نهضت‌ علمی امام رضا(ع) منجر به تقویت مذهب شیعه شد
نهضت‌ علمي امام رضا(ع) منجر به تقويت مذهب شيعه شد

نهضت‌ علمی امام رضا(ع) منجر به تقویت مذهب شیعه شد

حجت الاسلام والمسلمين روحاني گفت: امام رضا(ع) با بحث‌هاي علمي و کلامي خود، پايه‌هاي استدلالي کافران و منحرفان دين را فرو مي‌ريخت و همين نهضت‌هاي علمي ايشان باعث تقويت مذهب شيعه شد.
شناسه خبر : 30951 تاریخ انتشار : ۱۵ مهر ۱۴۰۰ زمان انتشار : ۰۹:۰۱

به گزارش ستاد ارتباطات رسانه ای(فهما) استان قم، حجت‌الاسلام والمسلمین «سعید روحانی» با اشاره به سالروز شهادت حضرت علی بن موسی الرضا (ع) در آخرین روز ماه صفر، عنوان کرد: بحث توجه به علم یکی از ویژگی‌های برجسته امام رضا (ع) است که باید مورد توجه نسل امروز قرار بگیرد.

 

مدیر ستاد هماهنگی کانون‌های فهما استان قم افزود: حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) به خدمت امام رضا (ع) رسیدند و از حضرت سوال کردند که چه سفارشی برای شیعیان و مردم ایران دارند؛ حضرت فرمودند: «سلام مرا به مردم ایران برسانید و بگو در دل‌های خویش برای شیطان راهی نگشایند و آنان را به راستگویی در گفتار و ادای امانت و سکوت پرمعنا و ترک درگیری و جدال در کارهای بیهوده و بی‌فایده فراخوان».

 

وی افزود: امام رضا (ع) به شیعیان توصیه می‌کنند که بر مسائل پوچ با یکدیگر نزاع نکنند و زندگی آنها در مسیر گمراهی و تباهی قرار نگیرد؛ توصیه امام رضا (ع) به شیعیان، نگاه اخلاق‌مدارانه و مهربانانه آن حضرت در زندگی را نشان می‌دهد.

 

حجت الاسلام و المسلمین روحانی افزود: امروز بداخلاقی‌ها و ناهنجاری‌هایی در جامعه به وجود آمده است که باعث از هم پاشیدگی شیرازه‌های زندگی برخی خانواده‌ها شده است، در حالی که توجه به نگاه اخلاق‌مدارانه امام رضا (علیه السلام) به زندگی می‌تواند جامعه امروز را از ناهنجاری‌های موجود نجات دهد.

 

وی با بیان این که امام رضا (ع) تأکید زیادی به مباحث خانواده و جوانان داشتند، تصریح کرد: با توجه به این که در دوران زندگی امام رضا (ع)، بحث بدعت‌ها و خرافات در جامعه رواج یافته بود، آن حضرت برای جلوگیری از انحرافات در جامعه و از هم پاشیدگی مسائل دینی مردم به ویژه جوانان توصیه می‌کردند که در فضای علم و مباحث علمی جدی باشند.

 

مدیر ستاد هماهنگی کانون‌های فهما استان قم تصریح کرد: امام رضا (ع) ملقب به «عالم آل محمد» هستند، زیرا توجه ویژه‌ای به مباحث علمی، معنویت و دینداری داشتند؛ آن حضرت با بحث‌های علمی و کلامی خود، پایه‌های استدلالی کافران و منحرفان دین را فرو می‌ریخت و همین نهضت‌های علمی حضرت باعث تقویت مذهب شیعه شد.

 

وی افزود: امام صادق و امام موسی کاظم (ع) لقب «عالم آل محمد» را به امام رضا (ع) دادند، زیرا به واسطه جلسات و مناظرات علمی که مأمون بین امام رضا (ع) و پیروان ادیان و فرقه‌های مختلف تشکیل می‌داد، علم حضرت عالمگیر شده بود و همه مردم به برتری علم آن حضرت اقرار می‌کردند.

 

حجت الاسلام و المسلمین روحانی با اشاره به زندگانی امام رضا (ع) گفت: امام رضا (ع) 53 سال در مدینه زندگی کردند، اما هیچ آثاری از زندگی آن حضرت در مدینه وجود ندارد، اما آن حضرت 3 سال در ایران بودند و در این سه سال، برکات زیادی برای جامعه ما داشته است.

 

وی با اشاره به این که وجود بارگاه ملکوتی امام رضا (ع) در ایران نعمت بزرگی برای ملت ایران است، تأکید کرد: ما در فضای زندگی خود باید قدردان این نعمت بزرگ باشیم.

 

مدیر ستاد هماهنگی کانون‌های فهما استان قم عنوان کرد: همان طور که گذشتگان در زندگی خود برای اهل بیت (ع) وقف و یا نذر می‌کردند و در مقابل امامان (ع) ادب داشتند، امروز هم ما باید در مقابل اهل بیت (ع) ادب داشته باشیم.

 

حجت الاسلام و المسلمین روحانی اظهار داشت: امام رضا (ع) امام رئوف و مهربانی است، ما هم باید از این ویژگی حضرت بهره بگیریم و با دیگران مهربان باشیم.

 

وی یادآور شد: اگر ما ویژگی‌های امام رضا (ع) و دیگر اهل بیت (ع) را سرلوحه اعمال و رفتار خود قرار دهیم، نگاه توحیدمحوری که امام رضا (ع) در پی آن بودند را می‌توانیم در زندگی خود داشته باشیم.