دوران امام محمد باقر(ع) و شکوفایی جامعه شیعی
دوران امام محمد باقر(ع) و شکوفايي جامعه شيعي

دوران امام محمد باقر(ع) و شکوفایی جامعه شیعی

حجت الاسلام و المسلمين روحاني با بيان اينکه در دوران امامت امام باقر(ع) شاهد شکوفايي در جامعه شيعي بوديم، گفت: امام باقر(ع) از فرصتي که امام سجاد(ع) ايجاد کرده بودند، استفاده کردند و موضوعات مختلف ديني را جان تازه بخشيدند.
شناسه خبر : 28932 تاریخ انتشار : ۲۷ تير ۱۴۰۰ زمان انتشار : ۰۷:۲۵

حجت الاسلام و المسلمین سعید روحانی، با تسلیت سالروز شهادت امام محمد باقر علیه السلام گفت: امام باقر علیه السلام به عنوان آخرین بازمانده از میان معصومین پس از شهادت پدر بزرگوارشان امام سجاد علیه السلام در جریان سخت کربلا بودند که توانستند بعد از آن دوران خفقان دست به انقلاب فرهنگی بزنند.

 

مدیر ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد استان قم افزود: این دوران خفقان همزمان با پایان کار بنی امیه و آغاز فعالیت های بنی عباس کم رنگ تر شد و ایشان با استفاده از این فرصت به نشر علوم آل محمد (ص) و پرورش شاگردان در مکتب اهل بیت علیهم السلام تپرداختند.

 

وی تصریح کرد: دانش امام محمد باقر علیه السلام در میان شیعیان زبانزد است و ما معتقدیم که آن حضرت فرصتی برای نشر علوم اهل بیت علیهم السلام پیدا کردند و امروز مطالب زیادی از آن حضرت به یادگار مانده است.

 

حجت الاسلام و المسلمین روحانی با بیان این که در میان 12 امام معصوم علیهم السلام، بیشترین احادیث و روایات از امام محمد باقر علیه السلام و امام جعفر صادق علیه السلام است، گفت: همه مردم از جمله فرقه‌ها و جریان‌های مختلف در دوران امام محمدباقرعلیه السلام، به در خانه اهل بیت علیهم السلام می‌رفتند و از علم سرشار آن حضرت استفاده می‌کردند.

 

مدیر ستادهماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد استان قم ادامه داد: امام محمد باقر علیه السلام از فرصتی که امام سجاد علیه السلام ایجاد کرده بودند، استفاده کردند و موضوعات مختلف از جمله احکام، معارف و کلام شیعه را جان تازه بخشیدند.

 

وی افزود: در میان اهل بیت علیهم السلام، امام محمد باقر علیه السلام بعد از امام صادق علیه السلام بیشترین روایات مهدویت را بیان فرموده است و معرفت امام زمان (عج)، مسأله غیبت امام مهدی (عج)، انتظار، علائم ظهور، حکومت و رجعت مهم ترین موضوعاتی است که امام محمد باقر علیه السلام در احادیث مهدویت به آن اشاره کرده است.

 

حجت الاسلام و المسلمین روحانی گفت: یکی از موضوعات مهم در رابطه با زمینه‌های صدور روایات مهدویت از امام محمد باقر علیه السلام است؛ به طوری که نارضایتی مردم از بنی امیه در دوران امام باقر علیه السلام بالا گرفته بود و مردم از حکومت اموی خسته شده بودند و حکومت اموی رو به ضعف می‌رفت.

 

وی افزود: درخواست‌هایی از سوی مردم به امام محمدباقرعلیه السلام جهت تشکیل حکومت می‌شد، از جمله عبدالحمید واسطی و زراره به امام باقر علیه السلام تأکید بر قیام می‌کردند؛ در دوران امام محمد باقر علیه السلام، شور و شوق انتظار برای تشکیل حکومت اهل بیت علیهم السلام زیاد شده بود.

 

وی تصریح کرد: در زمان امامت امام محمد باقرعلیه السلام، اشتیاق آن چنان برای تشکیل حکومت اهل بیت علیهم السلام زیاد شده بود که امام باقر علیه السلام از این مسأله استفاده می‌کنند و آن شرایط حکومت حقیقی اهل بیت علیهم السلام را که برای امام دوازدهم است، بیان می‌کنند.

 

مدیر ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد استان قم ادامه داد: ازمانی که مردم از امام محمدباقر علیه السلام درخواست قیام می‌کنند، آن حضرت علیه السلام تبیین می‌کردند که اکنون شرایط مهیا نیست، اما فرزندی از فرزندان آن حضرت در آینده قیام می‌کند و حکومت تشکیل می‌دهد.

 

وی در پایان تصریح کرد: اگر دوران امامت امام پنجم را با امام‌های قبلی مقایسه کنیم، مشاهده می‌کنیم که به خاطر ایجاد فضای مناسب برای تبلیغ معارف ناب دینی و شرایط زمانی امامت امام محمدباقر علیه السلام شاهد یک شکوفایی فوق‌العاده در جامعه شیعه هستیم.