هم‌اندیشی بانوان مسئول در کانون‌های فرهنگی هنری مساجد استان قم برگزار شد
هم‌انديشي بانوان مسئول در کانون‌هاي فرهنگي هنري مساجد استان قم برگزار شد

هم‌اندیشی بانوان مسئول در کانون‌های فرهنگی هنری مساجد استان قم برگزار شد

هم انديشي مسئولين خواهر کانون هاي فرهنگي هنري مساجد استان قم با موضوع « بررسي مسائل فرهنگي مساجد در حوزه خواهران» با حضور عضو شوراي اسلامي شهر قم و مديرکل امور بانوان و خانواده استانداري برگزار شد.
شناسه خبر : 31871 تاریخ انتشار : ۱۷ آبان ۱۴۰۰ زمان انتشار : ۱۵:۰۵

به گزارش ستاد ارتباطات رسانه ای(فهما) از استان قم،  هم اندیشی مسئولین خواهر کانون های فرهنگی هنری مساجد استان قم 15 آبان ماه با حضور «نرجس نیازمند»، عضو شورای اسلامی شهر قم و «صدیقه صدیق» مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری، در سالن امام رضا (ع) فرمانداری برگزار شد.

توجه ویژه به مقوله فرهنگ سازی حجاب و عفاف

در این نشست، «زهرا مقام دوست» مسئول کانون خواهران پیامبر اعظم(ص) با اشاره به لزوم توجه به مقوله فرهنگ سازی حجاب و عفاف در جامعه، ابراز کرد: اطراف ما و یا در شهردیوارهایی هست که می شود روی آنها با طراحی زیبا مطالب واحادیث در رابطه با پوشش وحجاب کامل انجام داد. این دیوارنویسی ها ازانجا که مدام در دید مردم هست تاثیر زیادی خواهند داشت.

مسئول کانون خواهران پیامبر اعظم(ص) همچنین با اشاره ظرفیت بالای کانون های مساجد در کار افرینی و اشتغال، افزود: با توجه به اوضاع معیشتی خانواده ها علی الخصوص در مناطق حاشیه شهر، پیشنهاد می شود بنا به ظرفیت هر کانون، برای محله تولیدی راه اندازی شود. همچنین بازارچه های فروش و نمایشگاه بصورت مجازی یا حضوری برپا شود. بسیاری کانون ها ظرفیت راه اندازی تولیدی را در کانون دارند ولی در شروع کار نیاز به مساعدت می باشد.

فضای تفریحی ورزشی مخصوص بانوان فراهم شود.

«زهرا زینلی» مسئول کانون خواهران قبا، از فقدان فضای تفریحی مخصوص بانوان در منطقه 5 شهر قم انتقاد کرد و خواستار احداث آن شد و گفت: وجود یک مکان ویژه برای تفریح بانوان فواید بسیاری دارد و سبب افزایش روابط اجتماعی بانوان محجبه خواهد بود.

مسئول کانون خواهران قبا افزود: همچنین این فضا می تواند در رونق گرفتن ورزش صبحگاهی بانوان درفضای باز کمک کند. همچنین پیشنهاد می شود زمین والیبال و پیست دوچرخه سواری هم در نظر گرفته شود.

وی ادامه داد: با راه اندازی کتابخانه، غرفه ی نقاشی برای کودکان، غرفه ی مهربانی مشاوره، غرفه ی پاسخگویی به سؤلات شرعی ورفع شبهات، غرفه تبلیغ حجاب و... خدمات فرهنگی مناسبی در این فضا ارائه شود.

 

زینلی افزود: می توان با در نظر گرفتن فضا جهت یک بازارچه برای بانوان بدسرپرست یا بی سرپرست در بحث کارآفرینی و مشاغل خانگی مخصوصاً محصولات اورگانیک اقدام کرد.

کانون‌های مساجد دارای ظرفیت کافی جهت ارائه آموزش های ازدواج آسان، پایدار هستند 

«مرضیه جعفری» مسئول کانون خواهران انصارالحسین (ع) با اشاره به اینکه سن ازدواج در دختران بسیار بالا رفته، گفت: لازم است در این خصوص آموزش های لازم و فرهنگ سازی صورت بگیرد و کانون های مساجد از ظرفیت کافی در این بخش برخوردارند.

