کانون‌های مساجد در خصوص جهاد تبیین باید تلاش خود را دوچندان کنند
کانون‌هاي مساجد در خصوص جهاد تبيين بايد تلاش خود را دوچندان کنند
مدیر ستاد فهما استان قم؛

کانون‌های مساجد در خصوص جهاد تبیین باید تلاش خود را دوچندان کنند

حجت الاسلام روحاني گفت: در خصوص جهاد تبيين با برگزاري اردوها و دوره هاي آموزشي در راستاي ملموس و محسوس کردن کلمه «ما مي‌توانيم»، اقداماتي در اين خصوص براي جوانان و نوجوانان داشتيم امّا با توجه به فرمايشات مقام معظم رهبري نياز است تمام تلاش هاي ما دو چندان شود.
شناسه خبر : 35916 تاریخ انتشار : ۱۸ اسفند ۱۴۰۰ زمان انتشار : ۱۱:۰۶

حجت الاسلام و المسلمین «سعید روحانی» در گفت‌وگو با ستاد ارتباطات رسانه ای فهما استان قم، به مناسبت سالروز تأسیس کانون های فرهنگی هنری مساجد بیان کرد: کانون های فرهنگی هنری مساجد از سال ۱۳۷۱ با مصوبه ۳۰۲ شورای عالی انقلاب فرهنگی تاسیس شد و در حال حاضر بالغ بر ۲۶ هزار کانون فرهنگی در کل کشور داریم.

 

مدیر ستاد هماهنگی کانون های فهما استان قم با بیان اینکه از این تعداد استان قم حدود ۶۴۱ کانون فرهنگی دارد، ادامه داد: با وجود اینکه که کشور به هر مسجد فقط یک مجوز کانون می دهد اما استان قم با هماهنگی ستاد کشور اقدام به جداسازی کانون های خواهران و برادران کرد چرا که قائل بودیم اینگونه فعالیت خواهران بهتر می‌شود و لذا حدود ۲۲۰ کانون مختص خواهران داریم و از این جهت که مجوز جداگانه ندارند غیر رسمی تلقی می شوند و ۴۲۱ کانون رسمی لذا در مجموع ۶۴۱ کانون در استان فعال است.

 

وی در خصوص کانون های روستایی که خارج از شهر قم هستند، اضافه کرد: با توجه به اینکه که کانون ها باید یکسری از اقدامات را در راستای دریافت مجوز انجام دهند که برای برخی از آن ها هنوز روند کارها ادامه دارد بین ۷۰ تا ۸۰ کانون در روستاها حضور دارند، اما به طور دقیق تعداد ۷۴ کانون دارای مجوز در روستاها داریم.

 

حجت الاسلام روحاني در خصوص روال کار کانون های فرهنگی مساجد افزود: روال کار به صورت است که امام جماعت تقاضایی برای ثبت کانون در مسجد می دهد و یک نفر به عنوان مسئول کانون معرفی و توسط ستاد کانون های مساجد آموزش داده می‌شود و یک چارت تشکیلاتی در اختیار این افراد قرار می‌گیرد و بر این اساس تقسیم مسئولیت می‌کنند و مجددا  افرادی که برای مسئولیت های مختلف معرفی می‌شوند هم توسط ستاد آموزش می‌بینند.

 

وی ادامه داد: آموزش مسئولین کانون ها توسط ستاد قبل از شیوع کرونا حضوری بود اما با توجه به شرایط بیماری کرونا به صورت ترکیبی از آموزش های مجازی و حضوری انجام می‌شود تا افرادی که به صورت جهادی فعالیت می‌کنند توانمند باشند و بتوانند فعالیت های کانون را با برنامه ریزی و قوت انجام دهند.

 

مدیر ستاد هماهنگی کانون های فهما استان قم تأکید کرد: همین آموزش ها باعث شده که کانون های فرهنگی هنری مساجد استان نسبت به کل کشور از توان و ظرفیت بسیار بالایی برخوردار باشند.

 

وی یادآور شد: سه سال متوالی رویداد ملی فهما (فرهنگ و هنر مساجد ایران) برگزار شده و در هر دو سال، استان قم با اختلاف بالا از استان های دیگر رتبه اول را دارد، فلذا به‌ عنوان پایتخت فهما معرفی شد و این عنوانی است که تا کنون فقط استان قم داشته و استان دیگری هنوز به عنوان پایتخت اعلام نشده است و این امر نتیجه همان آموزش ها و جلسات مستمری است که با ارکان مساجد داشتیم و توانستیم نیروهای خود را توانمند کنیم.

 

مدیر ستاد هماهنگی کانون های فهما استان قم با بیان این که برنامه های مختلفی برای همه اقشار داریم چون خانواده محور هستیم ابراز کرد: کانون ها برای جوانان و نوجوانان در کل ایام سال برنامه های ویژه دارند به خصوص فعالیت های علمی اما در اوقات فراغت برنامه ها گسترده تر است.

 

وی اظهار کرد: در دو سال کرونایی برنامه ها به صورت تلفیقی از فعالیت های حضوری و غیر حضوری بوده است و حتی مسابقات قرآنی هم در بستر فضای مجازی برگزار شد.

