مروری بر 17 سال فعالیت‌های تربیت‌محور کانون امام رضا (ع) استان قم/مسجد را به عنوان مکمل تربیت فرزندان به خانواده‌‌ها معرفی کردیم
مروري بر 17 سال فعاليت‌هاي تربيت‌محور کانون امام رضا (ع) استان قم/مسجد را به عنوان مکمل تربيت فرزندان به خانواده‌‌ها معرفي کرديم
با برترین های فهما 1400؛

مروری بر 17 سال فعالیت‌های تربیت‌محور کانون امام رضا (ع) استان قم/مسجد را به عنوان مکمل تربیت فرزندان به خانواده‌‌ها معرفی کردیم

رحيميان با اشاره به فعاليت‌هاي تربيت‌محور کانون فرهنگي هنري امام رضا (عليه السلام) استان قم اظهار کرد: نگاه تخصصي به جايگاه مسجد در امر تربيت در برنامه‌هاي کانون به گونه‌اي به مرحله اجرا رسيد که مسجد به عنوان مکمل تربيت فرزندان به خانواده‌ها معرفي شد.
شناسه خبر : 35607 تاریخ انتشار : ۱۱ اسفند ۱۴۰۰ زمان انتشار : ۱۳:۱۵

به گزارش ستاد ارتباطات رسانه ای (فهما) از استان قم، کانون فرهنگی هنری امام رضا (علیه السلام) استان قم با عملکرد درخشانی که امسال از خود به نمایش گذاشت، توانست در سومین رویداد ملی فهما عنوان کانون برتر کشور در رواق دانش را کسب کند.

 

به مناسبت این موفقیت و به منظور بهره مندی از تجربیات کادر این کانون، ستاد ارتباطات رسانه ای (فهما) استان قم، مصاحبه‌ای را با « ابوالفضل رحیمیان» مسئول کانون فرهنگی هنری امام رضا علیه السلام انجام داده است که از نظرتان می‌گذرد:

 

رحیمیان در ابتدای این گفت وگو به معرفی کانون فرهنگی هنری امام رضا (علیه السلام) پرداخت و با اشاره به تاریخچه فعالیت این کانون اظهار کرد: این کانون در سال 1384 با هدف تربیت انسان های صالحِ مصلح و به منظور تامین نیروی موثر و کارآمد برای نظام اسلامی آن هم از طریق رشد و شکوفایی استعدادها و توانمندی های فردی و جمعی با محوریت مسجد، مربی و خانواده تشکیل شده است.

 

مدیر کانون فرهنگی هنری امام رضا (علیه السلام) افزود: این کانون در ابتدا در مسجد شهید سید مصطفی خمینی(ره) کار خود را آغاز کرد. فعالیت های این کانون به مدت 10 سال در این مسجد ادامه یافت تا اینکه در سال 1394 به علت کمبود فضا و مساحت، به مسجد نوساز دیگری (که از نظر مساحت بسیار وسیع بود) در همان محله نقل مکان  و کادر و اعضای کانون همگی به این مسجد مراجعه کردند.

 

وی ادامه داد: در دوره دوم فعالیت کانون که با ورود به مسجد امام رضا (علیه السلام) آغاز شد، مخاطبان ما به شدت افزایش یافته و بالغ بر 20 هزار نفر عضو کانون شدند؛ همچنین کادر مجموعه و اساتید نیز حدود 70 نفر بود.

رحیمیان افزود: این مجموعه برنامه های خود را به دو شکل عمومی و تخصصی برای مخاطبین عام و مخاطبین خاص خود برنامه ریزی کرد تا هر کسی با هر شرایطی بتواند از برنامه های مجموعه بهره مند شود.

 

مدیر کانون فرهنگی هنری امام رضا (علیه السلام) به برنامه های عمومی این کانون اشاره کرد و گفت: این برنامه ها در قالب «فعالیت های فرهنگی اجتماعی محلی» به صورت عمومی برگزار می شود و شامل سلسله جلسات موضوعی هفتگی، مراسمات ملی مذهبی، تبلیغ تخصصی در مدارس، برگزاری نمایشگاه کتاب، دیدار با خانواده شهدا، کمک های مومنانه، صندوق قرض الحسنه و فعالیت های مقابله با ویرورس کرونا می باشد.

 

وی در ادامه به برنامه های آموزشی تربیتی کانون اشاره کرد و گفت: این کانون با مخاطب قرار دادن دانش آموزان از سال سوم ابتدایی (نه سالگی) در منطقه تحت پوشش خود در شهر مقدس قم، برنامه های خود را به صورت مجزا در دو بازه زمانی سال تحصیلی و اوقات فراعت تابستان تقسیم بندی نمود و بالغ بر 80 عنوان برنامه را موضوعات قرآنی، معرفتی، علمی و پژوهشی، فنی، هنری، ورزشی و... برگزار می کند.