 

وی در ادامه گفت: امکاناتی به مساجد ارائه شود تا فضای کسب وکار برای زنان بی سرپرست یا بد سرپرست جهت ایجاد مشاغل خانگی فراهم شود. همچنین بازاریابی توسط کسانی که خبره هستند انجام شود تا از نظر اقتصادی خود و خانواده بهرمند شوند.

 

مسئول کانون خواهران انصارالحسین (ع) در بخش دیگری از صحبت هایش به بحث اعتیاد اشاره کرد و گفت: موضوع اعتیاد الحمدالله در منطقه 3 بسیار کم است ولی همان تعداد کم در خانواده های مشکل دار دختران را به سمت اعتیاد و هجمه فرهنگی سوق میدهد که لازم است برای ایشان برنامه ریزی شود.

 

جعفری به امر مهم تربیت فرزند و پرورش دختران مومن اشاره کرد و گفت: در بحث آموزش سبک زندگی دینی و مذهبی برای بانوان لازم است با ارسال اساتید مجرب به کانون های مساجد برای برگزاری کارگاه های آموزشی اقدام شود.

 

وی افزود: همچنین می توان در مساجد، آموزش های ازدواج آسان و به هنگام و آموزش های پیش از ازدواج برای کسب مهارت های لازم زندگی را ارائه داد که می تواند در کاهش میزان طلاق تاثیر گذار باشد.

 

«کبری کمیجانی» مسئول کانون خواهران انتظار از کمبود تجهیزات و امکانات آموزشی و فرهنگی از جمله کامپیوتر، دیتا پرژکتور و نرم افزارهای علمی ودینی در مساجد انتقاد کرد و خواستار تامین آن توسط دستگاه های اجرایی استان شد.

 

مسئول کانون خواهران انتظار به کمبود فضای ورزشی برای خواهران در شهر مقدس قم اشاره کرد و خواستار توجه بیشتر مسئولین به امور بانوان شد.

 

امام جماعت و هیئت امنا از فعالیت بانوان در مسجد  حمایت کنند.

«افسانه حیدری» مسئول کانون خواهران محبین فاطمه الزهرا(س) از اختلافات فعالان فرهنگی مساجد با بعضی از هيأت امنا انتقاد کرد و گفت: بعضی از این بزرگواران سختگیری های زیادی انجام می دهند. چه بسا درِ بسیاری از این مکان های مقدس به روی بانوان و کودکان محله برای انجام فعالیت ها بسته شده است. از مسئولین درخواست می کنم تا در این خصوص تدابیری را اتخاذ کنند.

 

مسئول کانون خواهران محبین فاطمه الزهرا(س) خواستار افزایش بیشتر نظارت و کنترل بر فعالیت باشگاه های سطح شهر قم شد تا موانع برای حضور بانوان مومن در این اماکن مرتفع شود.

 

مناطق محروم نیازمند توجه بیشتر مسئولین هستند

«سلطانی» مسئول کانون خواهران فائزون با بیان اینکه کمبود امکانات در منطقه 6، مشکلات بسیاری از قبیل اعتیاد، طلاق ، بیکاری و... را بوجود آورده است، گفت: با توجه به محروم بودن ساکنین از لحاط فرهنگی و مالی نیازمند حمایت بیشتر مسئولین در زمینه های فرهنگی و اجتماعی هستیم.

 

مسئول کانون خواهران فائزون به زمین های بلااستفاده موجود در منطقه اشاره کرد و خواستار تاسیس فضای ورزشی و امکانات رفاهی ویژه ی بانوان در این منطقه شد.

 

وی حمایت از بانوان در زمینه راه اندازی کسب و کار خانگی و ایجاد مشاغل و کمک به فروش محصولات آن ها را از مسئولین استانی خواستار شد و افزود: کانون های مساجد در این خصوص می توانند خدمات فراوانی را ارائه نمایند. همچنین ظرفیت لازم برای برگزاری کارگاه های تخصصی در زمینه اعتیاد وازدواج در کانون های مساجد فراهم است.

