت، امروز سه شنبه یکم تیرماه ساعت 11، حجت الاسلام و المسلمين « محمد سعیدی آریا»، در بستر فضای مجازی به ارایه مباحث با موضوع « جایگاه امامت از دیدگاه امام رضا علیه السلام » پرداخت.

حجت الاسلام و المسلمين سعیدی در این وبینار طی سخنانی با تبریک دهه کرامت و میلاد با سعادت ثامن الائمه (ع)، بیان کرد: امام رضا(ع) می فرمایند "النّاسَ لَوْ عَلِمُوا مَحاسِنَ کَلامِنا لاَتَّبَعُونا"؛ اگر مردم زیبایی های کلام ما را بدانند تبعیت می کنند؛ این بدین معنی است که تبعیت و عدم تبعیت دایرمدار دانستن و ندانستن است.

 

کارشناس برنامه‌های معارفی رسانه ملی با بیان اینکه بسیاری از انحرافاتی که مسیر دین اتفاق می افتد به علت ندانستن معارف اهل بیت(ع) می باشد، گفت: خداوند امام را برای هدایت قرار داده است. امام عِدل قرآن است و همانطور که قرآن «هُدًى لِلنَّاسِ» است امام نیز «هُدًى لِلنَّاسِ» است و برای هدایت آمده است.

 

استاد حوزه علمیه قم ادامه داد: اما اگر کسی نسبت به معارف اهل بیت(ع) اطلاعات نداشت و دریافت علمی نداشت نمی تواند نسبت به آن تبعیت داشته باشد. به عنوان مثال اگر کسی نسبت به شیوه اقامه نماز، مبطلات و شرایط آن آگاه نباشد نمی تواند به تکلیف خود عمل کند. این ها همه بیانگر نیاز به مراجعه به اهل بیت(ع) و راویان اهل بیت(ع) و رساله عملیه در زمان ما است.

 

حجت الاسلام و المسلمين سعیدی با اشاره به اینکه طبق روایت «فَارْجِعُوا فِيهَا إِلَى رُوَاةِ حَدِيثِنَا» اهل بیت به مردم دستور دادند به راویان احادیث مراجعه کنید، بیان کرد: در این روایت فعل امر آمده است پس ما وظیفه داریم به روایات اهل بیت (ع) و به راویانی که روایات را برای ما به صور مختلف بیان می کنند، مراجعه کنیم.  

 

وی ادامه داد: وقتی ما به رساله عملیه مراجعه می کنیم در واقع به روایات اهل بیت (ع) مراجعه کردیم. یک فقیه و یک مجتهد در واقع روایات را به زبان ساده و قابل فهم برای ما در قالب احکام برای ما بیان کرده است.

 

کارشناس برنامه های معارفی رسانه ملی با بیان اینکه خداوند امام را هم در اعتقادات، هم در اخلاقیات و هم در احکام برای هدایت قرار داده است، اظهار کرد: در هر کدام از این ها به هر مقداری ما از امام خود دور باشیم از دین خود دور هستیم. امام پیشوا و رهبر ماست. هدف خداوند از قرار دادن امام برای ما همین است. هر مقدار انسان بخواهد از امام فاصله بگیرد و جلو یا عقب باشد و در مسیر نباشد به همان میزان از مسیر دینش دور است.

 

وی با تاکید بر اینکه اولین و مهمترین علمی که باید فراگرفت علم به مسیری است که پیامبر و امامان ما را به آن راهنمایی کردند، گفت: دنیا قابلیت تجربه ندارد زیرا در جایی که هر کس یکبار زندگی می کند تجربه معنا ندارد اما وقتی خداوند امام را قرار داده است یعنی به بنده آموزش می دهد که چطور زندگی کند تا آخرت موفقی داشته باشد.

 

استاد حوزه علمیه قم با بیان انکه در همه این مسیرها شیطان نیز حضور دارد، گفت: قدم اول اخلاص است. مبارزه با شیطان یعنی برای خدا کار کردن گفتار و اعمال و تعاملات فرد در مجموعه ای باشد که خداپسندانه باشد.

 

حجت الاسلام و المسلمین سعیدی ضمن توصیه به بچه های مسجدی در خصوص مراقبت از نفوذ شیطان در نیت ها، مجالس و گروه های خود، گفت: امام یعنی آن نیت واحدی که وقتی فرد به آن توجه می کند جهت همه رفقایی که در مسجد دارد به یک جهت تغییر می کند و آن جهت اسلام، دین و خدا است.