 

حجت الاسلام روحانی با اشاره به اینکه برنامه های کانون های فرهنگی هنری مساجد از تنوع خوبی برخوردارند، متذکر شد: برنامه های فرهنگی، هنری، قرآنی، احکام و معارف اسلامی که به نام حلقه های معرفت است و برخی برنامه های ابلاغی از تهران که بیشتر در قالب مسابقات کتابخوانی و جشنواره و دوره های آموزشی از جمله برنامه های کانون های فرهنگی هنری مساجد هستند.

 

وی تصریح کرد: در دو سال اخیر به دلیل رویداد ملی فهما برنامه ها متنوع تر و تعداد بیشتری از مساجد در برنامه ها شرکت می کنند.

 

مدیر ستاد هماهنگی کانون های فهما استان قم در خصوص نقش کانون های فرهنگی هنری مساجد در کاهش آسیب های اجتماعی، بیان کرد: آنچه مسلم است این است که وقتی که کانون ها برنامه داشته باشند و جوانان را به دلیل داشتن برنامه های متنوع مناسب با هر سلیقه جذب کنند طبیعتا اثر بسزایی در فرهنگ جامعه خواهد داشت.

 

وی ادامه داد: اگر در دنیا نگاه کنیم می‌بینیم که بیکاری و اوقات فراغت رابطه مستقیمی با بالا رفتن بزهکاری و ناهنجاری در جامعه دارد لذا اگر بتوانیم جوانان را به طرق صحیح کارآمد و موثر مشغول کنیم به طبع آسیب های اجتماعی کمتر خواهد شد و این امر در دستور کار ما قرار داشته و چندین بار کانون های فرهنگی هنری مساجد به عنوان دستگاه برتر در رابطه با غنی سازی اوقات فراغت شناخته شد.

 

حجت الاسلام روحانی با اشاره به این که ما در جذب جوانان و غنی سازی اوقات فراغت آن ها پیشتاز بودیم و همین امر باعث شد در بحث کاهش آسیب های اجتماعی به چند صورت عمل کنیم، افزود: پر کردن اوقات فراغت جوانان با آموزش های مؤثر و کارآمد، برگزاری جلسات در راستای افزایش آگاهی خانواده ها از آسیب های اجتماعی همچون طلاق و اعتیاد در جهت پیشگیری و ارائه راهکارهای مقابله با این آسیب ها برای بازگشت به جامعه از جمله های فعالیت های کانون های مساجد بوده است.

 

وی با اشاره به همکاری با دستگاه های مختلف در راستای برنامه های کاهش آسیب های اجتماعی، گفت: در کل استان کانون های متعددی داریم و این باعث شده کانون های مساجد یک شبکه گسترده ای از مخاطب در اختیار داشته باشد لذا این شبکه را در اختیار استان قرار دادیم و برخی بر نامه های کاهش آسیب های اجتماعی را مستقیم در اختیار ما گذاشتند و برخی را با همکاری دستگاه های مختلف برگزار کردیم و توانستیم در بحث کاهش آسیب های اجتماعی نقش مؤثری داشته باشیم.

 

وی یادآور شد: دوره ای  بسیار قوی در خصوص سواد رسانه ای برگزار کردیم که با استقبال گسترده ای مواجه شد به نحوی که وزارت کشور از ما دعوت کرد که برای دیگر استان ها این دوره ها را برگزار کنیم.

 

مدیر ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد با بیان اینکه در خصوص جهاد تبیین با برگزاری دوره های آموزشی چگونگی مقابله با تهاجم فرهنگی و حتی برگزاری یک اردوی آموزشی در راستای ملموس و محسوس کردن کلمه «ما می‌توانیم» را برای جوانان و نوجوانان داشتیم امّا با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری نیاز است تمام تلاش های ما دو چندان شود.

 

وی اضافه کرد: با توجه به فرمایشات رهبر معظم انقلاب در حال حاضر دشمن ناامیدی مردم از نظام و دستاوردهای آن را با مقایسه با کشورهای دیگر و دوران قبل از انقلاب با اطلاعات غلط در دستور کار دارد لذا باید برای مردم، ایران قبل از انقلاب و بعد از انقلاب و مقایسه با نرخ رشد در دیگر کشورهای جهان در زمینه های مختلف را با شاخص های معتبر مقایسه کرد و یکی از کتب مفید در این زمینه صعود چهل ساله است که با استناد به منابع  معتبر غربی ها ثابت می‌کند که ایران بعد از انقلاب اسلامی در زمینه های مختلف چقدر رشد داشته است.

 

حجت الاسلام روحانی افزود: هر چند مشکلاتی وجود دارد که باید رفع شود و باید نگاه نقادانه به مشکلات داشته باشیم اما این که دشمن تمام همّ و غم خود را گذاشته بر اینکه نظام را ناکارآمد نشان دهد و بین مردم و مسئولین شکاف ایجاد کند این ها نیاز به جهاد تبیین دارد و از این جنس شاید کمتر در کانون فرهنگی مساجد تا به حال کار کرده باشیم لذا در خصوص جهاد تبیین شاید کارهایی انجام داده باشیم اما باید برنامه ریزی و تلاش بیشتری نسبت به گذشته داشته باشیم.