اربعین حسینی پدیده‌ای فرادینی و جهانی است/زائران التزام عملی به آموزه‌های زیارت داشته باشند
اربعين حسيني پديده‌اي فراديني و جهاني است/زائران التزام عملي به آموزه‌هاي زيارت داشته باشند

اربعین حسینی پدیده‌ای فرادینی و جهانی است/زائران التزام عملی به آموزه‌های زیارت داشته باشند

آيت‌الله سعيدي با اشاره به حضور گسترده مردم در پياده‌روي اربعين از نقاط مختلف جهان گفت: اربعين حسيني پديده‌اي فراديني و جهاني است و زائران بايد التزام عملي به آموزه‌هاي زيارت داشته باشند.
شناسه خبر : 30697 تاریخ انتشار : ۴ مهر ۱۴۰۰ زمان انتشار : ۱۸:۴۷

به گزارش ستاد ارتباطات رسانه‌ای (فهما) استان قم، وبینار استانی اربعین حسینی، امروز دوشنبه 5 مهرماه ساعت 10 با سخنرانی آیت‌الله «سیدمحمد سعیدی» تولیت حرم حضرت فاطمه معصومه(س) نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه شهر قم، با موضوع «خدمت کریمانه و میزبانی زائران اربعین حسینی (ع) و فرهنگ اربعین» برگزار شد.

 

آیت‌الله سعیدی طی سخنانی در این وبینار که به میزبانی ستاد فهما استان قم برگزار شد، با اشاره به فرارسیدن ایام اربعین و آثار و برکات این روز بزرگ، گفت: در اربعین آنچه که بیش از همه نظر انسان را به خود جلب می‌کند زیارت اربعین است. زیارت در واقع عمل به عهدی است که ما با امامان(ع) بسته‌ایم. ما با امامان معصوم علیهم السلام یک پیمانی داریم که باید به این پیمان عمل کنیم.  

 

وی ادامه داد: برای عمل کردن به این پیمان، طبق فرمایش امام رضا(ع) که در یک رهنمود عام و کلی می‌فرمایند؛ هر امامی به گردن دوستان و شیعیان خود یک عهدی دارد که وفای به این عهد و خوب به جا آوردن آن، از طریق زیارت قبور اون‌ها میسر می شود.

 

امام جمعه قم با بیان اینکه فردی که به زیارت میرود باید باور داشته باشد که زیارت یک سفر تفریحی نیست بلکه زیارت یک ادای تکلیف است، افزود: کسی که با رغبت و علاقه به زیارت ائمه علیه السلام مشرف می‌شود در صورتی که آنچه را آن‌ها آورده‌اند (توحید ، معاد و احکام شرعی) باور داشته باشد و تصدیق کند، این زیارت ها در روز قیامت شفعا (شفاعت کنندگان) این زائر خواهند بود.

 

 وی ادامه داد: زیارت در واقع عمل کردن به همان عهد و پیمانی ست که ما با امامان خودمون بسته‌ایم. در زمان حیاتشان این عهد و پیمان را با رسیدن به محضر ائمه(ع) و رسول خدا(ص) به این پیمان عمل می کردند و کسب فیض می کردند و درس می گرفتند و هدایت می‌شدند. بعد از شهادتشان با حضور در حرم‌های آن بزرگواران و با قرائت زیارت نامه‌هایی که برای آن حضرات به ما رسیده است به این پیمان عمل می کنیم.

 

تولیت حرم حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها با تاکید بر اینکه لازم است در آنچه که در این زیارت نامه‌ها می‌خوانیم، تامل کنیم، افزود: در این زیارت نامه‌ها موعظه و هدایت است. آسیب‌شناسی، راه‌های رشد و کمال و گریز از شقاوت است. رسیدن به سعادت، چگونه زیستن و سبک زندگی است. چگونه مردن و برای خدا کار کردن است. در این زیارت نامه‌ها ما این معارف را داریم.

 

وی ادامه داد: همچنین باید زیارت با عشق و علاقه باشد. زیارت یه امر تفریحی و حاشیه‌ای نیست. بلکه یک وظیفه و تکلیف است و برنامه می‌خواهد. باید با انگیزه‌های متعالی به زیارت مشرف شد و تنها صرف حضور در این حرم های شریف بدون توجه و بدون انگیزه‌های متعالی آن زیارت مطلوبی که ائمه ما را به آن سفارش کردند نیست.

