خلاقیت محور کار بچه‌های مسجد است/گزارشی از پنج سال فعالیت کانون فرهنگی هنری شهدای راه‌آهن استان قم
خلاقيت محور کار بچه‌هاي مسجد است/گزارشي از پنج سال فعاليت کانون فرهنگي هنري شهداي راه‌آهن استان قم

خلاقیت محور کار بچه‌های مسجد است/گزارشی از پنج سال فعالیت کانون فرهنگی هنری شهدای راه‌آهن استان قم

حجت الاسلام و المسلمين بياتي با اشاره به فعاليت‌هاي پنج سال اخير کانون فرهنگي هنري شهداي راه‌آهن استان قم گفت: تلاش ما جذب نسل جوان بوده است که در راستاي تحقق اين هدف خلاقيت و روزآمدي را محور قرار داديم.
شناسه خبر : 30190 تاریخ انتشار : ۱۳ شهريور ۱۴۰۰ زمان انتشار : ۱۲:۲۴

به گزارش ستاد ارتباطات رسانه ای (فهما)، حجت الاسلام و المسلمین محمد حسن بیاتی با اشاره به این که حدود ده سال است که به عنوان امام جماعت در مسجد امیرالمؤمنین(ع) منطقه راه آهن قم مشغول به فعالیت است، اظهار داشت: سال 1395 توفیق حاصل شد که کانون شهدای راه آهن را در همین مسجد ایجاد کنیم و به حول و قوه الهی طی این پنج سال، فعالیت های بسیار ارزشمندی در عرصه های فرهنگی و قرآنی و تربیتی و نیز مباحث اجتماعی و کمک مؤمنانه انجام شده است.

 

مسئول کانون فرهنگی هنری شهدای راه آهن افزود: با توجه به این که این مسجد در محدوه منازل سازمانی راه آهن احداث شده و طبعاً برای شهروندان دیگر از سایر مناطق محدودیت ورود و خروج وجود دارد، لذا اغلب مخاطبان مسجد از پرسنل راه آهن و خانواده های محترم هستند، منتهای مراتب در مناسبت هایی مثل محرم و صفر و ماه مبارک رمضان، افرادی از منطقه خیابان توحید و بیست متری زاد نیز در برنامه های مسجد شرکت می کنند.

 

امام جماعت مسجد امیرالمؤمنین(ع) با بیان این که یکی از برنامه های شاخص مسجد، ناظر به فعالیت های قرآنی است، گفت: یکی از برنامه های ثابت و پرمخاطب ما، جلسات قرآنی در شب های جمعه است که گاهی اساتید قرآنی شاخص شهر نیز در آن حضور پیدا می کنند، منتهای مراتب چند وقتی است که به خاطر شدت گرفتن شیوع کرونا، این جلسات تعطیل است.

رسانه جدید

وی همچنین بیان داشت: از دیگر برنامه های فرهنگی مسجد می توان به قرائت حدیث کسا(یکشنبه شب ها)، دعای توسل( شب های چهارشنبه)، دعای کمیل( شب های جمعه) و بعد از آن برنامه قرآنی اشاره کرد، ضمن آن که جمعه شب ها نیز برنامه تفسیر قرآن در مسجد برگزار می گردد.

 

مسئول کانون فرهنگی هنری شهدای راه آهن افزود: علاوه بر این برنامه ها، مسابقات فرهنگی و آموزشی، تلاش در جهت مصالحه در زمینه اختلافات خانوادگی، تهیه و توزیع بسته های معیشتی و کمک های مؤمنانه از دیگر فعالیت های مسجد است که به کمک مردم و خیرین محترم صورت می گیرد که از آن جمله تهیه تبلت برای دانش آموزان کم بضاعت پس از شیوع کروناست تا در بحث آموزش های مجازی آن ها در شبکه شاد آموزش و پرورش ، خلل و مشکلی ایجاد نشود.

