برخورداری حضرت علی اکبر (ع) از علوم اهل بیت (ع)/ جوانان انقلابی در راستای جهاد تبیین به تحقق مطالبات رهبری کمک کنند
برخورداري حضرت علي اکبر (ع) از علوم اهل بيت (ع)/ جوانان انقلابي در راستاي جهاد تبيين به تحقق مطالبات رهبري کمک کنند

برخورداری حضرت علی اکبر (ع) از علوم اهل بیت (ع)/ جوانان انقلابی در راستای جهاد تبیین به تحقق مطالبات رهبری کمک کنند

حجت الاسلام و المسلمين روحاني گفت: حضرت علي اکبر (ع) علاوه بر شهامت، رشادت و شجاعتي که در صحنه کربلا از خود بروز داد، متخلق به اخلاق الهي و برخوردار از علوم اهل بيت (ع) بود.
شناسه خبر : 36125 تاریخ انتشار : ۲۳ اسفند ۱۴۰۰ زمان انتشار : ۱۰:۱۰

حجت الاسلام و المسلمین «سعید روحانی» با تبریک اعیاد شعبانیه و با اشاره به این که ماه شعبان یک ماه استثنایی در طول سال است، گفت: یکی از روزهای ماه شعبان، سالروز میلاد باسعادت حضرت علی اکبر (ع) است که به حق در نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران به نام روز جوان نامگذاری شده است.

 

مدیر ستاد هماهنگی کانون های فهما قم ادامه داد: در دوران امامت و حکومت امام علی (ع)، بنی امیه در تمام نقاط پهناور آن روز تخریب شخصیت آن حضرت را به عنوان یک دستورالعمل در مساجد، منابر و حتی در خطبه‌های نماز جمعه قرار داده بودند.

 

وی تصریح کرد: امام حسین (ع) نیز با توجه به وضعیت موجود و فضای مسموم و غبارآلودی که علیه اهل بیت (ع) وجود داشت، تصمیم گرفت برای زنده نگه داشتن نام پدر بزرگوار خویش و مبارزه عملی با بنی امیه، اسم فرزندان خود را علی بگذارد که از جمله فرزندان، حضرت علی اکبر (ع) بود.

 

حجت الاسلام و المسلمین روحانی ادامه داد: حضرت علی اکبر (ع) علاوه بر شهامت، رشادت و شجاعتی که در صحنه کربلا از خود بروز داد، متخلق به اخلاق الهی و برخوردار از علوم اهل بیت (ع) بود.

 

حجت الاسلام و المسلمین روحانی گفت: حضرت علی اکبر (ع) قبل از سفر کاروان کربلا کلاس‌های مختلف احکام، عقاید و تفسیر برای جوانان مدینه برگزار می کرد و تأثیرگذاری شگرفی از نظر اعتقادی و اخلاقی بر جوانان داشت.

 

مدیر ستاد هماهنگی کانون های فهما قم افزود: حضرت علی اکبر (ع) در بین هم سن و سالان خود به عنوان جوان بافضیلتی شناخته می‌شد، به طوری که بعد از جریان عاشورا، زمانی که کاروان اسرا وارد مدینه شدند، شاگردان حضرت علی اکبر (ع) در کنار بقیه اهل مدینه، احساس ضرر زیادی کردند و متوجه اشتباه بزرگی که در عدم همراهی اهل بیت (ع) داشتند، شدند.

 

وی ادامه داد: بعد از واقعه عاشورا، جوانان مدینه برای جبران اشتباه خود، تمام عزم خود را برای شورش علیه حکومت و بیرون راندن حاکم مدینه که از طرف یزید تعیین شده بود، به کار بردند.

 

حجت الاسلام و المسلمین روحانی  با بیان اینکه جوانان مدینه، تعلیمات دینی حضرت علی اکبر (ع) را پشت سر گذاشته بودند و با فضائل اخلاقی آن حضرت آشنا بودند،گفت: جوانان همچنین شباهت‌های رفتاری، گفتاری و فیزیکی آن حضرت با پیامبر (ص) از بزرگترها شنیده بودند.

