دومین نشست شورای هماهنگی کانون‌های مساجد استان قم در سال 1400 برگزار شد
دومين نشست شوراي هماهنگي کانون‌هاي مساجد استان قم در سال 1400 برگزار شد
به ریاست آیت الله سعیدی؛

دومین نشست شورای هماهنگی کانون‌های مساجد استان قم در سال 1400 برگزار شد

دومين نشست شوراي هماهنگي کانون‌هاي فرهنگي هنري مساجد استان قم در سال 1400 با موضوع «تبيين و بازخواني وظايف دستگاه هاي عضو نسبت به مساجد بر اساس مستندات قانوني» در حرم حضرت معصومه(س) برگزار شد.
شناسه خبر : 28656 تاریخ انتشار : ۱۵ تير ۱۴۰۰ زمان انتشار : ۰۹:۴۷

به گزارش ستاد ارتباطات رسانه ای(فهما) از استان قم، دومین نشست شورای هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد استان قم 13 تیرماه به ریاست آیت الله سید محمد سعیدی و با حضور مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم، مدیرکل اوقاف و امور خیریه، مدیر کل تبلیغات اسلامی استان و جمعی از مسئولان استانی در حرم مطهر بانوی کرامت برگزار شد.

 

آیت الله سعیدی در این نشست با اشاره به ضرورت جریان داشتن قانون در جامعه، اظهار کرد: بی قانونی بسیار بدتر از داشتن قانون ولو نامناسب است. «لابد للناس من امیر» حتما باید هم امیر نرم افزاری مثل قانون در جامعه جریان داشته باشد و هم امیر به معنای مدیر.

 

وی ادامه داد: در ارتباط با مسجد نیز همینطور است. موارد موجود بومی سازی شود و در استان قم پیاده گردد. هر وقت قانونی آمد از هر نهادی که شان آن قانون گذاری است تابع آن خواهیم بود.

 

نماینده ولی فقیه در استان قم با اشاره به اینکه هیچ کدام از مجموعه ها نباید تمام خواه باشند، گفت: در مسجد باید تقسیم کار شود و هر کس در حوزه خود عمل نماید. باید مدیریت شود و آن جایی که می توان اقدام کرد با تفاهم باید کار را پیش برد.

 

در ابتدای این نشست حسینی کاشانی مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان با اشاره به لزوم بررسی اجمالی نسبت به وظایف قانونی هر دستگاه در مساجد ، گفت: باید بررسی شود مجموعه هایی که در مساجد فعالیت می کنند مبنای فعالیتشان بر اساس چه قانونی است.

 

وی ادامه داد: هدف این است که هم هماهنگی های مجموعه های فعال در مساجد بیشتر شود و هم از تداخل برنامه ها جلو گیری گردد.

 

در ادامه جلسه حجت‌الاسلام والمسلمین اسکندری، مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قم به مستندات قانونی وظایف این اداره کل نسبت به مساجد اشاره کرد و گفت: سازمان اوقاف و امور خیریه در قوانینی که در ابتدا مصوب شده است هیچ وظیفه ای نسبت به مساجد برای آن دیده نشده است اما بعدا هیئت دولت و شورای عالی انقلاب فرهنگی دو وظیفه بر عهده سازمان اوقاف قرار داده است.

 

وی ادامه داد: بنابراین فعالیت های اداره کل اوقاف و امور خیریه در مساجد از لحاظ قانونی فقط در دو مورد می باشد. یکی در امر تعیین هیئت امناء مساجد است و دیگری در بحث عمران و آبادانی مسجد می باشد.

 

سپس حجت الاسلام و المسلمین شعبان زاده مدیرکل تبلیغات اسلامی استان قم، به تشریح وظایف قانونی این سازمان در خصوص مساجد پرداخت و گفت: در ارتباط با مساجد دو وظیفه اصلی بر عهده اداره کل تبلیغات اسلامی می باشد. اول در ارتباط با صدور احکام ائمه جماعات است. و دوم در خصوص برنامه ریزی فرهنگی و حل اختلاف در مساجد می باشد.

 

در ادامه این جلسه حجت الاسلام و المسلمین روحانی مدیر ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد استان قم نیز با اشاره به تصویب اساسنامه ستاد هماهنگی کانون های مساجد کشور و سند تحول راهبردی، اظهار کرد: اساس نامه کانون های مساجد که به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسیده است حکم قانون را دارد.

 

وی با بیان اینکه وظایفی که در این اساس نامه آمده است ناظر به همه دستگاه ها است، ادامه داد: در این اساس نامه یک سری قانون برای کانون مساجد درج شده است و یک سری قانون هم برای سایر دستگاه ها و وظایفی در آن تعیین شده است.

 

وی ادامه داد: بر اساس این قوانین کانون مسجد صد در صد در ید امام جماعت است. به این صورت که امام جماعت فقط می تواند تقاضای تاسیس کانون را ارائه نماید و فقط او است که می تواند خود یا دیگری را به عنوان مسئول معرفی نماید.

 

حجت الاسلام و المسلمین روحانی افزود: ما اگر قائل هستیم که امام جماعت مدیر مسجد است باید به این برسیم که مانند ستاد هماهنگی کانون های مساجد امام جماعت را رکن مسجد قرار دهیم و این الگویی برای کشور باشد.