 

حجت الاسلام و المسلمین بیاتی همچنین بیان داشت: در راستای نهضت کمک مؤمنانه، تنها در روز عیدغدیر امسال، 500 وعده غذای گرم میان نیازمندان و خانواده های محروم تهیه و توزیع شد، ضمن آن که در شب های دهه اول محرم، علاوه بر برنامه ثابت اطعام عزاداران حسینی، مقداری نیز بسته های غذا به درب منازل خانواده های محروم ارسال شد.

رسانه جدید

امام جماعت مسجد امیرالمؤمنین(ع) افزود: البته بعد از دهه نیز، برنامه پخت و پز غذا را داریم به طوری که روزانه بیش از 600 وعده غذای گرم در بیمارستان های استان توزیع می شود.

رسانه جدید

وی همچنین گفت: سال گذشته در مسابقات قرآنی بسیج، بچه های فعال مسجد جزو نفرات برتر بودند، ضمن آن که در مسابقات چند سال پیش اوقات نیز حائز رتبه های برتر شدندو همچنین در ایام ولادت امام رضا(ع) و دهه کرامت سال گذشته در بین دستگاه های دولتی، راه آهن قم رتبه برتر را کسب کرد و از بنده نیز از سوی ستاد اقامه نماز استان به عنوان امام جماعت برتر تقدیر به عمل آمد.

 

امام جماعت مسجد امیرالمؤمنین(ع) در ادامه با تأکید بر اهمیت خلاقیت و روزآمدی در اجرای برنامه های فرهنگی و تربیتی خاطرنشان کرد: ماه رمضان امسال به جهت محدودیت های کرونایی، اقدام به اجرای طرحی ابتکاری کردیم به این نحو که برنامه اجرای اذان را در داخل ایستگاه راه آهن قم با حضور نوجوانان مسجدی، به شکل زنده داشتیم و این برنامه تا اول محرم امسال نیز اجرا می شد.

 

وی افزود: همچنین در دهه کرامت و به خصوص سالروز میلاد امام رضا(ع) مراسم جشنی را داخل ایستگاه راه آهن برگزار کردیم و همچنین در روز ولادت حضرت معصومه (س) داخل ایستگاه یک ساعت قبل از حرکت قطار قم به مشهد، برنامه مداحی و گروه سرود و جشن داشتیم و در ادامه هم بسته های پذیرایی تقدیم مسافران آقا امام رضا(ع) کردیم.

 

مسئول کانون فرهنگی هنری شهدای راه آهن ابراز داشت: تهیه و اهدای یک صد و ده جلد کتاب به مسافران راه مشهد در روز عید غدیر، تهیه کتاب شهید ابراهیم هادی در روز ولادت امام هادی(ع) و توزیع بین مسافران ، برگزاری مسابقات متعدد در حوزه قرآن و مفاهیم و شعر، با محوریت قرآن و اهل بیت(ع)، همچنین مسابقات مرتبط با حوزه تذهیب و خوشنویسی، اذان، ابتهال و ... از دیگر فعالیت های فرهنگی ما در کانون مسجد بوده ، ضمن آن که چندی پیش نیز اقدام به برگزاری مسابقه ای از متن وصیتنامه سردار دل ها شهید حاج قاسم سلیمانی کردیم که با استقبال خوب نوجوانان و خانواده های آن ها همراه شد.

رسانه جدید

حجت الاسلام و المسلمین بیاتی در خاتمه گفت: همان طور که پیشتر نیز عرض کردم از جمله الزامات مهم موفقیت و پیشبرد برنامه های فرهنگی با محوریت مساجد، خلاقیت و روزآمدی است که در این راستا سعی کرده ایم در این سال ها با اجرای برنامه های پرمحتوا و در عین حال جذاب، از توانمندی خود بچه ها در این فعالیت ها نهایت استفاده را ببریم، ضمن آن که فعالیت های صورت گرفته را در فضای مجازی و کانال ایتا انعکاس داده و به روز رسانی می کنیم.

رسانه جدید