فعالیت‌های کانون‌های مساجد سرانه مطالعه کتاب در استان قم را افزایش داده است
فعاليت‌هاي کانون‌هاي مساجد سرانه مطالعه کتاب در استان قم را افزايش داده است
مدیر ستاد فهما استان قم؛

فعالیت‌های کانون‌های مساجد سرانه مطالعه کتاب در استان قم را افزایش داده است

حجت‌الاسلام روحاني در همايش گراميداشت هفته کتاب در استان قم گفت: در عرصه کتاب و کتابخواني مي‌‌توانيم اين ادعا را داشته باشيم که کانون‌هاي مساجد منجر به افزايش سرانه مطالعه در استان شده‌اند.
شناسه خبر : 32307 تاریخ انتشار : ۲۹ آبان ۱۴۰۰ زمان انتشار : ۱۷:۱۱

به گزارش ستاد ارتباطات رسانه ای (فهما) استان قم، به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی، بعد از ظهر امروز 29 آبان ماه، مراسم گرامیداشتی با حضور «نرجس نیازمند» عضو شورای شهر قم و دیگر مسئولین و نمایندگان نهاد های اجرایی استان و به میزبانی ستاد هماهنگی کانون های فهما استان قم، در کتابخانه کانون فرهنگی هنری حضرت رسول(ص) برگزار شد.

 

در این مراسم حجت الاسلام و المسلمین «سعید روحانی» ضمن خیر مقدم به مسئولین و نمایندگان دستگاه های اجرایی استان که در این جلسه حضور پیدا کردند، گفت: از شما دعوت کردیم تا به مناسبت هفته‌ی کتاب و کتابخوانی در یکی از کتابخانه‌های مساجد از محلات محروم دور هم جمع شویم تا این جمع شدن ما منجر به رویداد و اتفاقی خوب در یکی از محلات محروم قم گردد.

 

مدیر ستاد هماهنگی کانون های فهما استان قم ، ادامه داد: چرا که در این محلات ظرفیت بسیار بالا است و ما در محلات محروم گاهی اوقات ظرفیت هایی داریم که در دیگر محلات قم شاهد آن نیستیم.

 

وی در بخش دیگری از صحبت های خود به آمار بالای کتابخانه های مساجد استان قم اشاره کرد و گفت: کانون های فرهنگی هنری مساجد استان قم هم اکنون بالغ بر 180 کتابخانه‌ی مخزن‌دار را در مساجد اداره می کنند و خروجی این کتابخانه ها بسیار عالی است.

 

حجت الاسلام روحانی با بیان اینکه ستاد کانون های فرهنگی هنری فهما در سال حداقل چند مسابقه‌ی کتابخوانی برگزار می‌کند، افزود: در بخش کتاب و کتابخوانی به جد می‌توانیم بگوییم کانون های فرهنگی هنری مساجد سرانه‌ی مطالعه را در استان بالابردند.

 

وی در ادامه گفت: اگر بخواهیم در بحث کتاب و کتابخوانی حرکت جدی داشته باشیم باید از شکل سنتی خارج شویم و با ابتکار و نوآوری مخاطب را جذب کنیم. این که به مخاطب فقط بگویم به کتابخانه مراجعه کن و کتاب بخوان! دیگر جواب نخواهد داد.  

 

مدیر ستاد هماهنگی کانون های فهما استان قم ، ادامه داد: در دنیای امروز هر چیزی قالبش عوض شده و جاذبه‌های آن روز بروز بیشتر می شود، اگر قالب‌ها عوض نشود و به شکل سابق باشد، نمی توان نسل جوان ما و نوجوان را به کتاب و کتابخوانی جذب کرد.

 

وی در ادامه به ضرورت دقت در انتخاب و معرفی کتاب اشاره کرد و گفت: یکی از مطالبی که کمتر به آن توجه می شود دقت درنوع کتابی است که معرفی می شود. در حالی که اگر کتاب خوب معرفی کنیم، همین باعت ایجاد انگیزه و جذب مخاطب به کتاب و کتابخوانی می شود.

 

حجت الاسلام روحانی افزود: وقتی قصد داریم مسابقات کتابخانه‌ای برگزار کنیم یا یک کار فرهنگی در حوزه کتاب انجام دهیم، باید دقت کنیم این برنامه برای چه گروه سنی است، جنسیت مخاطب چیست، موضوع فعالیت ما چه است و یا سایر موارد و سپس با مشاوره با کسانی که تخصصشان در حوزه کتاب است بهترین کتاب را برای این برنامه انتخاب کنیم.

 

مدیر ستاد هماهنگی کانون های فهما استان قم در خاتمه ابراز کرد: امید است با همکاری دستگاه های حاضر در جلسه، از محرومیت این منطقه کاسته و فعالیت های فرهنگی در اینجا بیشتر شود. همچنین در بحث کتاب و کتابخوانی بتوانیم با استفاده از شیوه‌های نوین اقدامات موثری را در راستای ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی انجام دهیم.