انحراف از غدیر ظلم به قرآن است/باطل جلوه دادن حق شیوه دشمن در ضربه زدن به جبهه حق
انحراف از غدير ظلم به قرآن است/باطل جلوه دادن حق شيوه دشمن در ضربه زدن به جبهه حق

انحراف از غدیر ظلم به قرآن است/باطل جلوه دادن حق شیوه دشمن در ضربه زدن به جبهه حق

حجت الاسلام والمسلمين روحاني از واقعه غدير به عنوان امتداد رسالت نبوي ياد کرد و گفت: واقعه غدير خم در کتاب و سنت موجود بوده و انکار اين مساله غيرممکن و انحراف از آن ظلم به قرآن است.
شناسه خبر : 29265 تاریخ انتشار : ۷ مرداد ۱۴۰۰ زمان انتشار : ۱۲:۳۶

به گزارش ستاد ارتباطات رسانه ای(فهما) از استان قم، حجت الاسلام و المسلمین «سعید روحانی» ضمن تبریک به مناسبت ایام دهه ولایت و عید سعید غدیر، به آیه 57 سوره فرقان اشاره کرد و گفت: بر اساس آنچه که در این آیه آمده، اهل بیت(ع) «سبیل الله» و تنها راه رسیدن به رضوان و خشنودی خداوند می باشند؛ زیرا راهی که خود خداوند قرار داده است، به حکم صریح قرآن راهی جز این نیست.

 

مدیر ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد استان قم تصریح کرد: اهل بیت(ع) به دلیل بهره مندی از عصمت، برای بشر شاخص و عَلَم هدایت هستند و محال است کسی بدون تمسک به آنان در راه عبودیت و بندگی گمراه نشود؛ این بیان صریح پیامبر خدا در حدیث ثقلین و مانند آن است که «مَا إِنْ تَمَسَّکْتُمْ بِهِمَا لَنْ تَضِلُّوا بَعْدِی أَبَدا».

 

وی از واقعه غدیر به عنوان امتداد رسالت نبوی یاد کرد و اظهار داشت: واقعه غدیر خم در کتاب و سنت موجود بوده و انکار این مساله غیرممکن است. غدیر خم یک مساله بزرگ و مهم به شمار می آید.

 

حجت الاسلام و الم روحانی در بخش دیگری از این گفتگو در تبیین ولایت و امامت امیرالمؤمنین(ع) و بیان فضائل و مناقب ایشان خاطرنشان کرد: پیامبر گرامی اسلام(ص) در جمع خیل عظیم حجاج فرمود: «مَنْ کُنْتُ مَوْلَاهُ فَعَلِیٌّ مَوْلَاه».                                      

 

وی افزود: حضرت رسول(ص) سپس در حق امیرالمؤمنین(ع) دعا کرد و به درگاه الهی عرضه داشت: خدایا! دوست بدار هر که را که او را دوست دارد و دشمن بدار هر که را که با او دشمنی کند و یاری نما هر آن کس که او را یاری نماید و خوار گردان هر کس را که او را خوار گرداند.

 

این کارشناس دینی و فرهنگی با بیان این که در ادامه دعا، بیش از سی منقبت از مناقب حضرت علی(ع) بیان شده است، گفت: بدون شک هیچ کس در این مناقب شریک و همتای او نیست و قریب به اتفاق این فضائل در صحاح سته اهل سنت آمده است.

 

حجت الاسلام و المسلمین روحانی تصریح کرد: با توجه به نظام قبیله گرایی که در شبه جزیره عربستان حاکم بود، اگر کسی از قبیله ای کشته می شد، همه آن قبیله بدون توجه به حق یا باطل بودن کارِ قاتل، بر دشمنی با او متحد و یکپارچه می شدند؛ در جنگ احد سپاه هزار نفری اسلام، مدینه را به سمت احد ترک کرد، وقتی عبدالله ابی رئیس قبیله خزرج در بین راه بازگشت، سیصد نفر از قبیله اش به همراه او برگشتند، با وجود آنکه پیامبر اکرم(ص) هنوز در آنجا حضور داشت و سپاه سه هزار نفری دشمن به جنگ با مسلمانان آمده و شهر مدینه در خطر بود و راز این که خلفا هرگز کسی از دشمنان خدا را نکشتند در همین نکته نهفته بود.

 

وی با بیان این که امیرالمؤمنین(ع) جز خدا و انجام فرمان الهی به چیز دیگری فکر نمی کرد، گفت: ایشان در جنگ ها دلاورانه و جان بر کف با دشمنان خدا به حکم خدا و در اطاعت و پیروی از رسول خدا(ص) می جنگید؛ بنابراین، در هر قبیله ای کسی از دشمنان خدا به دست حضرت کشته شده بود و از سوی دیگرحسادت برخی به فضایل بی مانند حضرت، حقد و کینه آن ها را نسبت به امام علی(ع) به دنبال داشت و همین باعث شد تا در پی انتقام برآیند.

