مسابقات مدهامتان مساجد را به رسالت اصلی خود که ترویج فرهنگ قرآن و عترت است نزدیک می‌کند
مسابقات مدهامتان مساجد را به رسالت اصلي خود که ترويج فرهنگ قرآن و عترت است نزديک مي‌کند
داور چهاردهمین دوره مسابقات قرآنی «مدهامتان»:

مسابقات مدهامتان مساجد را به رسالت اصلی خود که ترویج فرهنگ قرآن و عترت است نزدیک می‌کند

شعاعي با اشاره به اينکه مسابقات مدهامتان مساجد را به رسالت اصلي خود که ترويج فرهنگ قرآن و عترت است نزديک مي کند، گفت: برگزاري اين مسابقات از اين حيث داراي اهميت مي باشد که ما را به کارکرد اصلي مساجد نزديک مي کند و باعث توسعه فرهنگ قرآني در جامعه مي شود.
شناسه خبر : 29402 تاریخ انتشار : ۱۳ مرداد ۱۴۰۰ زمان انتشار : ۱۵:۰۱

دکتر «علی اصغر شعاعی» در گفتگو با ستاد ارتباطات رسانه ای(فهما) استان قم، با بیان اینکه مسابقات مدهامتان منصوب به جایی به نام مساجد است، بیان کرد: این مساجد طبق احادیث جایگاه قرآن هستند پس بحث ما از مسابقاتی است که مرتبط با مرکز اصلی فعالیت های قرآنی کشور یعنی مساجد می باشد.


داور چهاردهمین دوره مسابقات قرآنی «مدهامتان» ادامه داد: از طرفی یکی از ضعف هایی که در اکثر کشورهای اسلامی وجود دارد این است که این پایگاه اصلی قرآن که در زمان پیامبر کارکرد جامع داشته و در آن علاوه بر عبادت به امور اجتماعی و آموزشی پرداخته می شده است، محدود به نماز خواندن شده است و مساجد ما کارکرد اصلی خود را از دست داده است.


عضو هیئت علمی دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم ادامه داد: برگزاری مسابقات مدهامتان از این حیث دارای اهمیت می باشد که ما را به کارکرد اصلی مساجد نزدیک می کند و باعث توسعه فرهنگ قرآنی در جامعه می شود و باعث می شود که مساجد به رسالت اصلی خود که ترویج فرهنگ قرآن و عترت علیهم السلام است نزدیک شود.


مدیر مرکز امور قرآنی دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم با اشاره به حدیث ثقلین و توصیه پیامبر اسلام به تمسک همزمان به قرآن و عترت علیهم السلام، افزود: از طرفی دیگر یکی از ویژگی های این مسابقات با توجه به اینکه همه رشته ها را در بر می گیرد این است که در آن به حدیث ثقلین جامه عمل می پوشاند و به سفارش پیامبر ما را نزدیک می کند.


داور چهاردهمین دوره مسابقات قرآنی «مدهامتان» در ارزیابی این دوره از مسابقات بیان کرد: در بخش حفظ قرآن کریم سطح مسابقات مجموعا خوب بود اما بعضی شرکت کنندگان در این بخش آمادگی در زمینه حفظشان کم بود که لازم است بیشتر تلاش کنند و برخی دیگر در زمینه تجوید و صوت و لحن باید بیشتر کار کنند.


شعاعی با اشاره به مسئله شیوع کرونا و تعطیلی فعالیت های قرآنی و جلسات، ادامه داد: این مسئله در کل فعالیت های قرآنی کشور تاثیر گذاشته است ولی مجموعا سطح مسابقات و استقبال مساجد خوب بود.


وی ادامه داد: پیشنهاد می کنم با توجه به ظرفیتی که مساجد کشور دارند در سال های آینده با به کار گرفتن زمینه های مناسب خیلی از بخش ها بصورت مجازی و حقیقی توٲم انجام شود. یعنی بخشی را بصورت حقیقی و بخشی را بصورت مجازی با آماده سازی زیر ساخت های بهتر در فضای مجازی انجام شود.


عضو هیئت علمی دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم با بیان اینکه می توان تعداد شرکت کنندگان را از نظر کمی و کیفی افزایش داد، افزود: کمیت را با تبلیغ بیشتر و کیفیت را برگزاری دوره های آموزشی برای نخبگان و دوره های عمومی برای کل شرکت کنندگان و در تمام مساجد می توان بالا برد.


مدیر مرکز امور قرآنی دانشگاه علوم و معارف قرآن با بیان اینکه ما باید به رویکردی که مساجد در صدر اسلام داشتند نزدیک شویم و در تمام مساجد آموزش قرآن داشته باشیم، کریم گفت: در این زمینه طرح های متعددی ارائه شده است. یکی از طرح هایی در این زمینه ارائه داده ام طرح سرباز مسجد است که در این طرح در تمام مساجد فعالین قرآنی و قاریان و حافظان قرآن خادم مسجد شوند و خدمت سربازی را آنجا سپری کنند.


شعاعی ادامه داد: طرح دیگر که به تصویت وزارت ارشاد رسید طرح «ندای ملکوت» است که برای ارتقای مکبرین، موذنین، قاریان و ائمه جماعات می باشد که ان شاالله با کمک کانون های مساجد در قم برگزار خواهد شد.


وی افزود: ما در مساجد با دو مشکل روبرو هستیم بعضی از مکبرین، موذنین، قاریان و برخی ائمه محترم جماعات، تلاوت و کیفیت اجرایشان باید بهتر شود و در بعضی مساجد قاریان و مکبرین نوجوان توانمند و خیلی خوبی هستند که شناسایی نشدند و از ایشان بهره گیری نمی شود. در این طرح هم شناسایی مکبرین، موذنین و قاریان انجام می شود و هم آموزش ارائه می گردد و فرصت استفاده از ایشان در محل بیشتر می شود.


عضو هیئت علمی دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم با اشاره به اینکه ما معمولا اشتباه می کنیم و در ماه محرم و صفر قرائت قرآن را تعطیل می کنیم، ابراز کرد: طرح دیگری که قرار است با همکاری کانون های فرهنگی هنری مساجد انجام شود این است که تعدادی از مساجد با هماهنگی هایی که انجام می شود و با صحبتی که با برخی اساتید می شود جلسات قرآن از ماه مبارک محرم شروع شود.


وی افزود: اقدام دیگری که در استان قم قرار است انجام شود استعداد یابی قرائت است برای سنین 6 الی 12 سال برادران و خواهران که با همکاری کل نهادهای فرهنگی استان قم از جمله کانون های فرهنگی هنری مساجد شروع خواهد شد.