 

زیرساخت های مساجد جهت آموزش های مسجد محور فراهم شود

«معصومه سرخ» مسئول کانون خواهران رضوی به لزوم تجهیز زیرساخت های مساجد برای آموزش های مسجد محور اشاره کرد و گفت: دستگاه های اجرایی استان می توانند با حمایت از برگزاری کلاس و کارگاه های اموزشی و فرهنگی در کانون های مساجد برای این امر مهم اقدام کنند.

 

از مشاغل خانگی برای بانوان بی سرپرست و بدسرپرست حمایت شود

«صالحی» مسئول کانون حضرت رسول (ص) با بیان اینکه ساکنین شهرک فاطمیه از لحاظ فرهنگی و اقتصادی نیازمند هستند، گفت: در این منطقه مجتمع فرهنگی – ورزشی وجود ندارد و مساجد نیز از این امکانات بی بهره هستند.

 

مسئول کانون حضرت رسول (ص) خواستار حمایت به جهت راه اندازی و ایجاد مشاغل در این منطقه برای بانوان بی سرپرست و بدسرپرست شد.

 

وی به نبود اطلاعات کافی در خصوص تربیت فرزند وسبک زندگی در خانواده های این شهرک اشاره کرد و خواستار حمایت در امر اموزش در کانون های مساجد شد.

 

«محترم محسنی» مسئول کانون خواهران فاطمه الزهرا (س) خواستار حمایت جدی از ایجاد مشاغل خانگی و ایجاد کارگاه های تولیدی در منطقه 2 قم شد و گفت: علارغم تفاهم نامه ستاد هماهنگی کانون های مساجد استان با اداره کل فنی و حرفه ای، کلاس های فنی حرفه ای در مساجد این منطقه به علت کمبود امکانات آموزشی برگزار نمی شود.

 

با مدارسی که دارای سالن ورزشی هستند، قرارداد همکاری منعقد شود

«زهرا محمودنژاد» مسئول کانون خواهران محمدیه گفت: به منظور بالا بردن سرانه ورزشی بانوان پیشنهاد می شود با مدارسی که دارای سالن ورزشی هستند جهت انجام ورزش عمومی رایگان ویژه ی بانوان قرارداد همکاری منعقد شود.

مسئول کانون خواهران محمدیه در ادامه گفت: همچنین برای رونق گرفتن کسب و کارهای خانگی می توان محصولات بانوان صاحب مشاغل را، با همکاری سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری قم به بازار عرضه کرد.

وی در خصوص تامین وسایل آموزشی خانه های قرآنی برای نونهالان و همچنین امکانات برای برگزاری کلاس های پیش از دبستان را خواستار شد.

 

زیر ساخت های اشتغال در روستا فراهم شود

«مسیح خواه» مسئول کانون خواهران شهدای صرم به مشکلات اقتصادی بانوان روستای صرم اشاره کرد و گفت: با وجود تخصص داشتن زنان روستا در اموری همچون قالی بافی، خیاطی، عروسک بافی، بافتنی، چرم دوزی، حکاکی روی چرم و.... زیر ساخت های اشتغال در روستا فراهم نیست. البته هر کس به مقدار توان خود در منزل فعالیت میکند اما نبود کارگاه های تولیدی و بازار یاب، باعث شده است که عده ای ازخانم ها با داشتن تخصص بیکار باشند.

 

مسئول کانون خواهران شهدای صرم به فقدان صنایع تبدیلی لبنی وکشاورزی در روستا اشاره کرد و گفت: با وجودی که صرم تقریبا قطب تولیدی محصولات لبنی وتولید انواع سبزی خشک، رب انار در منطقه می باشد، نتوانسته اقبال خوبی در زمینه صادرات محصولات خود به شهرهای مختلف داشته باشد و همه چیز به صورت دستی وخانگی به فروش می رسد.