اربعین همواره در تاریخ شیعه حماسه‌ساز بوده است
اربعين همواره در تاريخ شيعه حماسه‌ساز بوده است
دبیر مجمع عالی تفسیر قرآن کریم؛

اربعین همواره در تاریخ شیعه حماسه‌ساز بوده است

حجت الاسلام و المسلمين ميرکتولي، با بيان اينکه اربعين اباعبدالله الحسين(ع) وابسته‌ به يک جغرافياي خاص نيست، گفت: مسئله‌ اربعين همواره در تاريخ شيعه حماسه ساز و نهضت ساز بوده است.
شناسه خبر : 30695 تاریخ انتشار : ۴ مهر ۱۴۰۰ زمان انتشار : ۱۸:۴۲

به گزارش ستاد ارتباطات رسانه‌ای (فهما) استان قم، وبینار استانی اربعین حسینی، امروز دوشنبه 5 مهرماه ساعت 10 با سخنرانی حجت‌الاسلام والمسلمین «سیدمرتضی میرکتولی» دبیر مجمع عالی تفسیر قرآن کریم، با موضوع «اربعین حسینی (ع)، همدلی و وفاق بین مذاهب و ادیان» برگزار شد.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین میرکتولی طی سخنانی در این وبینار که به میزبانی ستاد فهما استان قم برگزار شد، ضمن عرض تسلیت این ایام به محضر پیروان مکتب راستین توحید و ولایت، گفت: مسئله‌ اربعین اباعبدالله الحسین(ع) وابسته‌ به یک تاریخ و یک جغرافیای خاص نیست بلکه مسئله‌ اربعین تاریخ ساز و به پهنای جغرافیای عالم دارای پیام و سخن است.

 

وی با بیان اینکه اگر چه اختلاف است در اینکه اهل بیت پیامبر(ص) اولین اربعین را درک کردند یا خیر، افزود: در اینکه آیا کاروان اسرای اهل بیت در این ماهِ اسارت آیا به اربعین اول رسیدند یا خیر اختلاف است اما اولین اربعین و اولین زائر اباعبدالله(ع) یکی از اصحاب کبار رسول گرامی اسلام به نام جابر بن عبدالله انصاری است که اربعین اول، خودش را به کربلا رساند و به همراه عطیه اولین اربعین را درک کردند.

 

دبیر مجمع عالی تفسیر قرآن کریم ادامه داد: جابر ابن عبدالله انصاری همان کسی است که ابا عبدالله(ع) را در سن کودکی در شش هفت سالگی روی سینه‌ پیغمبر دیده بود که چگونه پیغمبر لب ها، زیر گلو و سینه ابا عبدالله(ع) را می‌بوسیدند.

این استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه مسئله‌ اربعین همیشه در تاریخ شیعه حماسه ساز و نهضت ساز بوده است، گفت: خون شهدای کربلا آنقدر جوشش داشت که خاکش می‌توانست همه‌ حکومت‌ها و کاخ‌های ظلم و ستم را به لرزه بیاندازد. این خاک بارها توسط جبارین تاریخ مورد هجوم قرار گرفت. چون این خواک خودش انسان ساز بود و جوشش می آفرید و می‌توانست ملت‌ها را بر علیه حکومت‌ها بشوراند.

 

وی ادامه داد: در تاریخ از متوکل عباسی تا حسن البکر رئیس جمهور عراق در دهه‌ی پنجاه زائران اربعین را قتل عام عمومی کردند. زمان طاغوت رضا شاه و دیگران با قطع دست و پا به دنبال این بودند که مردم به سمت اربعین نروند ولی جلوی این عشق و جوشش را نمی شد گرفت. بنابراین معلوم می شود که اینجا یک خبر دیگری است و تمام جاذبه‌ی توحید اینجاست. ما این جوشش عشق توحیدی را می‌بینیم.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین میرکتولی با اشاره به آیه‌ 103سوره مبارکه آل عمران، ادامه داد: خداوند در این آیه می فرمایند مردم را فرقه فرقه نکنید اجازه دهید مردم به این طناب الهی متصل بشوند. یک آسمان و یک طناب آویخته‌ی از آسمان به زمین، مسئله‌ی توحید است. یک طناب از پائین و حبل من الناس از زمین به آسمان، امیرالمومنین(ع) و فرزندان او و وجود مقدس ابا عبدالله (ع) است.  

 

وی ادامه داد: اگر مردم به طناب دین چنگ نزنند و اعتصام به عقد الهی پیدا نکنند به حواله‌ی شیطان و به دام شیطان می افتند. شیطان‌ها راهزنی می‌کنند و این جمعیت را می‌برند.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین میرکتولی با بیان اینکه مسئله‌ اربعین یک مسئله عادی نیست و فقط مربوط به یک روز خاص و در یک جغرافیای محدود نیست، ادامه داد: اربعین همه‌ جغرافیای زمین و همه‌ تاریخ بشر و تاریخ‌ساز است. به همین دلیل است که خبرگزاری های دشمن، علی رغم پوشش کوچکترین مسائل، این جمعیت و این سیل خروشان بیست، سی میلیونی را نمی‌بیند و سکوت می کنند. زیرا می‌دانند که این جریان بستر ساز حکومت جهانی مهدوی است و در واقع همه‌ی نفوس پاک و همه‌ نفوس طیب اینجا جمع خواهند شد.

 

وی ادامه داد: اگر ابا عبدالله در شب عاشورا گفت هر کس خواست می تواند از این جمع برود، برای این بود که در بین انسان‌های طیب و طاهر اگه یک خبیث و یک نفر اشتباهی بود خارج شود و وقتی روز عاشورا میفرماید: «هل من ناصر ینصرنی»، برای این است که اگر در بین این خبیثان یک طیب وجود دارد به او ملحق شود و خود را از جهنم نجات دهد. امروز ندای هل من ناصر ینصرنی ابا عبدالله در این راهپیمایی بزرگ جهان وجود دارد.

 

این استاد حوزه علمیه قم در ادامه گفت: ما در روایات می‌خوانیم که در آخر الزمان مثلا حضرت حجت که ظهور می کنند نماز جماعت از کوفه تا کربلا ادامه دارد. همین الان این اتفاق افتاده است. حالا حضرت حجت که بیایند این اتفاق علنی‌تر خواهد شد که این سیر خروشان جمعیت میتوانند یک نماز جماعت بخوانند. کجا تاریخ بشر یک چنین اجتماعی را دیده است.  

 

حجت‌الاسلام والمسلمین میرکتولی گفت: امروز شیعیان با همه‌ی اختلافاتشان، اهل سنت با همه‌ فرقه‌های فقهی و کلامی، مسیحیت با همه‌ فرقه‌هاشان، یهودی، زرتشتی و... همه زیر پرچم ابا عبدالله(ع) جمع شدند و در این راهپیمایی هستند. حتی افرادی که دین خاصی ندارند ولی عاشق انسانیت و عدالت هستند زیر پرچم ابی عبدالله(ع) جمع شدند و این سیل جمعیت پایان ندارد.

 

وی افزود: پس مشخص می شود که داستان کربلا و حماسه‌ خونین عاشورا و مسئله‌ی اربعین و محبت ابا عبدالله (ع) اقیانوسی ست که امتداد امواج آن مشخص نیست و تا عرش خواهد رفت.