 

نماینده ولی فقیه در استان قم با اشاره به اینکه در زیارت باید هم در نیت و فکر و هم در عمل، التزام عملی داشته باشیم، ادامه داد: آن کسی که چنین زیارت با معرفتی را با بصیرت متناسب با زمان و مکان انجام می دهد این آدم به لطف خدا شایستگی پیدا می‌کند که مورد احسان و لطف اهل بیت علیه السلام قرار بگیرد و هم در دنیا و هم در آخرت، به خصوص از نعمت بزرگ شفاعت اهل بیت(ع) برخوردار شود. چنین زیارتی به مثابه‌ی یک تکلیف و ادا حق است و پایبندی به آن میثاقی که با اهل بیت علیه السلام بسته‌ایم.

 

آیت‌الله سعیدی با بیان اینکه راهپیمایی اربعین یک حرکت فیزیکی تنها نیست که انسان در یک مسیری راهپیمایی کند، گفت: راهپیمایی اربعین یک حرکت جریان‌ساز و یک حرکت منحصر به فرد است. شور و شوق مردم برای حضور در مراسم اربعین به خاطر این است که مردم میخواهند به آن پیمانی که با ائمه علیهم السلام بستند و به آن پیمانی که با حضرت سیدالشهدا سلام الله علیه بستند وفا کنند.

امام جمعه قم با بیان اینکه حضور در مراسم اربعین در واقع یک برنامه‌ی عرفانی، یک کار و حرکت معنوی و یک سیر و سروک الهی است که همراه با ریاضتی که مورد پسند اهل بیت علیهم السلام است، انجام می شود، گفت: متاسفانه دو سالی است به دلیل شیوع این ویروس کرونا مردم ما اربعین را متفاوت با سال‌های قبل برگزار می‌کنند. اکثر مردم ما از فیض حضور در مراسم اربعین که بزرگترین اجتماع بشری است محروم شدند.

 

وی با بیان اینکه زار اربعین در این مراسم برای مدتی از تعلقات دنیایی فاصله می گیرد و فارغ از تعلقات دنیایی می شود، ادامه داد: زائر اربعین در این راهپیمایی اربعین به حرکت حماسی و الهی ابا عبدالله(ع) می‌اندیشد. به حرکت کاروان اسرای کربلا می‌اندیشد. به مسئله خیلی مهم یعنی وجود مقدس امام سجاد(ع) و حضرت زینب(س) که این بزرگوار در کشور اسلامی با اهل بیت و خاندان معظم شهدا به اسارت گرفته شوند.

 

آیت‌الله سعیدی ادامه داد: اگه ما مردم آنجایی که وظیفه حرکت کردن داشته باشیم حرکت نکنیم، آنجایی که باید امر معروف و نهی از منکر کنیم این کار را نکردیم، نتیجه‌اش امام بر حق ما مثل اباعبدالله(ع) با آن وضع به شهادت می‌رسد. امام سجاد ما به اسارت میرود و با غل و زنجیر وجود مقدس حضرت زینب کبری(س) با آن عفاف و حجاب و تحفظی که نسبت به حضور خودشون در جامعه داشتند، سوار بر مرکب در میان نامحرمان گردانده می شود. این به خاطر این است که مردم امر به معروف و نهی از منکر رها کردند.

 

نماینده ولی فقیه در استان قم ضمن گرامی داشت هفته‌ دفاع مقدس، با بیان اینکه رزمندگان ما صرفا برای یه مقدار خاک نبود که خودشان را به خطر انداختند، گفت: گرچه خاک وطن و کشور و اراضی ما احترام دارند اما شهدا به بالاتر از این فکر می‌کردند که این کار امر الهی است. به این فکر می‌کردند که آن چه را خدا نهی کرده رواج پیدا کرده بود که یکی از مصادیق آن در قالب صدام جرثومه‌ی فساد و حزب بعث ملحد بود که چنین جنایتی را علیه نظام ما مرتکب شد. الحمدالله موفق هم شدند و بعد از هشت سال دفاع مقدس دیدیم که حتی یک وجب از خاک میهن را به دشمن ندادند و سرانجام صدام هم با ذلت و خاری به درک واصل شد.

 

وی ادامه داد: این نتیجه این است که وقتی ما به حماسه‌ کربلا و به کاروان اسرا می‌اندیشیم، این درس‌ها را می‌گیریم. ما در ضمن حرکت اربعینی خود درباره‌ی وظایف و تکالیفی که نسبت به خود را داریم می‌اندیشیم. به خصوص در زمان ما وجود مقدس حضرت بقیه الله الاعظم امام زمان علیه السلام که حجت خدا و امام بر حق ما هستند، در این زمان در برابر ایشان باید تکلیفمان و وظیفه مان را انجام دهیم.

