فرصت‌سازی در فضای مجازی به توان بچه‌های مسجد/گزارشی از نوآوری‌های کانون شهید صالحی استان قم در عرصه سایبر
فرصت‌سازي در فضاي مجازي به توان بچه‌هاي مسجد/گزارشي از نوآوري‌هاي کانون شهيد صالحي استان قم در عرصه سايبر

فرصت‌سازی در فضای مجازی به توان بچه‌های مسجد/گزارشی از نوآوری‌های کانون شهید صالحی استان قم در عرصه سایبر

حجت الاسلام و المسلمين فرزانه ضمن ارائه گزارشي از ابتکارات و نوآوري‌هاي کانون شهيد صالحي استان قم در عرصه فضاي مجازي و رسانه، گفت: مهمترين دغدغه ما اين بود که بتوانيم تهديد در فضاي مجازي را به فرصتي براي نسل نوجوان و جوان تبديل کنيم.
شناسه خبر : 30461 تاریخ انتشار : ۲۷ شهريور ۱۴۰۰ زمان انتشار : ۱۲:۵۲

حجت الاسلام و المسلمین «حسن فرزانه موحد» در گفت‌وگو با ستاد ارتباطات رسانه ای(فهما) استان قم، با اشاره به نامگذاری نام این کانون به نام شهید حجت الاسلام «سید مجتبی صالحی خوانساری»، بیان کرد: قدمت فعالیت های کانون فرهنگی هنری شهید صالحی به زمان حیات خود شهید صالحی که از فعالان عرصه های فرهنگی، تربیتی و مذهبی شهر مقدس قم بودند بازمی گردد اما بعد از شهادت ایشان کانون تغییر نام داد و  با این امید که قدم در مسیر شهدا مخصوصاً این شهید عزیز که از فعالان در تربیت نیروهای جوان برای رسیدن به اهداف بلند انقلاب اسلامی بودند بگذاریم، نام کانون به نام این شهید صاحب کرامت مزین شد.

 

مسئول کانون فرهنگی هنری شهید صالحی در ادامه اشاره ای به تاریخچه فعالیت های کانون کرد و افزود: کانون فرهنگی هنری شیهد صالحی از ابتدای سال 97 با حضور جوانان و نوجوانان کانون و با برنامه ریزی هایی که در عرصه هنر و رسانه انجام داد موفق شد که دوره های تصویربرداری و نورپردازی و تدوین را برای نوجوانان و جوانان کانون برگزار نماید.

 

فضای مجازی و رسانه، تهدید یا فرصت

حجت الاسلام و المسلمین فرزانه با بیان اینکه دنیای امروز، دنیای رسانه و فضای مجازی هست و وقت زیادی را از جوانان و نوجوانان ما در شبانه روز، به خود اختصاص می دهد، گفت: یکی از دغدغه های بسیار مهمی که برای مسئولین، مربیان و دست‌اندرکاران کانون ایجاد شد مدت زمانی بود که جوانان و نوجوانان مجموعه در فضای مجازی و در عرصه رسانه به صورت  مستمر و روزانه به کار می بردند و تصمیم گرفتیم که بتوانیم از این تهدید یک فرصت بسازیم.

 

وی ادامه داد: مسئولین، دست اندرکاران و واحد رسانه‌ی کانون با برنامه ریزی هایی که انجام دادند دوره ها و کلاس های آموزشی را برای نوجوانان و جوانان برگزار کردند که در این دوره‌ها با حضور اساتید مجرب کلاس های مهارتی به صورت حضوری برگزار گردید. نوجوانان و جوانان کانون در این کلاس های با اصول و شیوه های فیلمسازی، کارگردانی و نویسندگی آشنا شدند. این دوره ها که به صورت مستمر در فضای کانون برگزار می‌شود با استقبال خوبی از طرف نوجوانان و جوانان کانون مواجه شده است.

 

اولین تولید در عرصه فضای رسانه با تولید فیلم سینمایی "رگ بیداری"

مسئول کانون فرهنگی هنری شهید صالحی افزود: فعالیت های آموزشی ادامه پیدا کرد تا اولین تولید در عرصه فضای رسانه به نام فیلم سینمایی "رگ بیداری" با موضوع شهیدان مدافع حرم توسط نوجوانان و جوانان مجموعه با همکاری و با پیگیری واحد رسانه کانون به نتیجه رسید و به پرده نمایش درآمد.

 

وی ادامه داد: این آغاز کاری بود برای یک فعالیت بلند مدت با اهداف بسیار والا که مسئولین و اعضا کانون برای رسیدن به این اهداف بلند اولین قدم را به صورت محکم و جدی برداشتند و در اولین سالگرد شهادت شهید مدافع حرم شهید مجید عسگری جمکرانی که از اعضای هیئت امنا و مربیان کانون شهید صالحی بود و اولین شهید معلم مدافع حرم در سوریه بودند این اثر به بار نشست و الحمدلله استقبال خوبی هم شد.

 

راه اندازی شبکه مجازی نوجوان TV

حجت الاسلام و المسلمین فرزانه افزود: در ادامه کار کانون شهید صالحی با توجه به اینکه نوجوانان و جوانان مجموعه به حد قابل قبولی در فضای مجازی و عرصه رسانه قدم گذاشته بودند و نسبتا دوره های خوبی را گذرانده بودند، اقدام به راه اندازی یک شبکه مجازی در عرصه فضای مجازی و رسانه به نام نوجوان تی وی نمودند که در تمام پیام رسان ها و شبکه های اجتماعی و عرصه فضای مجازی در دسترس و قابل مشاهده می باشد.

