ثمره 18 سال فعالیت و کار تشکیلاتی در کانون فرهنگی هنری تبیان استان قم/آموزش مفاهیم دینی و اشتغال‌زایی در شهربازی «سرزمین شکوفایی»
ثمره 18 سال فعاليت و کار تشکيلاتي در کانون فرهنگي هنري تبيان استان قم/آموزش مفاهيم ديني و اشتغال‌زايي در شهربازي «سرزمين شکوفايي»
با برترین های فهما 1400؛

ثمره 18 سال فعالیت و کار تشکیلاتی در کانون فرهنگی هنری تبیان استان قم/آموزش مفاهیم دینی و اشتغال‌زایی در شهربازی «سرزمین شکوفایی»

بهشتي با اشاره به احداث شهربازي معارفي با عنوان «سرزمين شکوفايي» به وسعت 12 هزار و 500 مترمربع به همت کانون فرهنگي هنري تبيان قم، گفت: هم اکنون 30 نفر در کارخانه توليد تجهيزات شهربازي معارفي تبيان مشغول به کار بوده و افتتاح شهربازي نيز باعث اشتغال به کار بيش 70 نفر به صورت مستقيم خواهد شد.
شناسه خبر : 35650 تاریخ انتشار : ۱۴ اسفند ۱۴۰۰ زمان انتشار : ۰۹:۵۴

به گزارش ستاد ارتباطات رسانه ای (فهما) از استان قم، کانون فرهنگی هنری تبیان استان قم با عملکرد درخشانی که امسال در فهما 1400 از خود به نمایش گذاشت، توانست در این رویداد به عنوان کانون برتر کشور در رواق کارآفرینی شناخته شود.

 

به مناسبت این موفقیت و به منظور بهره مندی از تجربیات کادر این کانون، ستاد ارتباطات رسانه ای (فهما) استان قم، مصاحبه‌ای را با «احمد بهشتی»، مدیر روابط عمومی کانون فرهنگی هنری تبیان انجام داده است که از نظرتان می‌گذرد:

 

بهشتی در ابتدای این گفت وگو به جایگاه والای مسجد اشاره کرد و اظهار کرد: برخی فکر می‌کنند کار در مسجد فقط به معنای اقامه و برگزاری نماز جماعت است در حالی که مسجد کارکردهای متنوعی دارد. مسجد «محمودیه» مسجدی است که کانون تبیان در آن فعالیت دارد و در طول شبانه‌روز به جز زمان اقامه نماز به مدت 12 تا13 ساعت باز و فعال است.

 

مدیر روابط عمومی کانون فرهنگی هنری تبیان قم با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری(مدظله‌العالی) در سفر به خراسان شمالی و اشاره ایشان به کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور، افزود: با توجه به سخنان مقام معظم رهبری(مدظله‌العالی) کانون‌ها نقش تاثیرگذاری دارند. به نظر من یکی از عوامل این تاثیرگذاری مجاورت کانون‌ها با مساجد است.

 

وی در ادامه به تاریخچه کانون فرهنگی هنری تبیان  اشاره کرد و گفت: این کانون در سال 1382 شروع به فعاليت کرد و از همان آغاز، بر مبناي نياز سنجي و آسيب شناسي‌هاي صورت گرفته در زمينه آموزش و تربيت نوجوانان و جوانان،تصمیم گرفتیم اقدام به تدوين و تأليف متون آموزشي مناسب کنیم.

 

بهشتی ادامه داد: در تير ماه سال 1385 مقام معظم رهبری(مد ظله العالی)، جمعی از كادر اجرايي و اساتيد مؤسسه را به حضور پذيرفتند و ضمن استماع گزارش فعاليت‌ها‌ي مجموعه، آنها را مورد لطف و توجه ويژه خود قرار دادند و آن ديدار، جوانان ولايي اين مجموعه را جاني دوباره بخشيد و موجب افزايش روز افزون و مضاعف فعاليت‌ها شد.

 

وی با بیان اینکه این کانون دارای ساختار تشکیلاتی منظمی است که باعث احراز رتبه نخست تشکیلات کشور در اولین دوره جشنواره ملی «اتفاق» نیز شده است، گفت: این کانون دارای شش معاونت اصلی تولید، پژوهش، مالی، اجرایی، تربیتی و کار آفرینی است که هر کدام از این معاونت ها شامل واحدهای زیر مجموعه  می باشند که از جمله آنها می توان به واحدهای فیلم، نشر، پذیرش و جذب، اولیاء و مربیان، مسجد، جلسه شهدا، حراست، اتاق فکر، سایت، آموزش، خانه دیجیتال، تهذیب، فرهنگی، قرآن، فنی، انتظامات، خدمات، ورزشی و تفریحی، رایانه، تدارکات و پشتیبانی، سمعی و بصری، کتابخانه و روابط عمومی اشاره کرد.