وی با بیان اینکه اصل اول در اجرای برنامه های فرهنگی، تربیتی و آموزشی کانون امام رضا (علیه‌السلام) مسجد محوری است، گفت: لزوم قرار گرفتن تمامی فعالیت ها بر حول محور مسجد و حاکم شدن روح مسجدی بر همه امور و بهره مندی از مربیان متخصص از اصول اساسی تمام فعالیت های کانون است.

 

رحیمیان افزود: البته نگاه محوری به خانواده در امر تربیت نیز الزامی است؛ زیرا بار اصلی تربیت بر دوش خانواده است و این کانون صرفا به عنوان مکمل تربیتی ایشان محسوب می شود و نقش مستقلی در تربیت ایفا نمی کند.

 

وی تاکید کرد: نگاه محوری به جایگاه مسجد در امر تربیت، مستلزم مدیریتی منسجم و برنامه ای هدفمند می باشد تا این فضای مقدس بتواند به عنوان ظرفیتی مهم در کنار خانواده، نقش مکمل را در سیر تربیت ایفا کند.

 

مدیر کانون فرهنگی هنری امام رضا علیه السلام در ادامه گفت: این کانون با تمرکز بر نخبه پروری و دانش آموزان ممتاز منطقه و توجه به رشد جامع و متعادل اعضا در ابعاد گرایشی و رفتاری، بینشی و مهارتی و استفاده از روش های خالقانه و نوین در تربیت و پرهیز از سطحی نگری و امور مقطعی (استمرار برنامه ها در تمام طول سال و عدم توقف و تعلیق کار در بازه های زمانی مختلف فعالیت های خود را ادامه می دهد.

وی در ادامه مباحث خود به معرفی مخاطبین مجموعه پرداخت و گفت: ما در کانون امام رضا (علیه‌السلام) بر اساس تعامل و تاثیرگذاری، مخاطبین خود را به دو بخش اصلی تقسیم کردیم. بخش اول مخاطبین خاص مجموعه، افرادی هستند که از پایه تحصیلی سوم ابتدایی و از طریق گزینش، وارد سیر تربیتی آموزشی بلند مدت کانون می شوند و در قالب یک گروه همسال و تحت مدیریت یک مربی، مجموعا در چهار دوره زمانی مشخص، دوره ابتدایی (9 تا 12 سال)، دوره متوسطه اول ( 13 تا 15 سال )، دوره متوسطه دوم (16 تا 18سال )، دوره فارغ التحصیالن (19 سال به بالا) به فعالیت های مختلف می پردازند.

 

رحیمیان تاکید کرد: به طور کلی خانواده های این اعضا نیز به تبع فرزندانشان، جزئی از مخاطبین خاص کانون محسوب می شوند که به صورت مستقیم و غیرمستقیم، شامل اهداف و برنامه های این مجموعه خواهند شد.

 

وی افزود: در انتهای هر کدام از سه دوره اول، الزام است که از هر فرد، آزمون های کتبی و شفاهی و ارزیابی های کیفی مختلفی انجام شود که در صورت قبولی، ضمن دریافت مدرک معتبر آن دوره، جواز ورود به دوره بعدی را نیز کسب خواهد کرد

 

 مدیر کانون فرهنگی هنری امام رضا (علیه السلام) به بخش دوم مخاطبین کانون فرهنگی هنری امام رضا علیه السلام (مخاطب عام) اشاره کرد و گفت: افرادی که از جهت مکانی در محدوده تاثیرگذاری کانون هستند ولی کانون نسبت به فرد فرد آنها مسیر هدفی و تربیتی خاصی را دنبال نمی کند؛ بلکه صرفا مجموعه ای از اهداف و برنامه های کلی برای ارتقاء سطح عمومی این افراد پیگیری می شود، مخاطبین عام این مجموعه هستند.

وی افزود: البته در میان مخاطبین عام، معمولا افرادی وجود دارند که جایگاه اجتماعی و میزان تاثیرگذاری ایشان بر دیگران، تمرکز بیشتر و خاص تر در روابط و فعالیت ها نسبت به آنها را می طلبد. اهل مسجد، دانش آموزان، معلمان و کادر آموزشی مدارس، اعضای مراکز مختلف، مغازه ها و به طور کلی همه اهالی و خانوارهای ساکن در منطقه، مخاطبین عام کانون را تشکیل می دهند.

 

رحیمیان در ادامه به معرفی مهمترین فعالیت های کانون امام رضا (علیه السلام) پرداخت و با اشاره به برنامه های قرآنی کانون، گفت: برنامه های قرآنی کانون با هدف ایجاد و تقویت روحیه قرآنی و آشنایی مخاطبین با معارف عمیق قرآنی، از اصلی ترین اهداف در مسیر تربیتی و آموزشی کانون می باشد.