 

وی ادامه داد: امام حسین (ع) در آن لحظه ای که حضرت علی اکبر (ع) اعلام آمادگی برای حضور در عرصه جهاد و مبارزه با دشمنان اسلام کردند، بدون کمترین مقاومت اجازه میدان به این جوان رشید دادند اما با نگاه به وی با خدای خویش این گونه نجوا کردند:« خدایا شاهد باش جوانی را در مقابل تیغ‌ها و شمشیرها می‌فرستم که شبیه ترین فرد از نظر ظاهر و اخلاق و گفتار به پیامبر (ص) است و هرگاه ما دلمان برای پیامبر اسلام (ص) تنگ می‌شد، به چهره او نگاه می‌کردیم»

 

مدیر ستاد هماهنگی کانون های فهما قم افزود: ادبی که حضرت علی اکبر (ع) در مقابل پدر، مادر، عمه و عموهای خود داشتند و تأثیرگذاری شگرفی که بر شاگردان خود در مدینه داشتند، در کنار رشادت‌های صحنه کربلا، یک شخصیت جاودانه و ماندگاری قرار داده است.

 

حجت الاسلام و المسلمین روحانی یادآور شد: امام سجاد (ع) زمانی که شهدای کربلا را به کمک بنی اسد تدفین کردند، چون روحیه و اعتقاد برادر خود را می‌دانستند، کمال ادب را مراعات و حضرت علی اکبر (ع) را زیر پای پدر دفن کردند تا ادب آن حضرت حتی بعد از شهادت در طول اعصار و قرن‌ها بر همه جوانان معلوم شود.

 

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به نامگذاری این روز به عنوان روز جوان گفت: لازم است جوانان از برخوردهای دقیق، متناسب و همراه با معنویت حضرت علی اکبر (ع) در همه زوایای زندگی خود بهره گیری مناسب داشته باشند و در همه زوایای زندگی خود به کار ببندند.

 

حجت الاسلام و المسلمین روحانی با بیان اینکه امروز یکی از مهم ترین رسالت های جوانان مؤمن و انقلابی، مقابله با جریان یأس پراکنی دشمن است گفت: دشمنان انقلاب اسلامی به موازات تلاش در جهت انکار دستاوردهای خیره کننده انقلاب اسلامی در طول این 43 سال به دنبال ترویج فضای نااُمیدی و یأس در جامعه به خصوص در بین نسل جوان هستند.

 

مدیر ستاد هماهنگی کانون های فهما قم افزود: آن ها در این راستا از ظرفیت رسانه و فضای مجازی حداکثر استفاده را می کنند و لذا ما در جهت مقابله با این جریان باید با استفاده صحیح و هوشمندانه از رسانه های نوین و شبکه های اجتماعی به مقابله با خط تحریف دشمن برخیزیم و از ظرافت های هنر و رسانه در این خصوص به درستی بهره برداری کنیم.

 


وی همچنین گفت: یکی از مهم ترین محورهای مطروحه در بیانیه گام دوم، تلاش در راستای امیدآفرینی در جامعه و مقابله با فضای یأس پراکنی دشمن است که مقام معظم رهبری این مساله مهم را از جوانان مؤمن و انقلابی مطالبه کردند.

 

حجت الاسلام روحانی ادامه داد: برای این که زمینه رشد و پیشرفت مطلوب در کشور فراهم شده و بتوانیم بر مشکلات و معضلات فعلی غلبه کنیم، بی شک یکی از اصلی ترین الزاماتش، توجه به همین مساله است؛ این که امید واقعی را در جامعه ایجاد کرده و از اشاعه فضای تردید و هراس و ناامیدی به شدت بپرهیزیم.

 


وی افزود: آن چه مسلم است این که مسئولان با خدمت صادقانه و تلاش مستمر در مسیر رفع موانع و مشکلات می توانند پیام آور امید و نشاط در جامعه باشند ، ضمن آن که نسل جوان مؤمن و انقلابی نیز با همت مضاعف در راستای جهاد تبیینی به تحقق مطالبات رهبر فرزانه و حکیم انقلاب کمک کنند.