 

مدیر روابط عمومی کانون فرهنگی هنری تبیان قم ادامه داد: هر کدام از این معاونت ها و زیر مجموعه‌های مرتبط با آنها وظایف و اهداف خاصی را دنبال می کنند که باید به این مهم نیز اشاره نمود که جایگاه دبیر تشکل در ساختار تشکیلاتی مجموعه به عنوان مهمترین زیر مجموعه معاونت اجرایی در نظر گرفته شده است.

 

بهشتی افزود: در حال حاضر در کانون فرهنگی هنری تبیان قم 250 نفر عضویت دارند و فعلا اعضا از برادران هستند و در تلاشیم در فضای به مساجد 1300 متر مربع، پذیرای فعالیت‌های بانوان باشیم و این قشر نیز بتوانند در کانون عضو شده و به فعالیت بپردازند.

وی تصریح کرد: در این کانون برنامه های گسترده آموزشی، فرهنگی، تربیتی، ورزشی و پژوهشی به صورت خودجوش و با محوریت نوجوانان و جوانان انجام می شود و با توجه به عدم دارا بودن بودجه مصوب دولتی، اکثر هزینه های مجموعه توسط اعضا و به طرق مختلف همچون اجرای پروژه های پژوهشی، فرهنگی و ... تأمین می شود و بدون شک فعالیت های خود جوش جوانان کانون با محوریت مسجد محمودیه و همچنین امامزاده عظیم الشأن سید حمزه(ع)، مهمترین رمز موفقیت این مجموعه فرهنگی است.

 

مدیر روابط عمومی کانون فرهنگی هنری تبیان قم در ادامه افزود: اکنون 18 سال از فعالیت کانون فرهنگی هنری تبیان قم می‌‌گذرد، تلاش ما رویکردی همه‌جانبه در عرصه‌های مختلف بوده است که برای مثال می‌توان به برنامه‌های فرهنگی، تشکیل حلقههای معرفتی، برگزاری کلاس‌های تقویتی برای دانش‌آموزان، کارآفرینی در بخش های مختلف اشاره داشت.

وی ادامه داد: در دو سالی که کشور درگیر شیوع کرونا شده است، شرایط آموزشی تغییر کرده و آموزش‌ها مجازی شده است. ما با حضور دانش‌آموزان ممتاز برخی دروس را در قالب کلاس تقویتی آموزش می‌دهیم و نمونه‌های متعددی بوده است که دانش‌آموزی سطح درسی ضعیفی داشته باشد و با حضور در این کلاس‌ها موفق به رشد درسی قابل توجهی شده باشد.

 

بهشتی در ادامه از برگزاری 35 دوره از رزمایش همدلی و توزیع بسته‌های معیشتی میان نیازمندان خبر داد و گفت: با کمک و همراهی اعضای کانون و مبالغی که بدون هیچ حمایت و صرفا از سوی بچه‌های مسجد پرداخت می‌شود روزانه تا 500 پرس غذا طبخ و میان نیازمندان توزیع می‌کنیم.

 

وی با اشاره به فعالیت‌های اعضای کانون در عرصه کارآفرینی به ویژه راه اندازی کارخانه‌  تولید وسایل شهربازی، افزود: ایده ی شهربازی معارفی با توجه به بیانات مهم مقام معظم رهبری(مدظله العالی) در دیدار با اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی در دی ماه سال 92 که ضمن تأکید بر اهمیت به کارگیری ابزار بازی و اسباب بازی فرمودند "بیایید بازی تولید کنید، بازی هایی که بین بچه های ما معمول بوده، این ها را ترویج کنید" در دستور کار کانون قرار گرفت.

 

مدیر روابط عمومی کانون فرهنگی هنری تبیان قم افزود:  تصمیم گرفتیم تا اقدام به برگزاری اولین شهربازی معارفی کشور با بهره گیری از شیوه جذاب بازی و سرگرمی و با رویکردی تعاملی با هدف نوآوری در عرصه ی تبلیغ و ترویج دین به مخاطبان کنیم و راه‌اندازی آن به عنوان مقدمه‌ای برای تأسیس شهربازی معارفی در مکانی ثابت باشد.

 

وی ادامه داد: ویژگی های مثبتی مانند کاربردی و نوجوان محور بودن اکثر بازی‌ها، حضور فعال روحانیون در نقش غرفه‌داران، شیوه مسابقه‌ای بودن بازی‌ها و تنوع در شیوه ی آموزش محتواها و مفاهیم دینی، ارزش این شهربازی را به عنوان الگویی برای گسترش در نقاط مختلف کشور روشن می‌کند.