 

وی ادامه داد: شروع این اقدام به اواخر سال ۹۸ برمیگشت که با توجه به وضعیت اضطراری که برای کشور ایجاد شد و با شیوع ویروس کرونا و محدودیت‌های رفت و آمد، همچنین محدودیت‌هایی که در مساجد و سایر نهاد‌های فرهنگی از جمله کانون های فرهنگی هنری مساجد ایجاد شد و حضور جوانان و نوجوانان را در عرصه مسجد و کانون ها کمرنگ نمود، کانون شهید صالحی از این تهدید یک فرصت را ایجاد کرد و قدم‌های خیلی خوبی را برداشت و با ایجاد شبکه مجازی نوجوان تی وی یک بستر بسیار خوبی در فضای مجازی و رسانه برای نوجوانان کانون فراهم کرد.

 

تولید برنامه های انرژیوم و انرژیوم پلاس

مسئول کانون فرهنگی هنری شهید صالحی افزود: با محدودیت هایی که به خاطر شروع ویروس در کشور ایجاد شده بود و از طرفی هم فعالیت‌های خود نوجوان‌های مجموعه در کانون کم شده بود، لذا می طلبید که از این تهدید یک فرصت ایجاد شود و به قول شهید بزرگوار شهید حاج قاسم سلیمانی در دل تهدیدها فرصت های بسیار بزرگی هست که باید آنها را استفاده کرد.

وی ادامه داد: از ابتدای سال ۹۸ نوجوانان و جوانان کانون، فعالیتی را به نام انرژیوم کلید زدند که در عرصه فضای مجازی و رسانه یک کار بسیار جذاب، جدید، نو و با ایده‌های نوین بود که با خلاقیت خود نوجوانان کانون به منصه ظهور رسید و با استقبال بسیار خوبی هم مواجه شد. بطوری که هم در سال ۹۸ در ادامه در سال ۹۹ به صورت مستمر نام انرژیوم و انرژیوم پلاس این برنامه‌ها ضبط، تدوین و در فضای مجازی و رسانه پخش می شد.

 

برگزاری جشنواره های ملی "قدس قلب من" و "من غدیریم"

حجت الاسلام و المسلمین فرزانه با بیان اینکه فضای مجازی، فضایی است که به وسیله آن به راحتی می توان با افرادی در شهرهای دیگر و حتی در کل دنیا ارتباط برقرار کرد و این فرصتی است که ما سعی کردیم بهترین استفاده را از آن داشته باشیم، افزود: در ادامه کار برای اینکه ارتباط مجموعه با نوجوانان سایر کانون ها چه در شهر مقدس قم و چه در تمام استان‌ها و شهرستان‌ها و کل کشور برقرار شود، با برگزاری جشنواره هایی از قبیل جشنواره ملی "قدس قلب من" که در موضوع فلسطین اشغالی و قدس شریف بود و در ادامه جشنواره ملی "من غدیریم" با موضوع عید سعید غدیرخم فعالیت‌های رسانه‌ای و مجازی مجموعه از حالت محلی و استانی خارج شد و به کل کشور وسعت یافت و در بین نوجوانان کل کشور مخاطب خودش را پیدا کرد.

 

وی ادامه داد: الحمدلله این دو جشنواره با استقبال بسیار خوبی هم مواجه شد و آثاری بسیار زیادی هم از سایر استان‌ها به دبیرخانه این مسابقات که در کانون شهید صالحی قرار داشت، رسید.

 

برگزاری سوگواره های ملی مذهبی "نوجوان عاشورایی" و "نوجوان فاطمی"

مسئول کانون فرهنگی هنری شهید صالحی با اشاره به اینکه با برگزاری جشنواره های ملی مذهبی ارتباط واحد رسانه کانون شهید صالحی با نوجوانان کل کشور به صورت مستمر برقرار شده بود، ادامه داد: برنامه های ملی کانون شهید صالحی با فرا رسیدن ایام محرم و صفر اباعبدالله علیه السلام با برگزاری سوگواره های "نوجوان عاشورایی" و با فرا رسیدن ایام فاطمیه حضرت زهرا سلام الله علیها و برگزاری سوگواره ملی مذهبی "نوجوان فاطمی" به اوج خودش رسید و الحمدالله مورد توجه مسئولین و دست‌اندرکاران ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور و رویداد ملی فهما قرار گرفت.

 

کسب رتبه "شایسته تقدیر ویژه" در دومین رویداد ملی فهما

حجت الاسلام و المسلمین فرزانه افزود: در سال ۱۳۹۹ طرح ملی ایران قوی در بین کانون های فرهنگی هنری کل کشور برگزار شد که کانون شهید صالحی با توان و پشتکار همین نوجوانان و جوانان کانون با یک ظرفیت بسیار قوی که جوان‌ها و نوجوان های مجموعه بودند توانست رتبه قابل تحسینی را در بین کانون های فرهنگی و هنری کل کشور کسب کند و شایسته تقدیر ویژه از سوی ستاد هماهنگی کانون های مساجد کشور قرار بگیرد.

 

وی در پایان ابراز کرد: خداوند متعال را شاکریم و امیدواریم که این قدم ها و این حرکت ها در فضای مجازی و عرصه رسانه روز افزون باشه و شاهد موفقیت‌های روز افزون همه نوجوانان و جوانان عزیز این مجموعه باشیم.