 

مدیر ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد استان قم با اشاره به انحراف امت اسلام و مظلومیت اهل بیت(ع) یادآور شد: امت اسلام در پی حاکمیت بیست و پنج ساله خلفا و دور شدن از حقایق دین، و گرایش به دنیاطلبی و از همه مهم تر بی بصیرتی، قدر اهل بیت(ع) را ندانستند و سرانجام امیرالمؤمنین(ع) به وسیله شقی ترین فرد یعنی ابن ملجم مرادی به شهادت رسید.

 

وی بیان داشت:همه این دلایل، سبب شد تا معاویه، یاران اندک امام حسن مجتبی را با وعده های درهم و دینار به سوی خود جذب کند و عده باقی مانده را نیز با شایعه پراکنی و دروغ و نیرنگ علیه امام بشوراند. با کمال تأسف یاران بی بصیرت امام نیز فریب نیرنگ های معاویه را خوردند و به خیمه امام حمله ور شدند تا اینکه امام برای بقای حق چاره ای جز صلح نیافت.

 

حجت الاسلام و المسلمین روحانی افزود: سرانجام بنی امیه قدرت را به طور مطلق در دست گرفت و ظلم به اهل بیت(ع) را به اوج خود رساند و اهل بیت(ع) را یکی پس از دیگری به شهادت رساند؛ پس از آن، بنی عباس نیز با مکر و نیرنگ قدرت را در دست گرفت و در ظلم و ستم به اهل بیت(ع) آن چه توانست، انجام داد و سرانجام با شهادت امام حسن عسکری(ع) راهی جز غیبت برای خاتم اوصیا بقیه الله الاعظم(عج) باقی نماند.


وی با بیان این که کسی که این فرازهای دعا را می خواند نباید فقط در پی خواندن و تمام کردن دعا باشد، گفت: بلکه لازم است به ریشه های این ظلم و ستم و از سوی دیگر، سرچشمه سستی و غفلت مردم در دفاع از حریم اهل بیت(ع)  توجه داشته باشیم تا خدای ناکرده درباره «حجت حیّ» زمان خود، همانند مردم مدینه و کوفه رفتار نکند.

 

مدیر ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد استان قم یادآور شد: باید بدانیم اهل بیت(ع) خورشید فروزان هدایت و ماه تابان سعادت و ستاره درخشان نجات هستند. آنان به ما هیچ نیازی ندارند، همان گونه که امام زمان(عج) فرمود: «خدا با ماست و هیچ نیازی به غیر او نداریم و حق با ماست، لذا جدایی دیگران از ما، سبب وحشتمان نمی شود».

 

وی تأکید کرد: سنت الهی این بوده و هست که انسان با آگاهی و شناخت، ولایت اهل بیت(ع) را بپذیرد و با اطاعت از آنان به رستگاری برسد نه با اجبار؛ همچنین باید بدانیم جبهه حق به رهبری حجت های الهی در طول تاریخ پیوسته در پی سعادت بشر بوده اند و حتی برای دشمنان خود بدی نخواسته اند و تا آخرین لحظات راه را با موعظه و مهلت دادن برای هدایت آنان باز می گذاشتند.

 

حجت الاسلام و المسلمین روحانی خاطرنشان ساخت: حجت های الهی و از جمله اهل بیت(ع)، افراد ضعیف و ناتوانی نبودند بلکه به دلیل پایبندی به حق و رشد بشر و نجات او؛ با کرامت، جوانمردی، عفو و گذشت رفتارکردند، اما جبهه باطل به رهبری مستکبران و دجالان با جنگ سخت و نرم و با نیرنگ و تزویر و با تمسک به هر آنچه که آنان را در رسیدن به هدفشان یاری می کرد، در رسیدن به قدرت و حفظ آن کوشیدند. از جمله اینکه آب را بر روی جبهه حق بستند و تشنگی کودک شش ماهه را با تیر سه شعبه پاسخ دادند.


وی با بیان این که با بررسی خط مشی دشمن، پی می بریم که یکی از شیوه های مهم و نتیجه بخش از سوی آن ها در ضربه زدن به جبهه حق، «باطل جلوه دادن حق و حق جلوه دادن باطل» است، گفت: در حقیقت آن ها به وسیله شایعه افکنی، دروغ پردازی، شبهه افکنی، ایجاد شک و تردید و تزلزل اعتقادی، تفرقه، ایجاد فرقه های مذهبی، حمایت از مدعیان دروغین و...تمام سعی خود را در جهت خاموش کردن نور حق به کار گرفته و می گیرند.


مدیر ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد استان قم در پایان تاکید کرد: دنیا بخواهد یا نخواهد در امور مادی و معنوی به بن بست خواهد رسید و سرانجام خواهد فهمید که یگانه راه سعادت دنیا و عقبی روی آوردن به اهل بیت(ع) و حرکت در صراط مستقیم غدیر است، همچنانکه امیرالمؤمنین(ع) فرمودند: «دنیا پس از چموشی همچون شتری که از دادن شیر به دوشنده اش خود داری می کند و آن را برای بچه اش نگه می دارد، به ما روی می آورد» سپس آن حضرت به دنبال این سخن این آیه را تلاوت کرد: «می خواهیم بر مستضعفین زمین منت گذاریم و آن ها را پیشوایان زمین و وارثان آن قرار دهیم».