بهشتی تصریح کرد: در ایام پانزده روزه ی برپایی اولین شهربازی معارفی در ایام نوروز سال 93 در شبستان چهار هزار متر مربعی نجمه خاتون(س) در حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س) بیش از 160 هزار نفر از زائرین و مجاورین این آستان مقدس از این برنامه بازدید کرده و از خدمات آن بهره‌مند شدند.همچنین در مدت ده روزه برگزاری دومین شهربازی معارفی در بندر بوشهردر نهایت تعداد بازدیدکنندگان از مرز 200 هزار نفر عبور کرد همچنین این شهرک معارفی با حمایت تولیت وقت آستان قدس رضوی در کنار باب الجواد (ع) حرم مطهر امام رضا (ع) برپاشد و توانست در دو سال فعالیت خود، میزبان حدود سه و نیم میلیون نفر از مردم باشد که این نشان‌دهنده ی استقبال و علاقه درونی مردم به اینچنین برنامه ها با رویکرد دینی و مذهبی است.

مدیر روابط عمومی کانون فرهنگی هنری تبیان قم در ادامه این گزارش با اشاره به احداث شهربازی معارفی (بصورت دائمی) گفت: کلنگ احداث  این مجموعه 11 اردیبهشت با حضور تعدادی از مسئولان استان قم در حاضیه بلوار پیامبر اعظم(ص) به زمین زده شد.

وی گفت: این شهربازی با مشارکت شهرداری شهر مقدس قم، در زمینی به مساحت یک هکتار شهربازی معارفی با عنوان «سرزمین شکوفایی» احداث می شود که پنج هزار متر مربع آن به پارکینگ و فضای سبز و پنج هزار متر به فضای بازی اختصاص یافته است که البته 2500 متر مربع به شکل نیم طبقه به این فضا اضافه خواهد شد که فضای مفید شهربازی را به 7500 متر مربع افزایش خواهد داد.

 

بهشتی در ادامه افزود: این شهربازی معارفی در بلوار پیامبر اعظم(ص) کنار تقاطع کریمه (در فاصله سه کیلومتری به جمکران) واقع شده و امیدواریم که تا اواسط سال 1401 به بهره برداری برسد.

 

وی در ادامه افزود: در راستای احداث این شهربازی معارفی، اعتباری بالغ بر ۵۵ میلیارد تومان پیش بینی شده است که 30 میلیارد تومان برای ساختمان و 25 میلیارد تومان به تجهیزات داخلی شهربازی اختصاص می یابد.

 

بهشتی ادامه داد: ساخت تجهیزات بازی در کارخانه تولید تجهیزات شهربازی معارفی کانون تبیان واقع در یکی از شهرک های صنعتی استان قم انجام می شود که همه کارکنان این کارخانه هم از اعضای کانون فرهنگی هنری تبیان هستند.

وی با بیان اینکه هم اکنون 30 نفر در کارخانه تولید تجهیزات شهربازی معارفی تبیان مشغول به کار هستند، بیان کرد: امید داریم که افتتاح شهربازی معارفی «سرزمین شکوفایی» نیز باعث اشتغال به کار بیش 70 نفر بصورت مستقیم خواهد شد.

 

مدیر روابط عمومی کانون فرهنگی هنری تبیان قم همچنین در راستای معرفی دیگر فعالیت های کانون فرهنگی هنری تبیان در عرصه کارآفرینی، به اقدامات این کانون در تولید ماسک N95 اشاره کرد و گفت: با کسب مجوز از وزارت بهداشت، خحط تولید ماسک‌های N95 را آغاز کردیم که منجر به اشتغال‌آفرینی برای 135 نفر شد. نکته جالب اینکه بخشی از ماسک‌ها حتی به چند کشور صادر شده و همچنان نیز این روند ادامه دارد.

وی با اشاره به امضای تفاهم‌نامه با جامعه‌المصطفی(ص) العالمیه افزود: تفکر مجموعه فرهنگی تبیان صادر می‌شود، با امضای این تفاهم‌نامه برای طلاب جامعه المصطفی(ص)  تور کانون‌گردی به صورت سالانه برگزار می‌کنیم و فعالیت‌ها را برایشان شرح می‌دهیم، جالب آنکه طلاب در موارد متعددی از مدل فعالیتی ما در مسجد الگوگیری کرده و برای مثال یکی از این افراد در بازگشت به کانادا در مسجدی همین مدل را پیاده کرد.



بهشتی در ادامه افزود: از دیگر فعالیت‌های ما، ایجاد اشتغال برای بانوان و اشتغال خانگی است. در این راستا با شهرداری قم نیز مذاکره داشتیم تا در حوزه مشاغل خانگی، ایجاد شغل برای مادرانی که فرزندان شان در کانون عضو هستند فعالیت کنیم. در حال حاضر در تلاش هستیم تا دستگاه میوه خشک کن را به همراه محصول در اختیار خانواده‌ها بگذاریم تا از این مسیر تولید درآمد داشته باشند.