 

امام جمعه قم با بیان اینکه نوع برخورد مردم عراق با زائران اربعین و این پذیرایی رایگان زائران در منازل مردم عراق و در موکب‌های آن‌ها در دنیا مشابه ندارد، گفت: در دنیای امروز که انسانیت قربانی روابط سرد و منفعت محور است، پذیرایی این موکب‌ها از زائران یک معجزه‌ی انسانی به شمار می رود و الگوی بسیار مناسبی برای نشان دادن انسان دوستی است. مواسات و کمک‌های مومنانه که مردم عزیز به خصوص در این ایامی که این ویروس منحوس جامعه را فرا گرفته است داشتند شبیه همین مورد است.

 

آیت الله سعیدی با بیان اینکه مراسم زیارت اربعین و پیاده روی اربعین قدمتی به اندازه‌ تاریخ کربلا دارد، گفت: درست است که که خواستگاه اصلی مراسم اربعین در میان شیعیان است ولی برگزاری این مراسم و شرکت در این آیین منحصر به مذهب شیعه نیست. بلکه شمار زیادی از اهل سنت و همچنین پیروان سایر ادیان از نقاط مختلف جهان در این آئین مقدس و برگزاری این اجتماع بزرگ بشری در اینجا شرکت کردند.

 

وی ادامه داد: این فرا مذهبی بودن و فرا دینی بودن اربعین به دلیل جهانی بودن شخصیت امام حسین(ع) و پیام‌های جهانی آن حضرت در حماسه‌ی کربلاست. به عنوان نمونه هنگامی که امام حسین(ع) در قتلگاه آخرین لحظات عمر با برکتشان را می‌گذراندند، به قومی از لشکر ابن سعد دستور داده شد به طرف خیمه‌های حضرت حمله کنید. حضرت در آنجا به خاطر جراحات سنگینی که دیده بودند رمقی در بدن نداشتند به یک سلاح که در اختیارشان بود تکیه دادند و به آن قوم جسور و مهاجم بی‌حیا که به سمت خیمه‌ها و نوامیس آن حضرت حمله می‌کردند با صدای رسا فرمودند: اگر دین ندارید و از روز قیامت نمی‌ترسید لااقل در زندگی دنیاتون آزادمرد باشید. ایشان پیام آزادگی را فارغ از دین، فارغ از مذهب، تذکر دادند.

 

امام جمعه قم گفت: امام حسین(ع) شخصیتی است که وجدان‌های بیدار و در هر زمان و مکانی مجذوب کرده و در دل عاشقان حزن شهادت آن بزرگوار و مظلومیت ایشان شعله‌ای برافروخته که هرگز خاموش نمی شود. همان گونه که وجود مقدس امام صادق(ع) درباره‌ی این موضوع از قول جدشان رسول خدا(ص)  فرمودند: شهادت امام حسین علیه السلام یه داغ سوزانی در دل مومنین قرار داد که هرگز سرد نمی‌شود و هرگز از بین نخواهد رفت.

وی با تاکید بر اینکه مومنین و محبین امام حسین (ع)  در روز اربعین با قرائت زیارت اربعین در مطالبی که در این زیارت آمده خوب بیندیشند، افزود: اگر انسال توفیق حضور در مراسم پیاده روی اربعین در مسیر کربلا را پیدا نکرد بداند در هر کجا که است با قرائت زیارت اربعین، با احسان به همسایگان، مومنین و محرومان و همچنین با برگزاری مراسم با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی این روز بزرگ و عبرت‌آموز و درس‌آموز را پاسداری و احیا کنیم.

 

آیت الله سعیدی ادامه داد: هر چه دل شکسته‌تر و با حزن و اندوه بیشتر و با تعهد بیشتر بتوانیم این روز را احیا کنیم به سهم خود عمل کرده ایم. همانطور که دیگران احیا کردند و به دست ما رساندند، ما هم آن را نگه داریم آن را بالنده کنیم و رشد دهیم.

 

وی گفت: درهر شهر، محله و مسجد اربعینی به پا کنیم که این اربعین‌ها جوی‌های روانی هستند که می‌پیوندند به آن اربعین کربلای ابا عبدالله(ع) و در نهایت مورد پسند وجود مقدس امام زمان علیه السلام خواهد بود.

 

امام جمعه قم در پایان ابراز کرد: از خدا می‌خواهیم که ان شاالله شر این ویروس منحوس را از جهان برطرف کند تا عاشقان بتوانند انشالله در اربعین های بعد مشرف شوند.