فراخوان دومین جشنواره تئاتر «بچه‌های مسجد» استان قم منتشر شد
فراخوان دومين جشنواره تئاتر «بچه‌هاي مسجد» استان قم منتشر شد

فراخوان دومین جشنواره تئاتر «بچه‌های مسجد» استان قم منتشر شد

حجت الاسلام والمسلمين روحاني با اشاره به انتشار فراخوان دومين جشنواره تئاتر «بچه‌هاي مسجد» استان قم گفت: اين جشنواره با هدف رشد و اعتلاي هنرمندان مسجدي شکل گرفته است.
شناسه خبر : 30989 تاریخ انتشار : ۱۷ مهر ۱۴۰۰ زمان انتشار : ۱۲:۳۶

حجت الاسلام والمسلمین «سعید روحانی» در گفت‌وگو با ستاد ارتباطات رسانه ای(فهما)، با اشاره به آغاز فراخوان دومین جشنواره تئاتر «بچه‌های مسجد» استان قم با هدف رشد و اعتلای هنرمندان بچه‌های مسجد، گفت: تئاتر بچه‌های مسجد استان قم الگوی تئاتر مساجد کشور است و هم از لحاظ کیفیت هم از لحاظ کمیت بالاترین سطح را در کشور دارد.

 

مدیر ستاد هماهنگی کانون‌های فهما استان قم با اشاره به برگزاری نخستین جشنواره‌ی تئاتر بچه‌های مسجد استان قم در سال 1397، گفت: در جشنواره قبل 20 اثر نمایشی در مرحله‌ی بازبینی و پس از آن 10 اثر برای شرکت در مرحله نهایی حضور پیدا کردند و در پایان به برگزیدگان این جشنواره جوایزی اهدا شد.

 

وی ادامه داد: همچنین یک اثر از گروهای نمایشی خواهران و یک اثر از گروه های نمایشی برادران به عنوان برگزیده انتخاب شدند و نمایش" اخلاق صاحبدلان" هم برای شرکت در جشنواره‌ی سراسری بچه‌های مسجد در قزوین همان سال انتخاب و در این جشنواره شرکت کرد که به عنوان نمایش سوم برگزیده‌ی جشنواره سراسری هم انتخاب شد.

 

حجت الاسلام والمسلمین روحانی افزود: در سال نود و هشت نزدیک به 50 اثر نمایش آماده‌ی شرکت در جشنواره‌ی دوم بچه های مسجد بودند که با آغاز همه‌گیری ویروس کرونا در سراسر جهان این جشنواره برگزار نشد و جشنواره‌ی دوم به تعویق افتاد. حال در سال 1400 و در مسیر گام دوم انقلاب اسلامی، ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد استان قم با همکاری حوزه‌ی هنری و سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری، نسبت به برگزاری دومین جشنواره‌ی تئاتر بچه‌های مسجد استان قم اقدام و فراخوان شرکت در جشنواره را منتشر کردند.

وی تصریح کرد: با توجه به دوری دوساله‌ی اعضای کانون های فرهنگی هنری مساجد از تئاتر، یک برهه زمانی سه ماهه برای آغاز تمرین‌ها و شروع فعالیت‌های گروه‌های نمایشی در نظر گرفته شده است و گروه‌های نمایشی تا اواخر آبان ماه این فرصت را دارند که نمایش‌های خودشان را آماده شرکت در مرحله‌ی بازبینی جشنواره‌ی بچه های مسجدکنند و پس از آن مرحله‌ی نهایی جشنواره برگزار خواهد شد.

 

مدیر ستاد هماهنگی کانون‌های فهما استان قم یادآور شد: روند ثبت نام در جشنواره به این شکل است که گروه‌های نمایشی لازم نیست متن یا نمایشنامه‌ی خود را برای دبیرخانه جشنواره ارسال کنند. بلکه فقط از طریق از طریق فضای مجازی، فرم شرکت در جشنواره را دریافت کنند و نسبت به تکمیل آن تا آخر آبان ماه و ارائه به ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد استان قم اقدام کنند.  

 

وی ادامه داد: پس از آن طبق برنامه انجام شده در دی ماه بازبینی‌ها انجام خواهد شد و آثار منتخب برای شرکت در مرحله نهایی دومین جشنواره‌ی بچه‌های مسجد انتخاب خواهند شد.

 

حجت الاسلام والمسلمین روحانی در ارتباط با هدایا و جوایز دومین جشنواره تئاتر «بچه‌های مسجد» استان قم، اظهار کرد: در این جشنواره به تمامی شرکت‌کنندگان حتی آثاری که در مرحله‌ی بازبینی هم شرکت می‌کنند، گواهی شرکت در جشنواره تقدیم خواهد شد و به هر کانونی که در این جشنواره حتی در مرحله بازبینی شرکت نماید، کمک هزینه نقدی پرداخت خواهد شد.

 

وی ادامه داد: برای مرحله‌ی نهایی جشنواره هم جوایزی در نظر گرفته شده است که بهترین بازیگری، بهترین کارگردانی، بهترین نمایش و بهترین بازیگر از نظر هیئت داوران هدایایی تقدیم خواهد شد.

 

مدیر ستاد هماهنگی کانون‌های فهما استان قم در ارتباط با اجراهای عمومی هم خاطرنشان کرد: نمایش‌های منتخب جشنواره و آثاری که به مرحله‌ی نهایی جشنواره راه پیدا کنند می‌توانند در مساجد استان قم اجراهای عمومی داشته باشند و حمایت اجرایی از آن ها به عمل خواهد آمد و برای هر اجرا کمک هزینه‌ی نقدی در نظر گرفته شده است.

 

حجت الاسلام والمسلمین روحانی با اشاره به دغدغه‌های گروه های نمایش خواهران درباره‌ی اجراها و داوری آثار این بخش توسط داوران خانم، اظهار کرد: امسال در صورت حضور حداکثری گروه‌های نمایش خواهران در جشنواره‌ی تئاتر بچه های مسجد، داوری این آثار توسط خواهران انجام خواهد شد و انشاالله همانند جشنواره قبل شاهد حضور خوبی از واحدهای نمایشی کانون های خواهر خواهیم بود و گام مهمی در جهت رشد و تعالی اعضای کانون های فرهنگی هنری مساجد مخصوصا در بخش خواهران خواهیم برداشت.

 

مدیر ستاد هماهنگی کانون‌های فهما استان قم در خاتمه بیان کرد:تئاتر بچه‌های مسجد استان قم الگوی تئاتر مساجد کشور است و هم از لحاظ کیفیت هم از لحاظ کمیت بالاترین سطح را در کشور دارد. در اینجا از همه مسئولین کانون های فرهنگی هنری مساجد استان دعوت می شود با شرکت در جشنواره‌ی دوم بچه‌های مسجد استان قم انشاالله امسال هم مانند سال 1397 شاهد یک جشنواره‌ی با شکوه و بسیار قوی خواهیم بود.