وی ادامه داد: برگزاری کلاس های آموزش قرآن کریم شامل روخوانی، روانخوانی، تجوید، ترتیل و قرائت، برگزار کارگاه های محتوای قرآنی شامل فن ترجمه قرآن، تفسیر و تدبر و برگزاری محافل انس با قرآن کریم و مسابقات جذاب و متنوع در رشته های مختلف از جمله مهمترین فعالیت های قرآنی کانون می باشد.

 

مدیر کانون فرهنگی هنری امام رضا علیه السلام در ادامه به اهمیت برگزاری جلسات حزن و شادی برای اهل بیت (ع) اشاره کرد و افزود: با توجه به اینکه تولی و تبری و شور همراه با شعور نسبت به حضرات معصومین (ع) در قالب یک هیئت متعادل و به دور از افراط ها، تفریط ها و آسیب های مختلف، نیاز قطعی عموم نوجوانان و جوانان امروز می باشد، هیئت جنت الرضا(ع) با تشکیلاتی منسجم و برنامه هایی منظم و هدفدار، در ردو سطح نوجوانان و بزرگسالان، سعی می کند تا زمینه دستیابی به این اهداف مهم را برای مخاطبین خود فراهم کند.

وی به فعالیت های جهادی کانون امام رضا (ع) اشاره و تصریح کرد: کسب روحیه جهادی، یکی از مهمترین قطعه های پازل تربیتی مسیر اهداف کانون می باشد. به طوری که نگاه به این هدف به عنوان یک هدف بنیادین است که می تواند زیربنای بسیاری از اهداف تربیتی دیگر واقع شود.

 

رحیمیان ادامه داد: تمامی فعالیت های جهادی کانون در عرصه های مختلف، در مرحله اول، رشد اعضا و تقویت روحیه جهادی ایشان و در مرحله بعد، خدمت رسانی و حل مشکلات مختلف از فضای جامعه رادر پی خواهد داشت.

وی در ادامه به برنامه های آموزشی و کارگاهی کانون امام رضا (علیه السلام) اشاره کرد و گفت: برگزاری کلاس های تخصصی بنیه علمی ویژه ی ورودی به مدارس تیزهوشان، کلاس های آموزش نرم افزارهای تخصصی طراحی با رایانه، آموزش تخصصی طراحی سایت، عکاسی و فیلم برداری، آموزش تخصصی مکالمه عربی و زبان انگلیسی، برگزاری کلاس های خلاقیت، سفالگری، اریگامی، ویترای، چرم دوزی و... از برنامه ها و فعالیت های علمی و مهارتی این کانون می باشد.

وی افزود: همچنین برگزاری کلاس های آموزش تخصصی نویسندگی، آموزش تخصصی سرود، هم خوانی و مداحی، کلاس های رزمی، آموزش تخصصی تکواندو برای تمامی گروه های مجموعه، برگزاری برنامه های متنوع جهت افزایش اشتیاق نوجوانان به کتاب و کتابخوانی، برگزاری حلقه های قرآنی و گعده های گروهیاز دیگر فعالیت های کانون می باشد.

رحیمیان تصریح کرد: آموزش تخصصی سوارکاری، آموزش های تربیت بدنی و تخصصی فوتسال و والیبال، برگزاری اردوهای میان دوره و پایان دوره و کارگاهی با برنامه های متنوع، برگزاری گعده کتاب، صفحه ها و لحظه ها، جزءخوانی قرآن کریم در ماه مبارک رمضان، شرکت نوجوانان در نماز جماعت و ده ها عنوان برنامه دیگر از جمله فعالیت های این کانون در طول سال است.

رحیمیان در پایان اظهار کرد:  کانون فرهنگی هنری امام رضا (علیه السلام) در افق چشم انداز 10 ساله خود (از سال 1394 تا سال 1404) به دنبال پیشرفت هایی از جمله تاسیس مجتمع فرهنگی، تربیتی و علمی، آموزشی که با تأسیس مراکز اقماری (مانند مدرسه دانش آموزی، مدرسه علمیه، آموزشگاه زبان، باشگاه ورزشی، گروه های جهادی و...) و با پوشش و تاثیرگذاری حداکثری در مراکز موجود در محدوده، موجبات توسعه تاثیرگذاری و همچنین حفظ، تثبیت و بکارگیری کادر خروجی خود را ایجاد خوااهد کرد.

وی افزود: شبکه سازی مساجد و مراکز فرهنگی موجود در منطقه، از جمله قدم های مهم در تحقق این چشم انداز خواهد بود.