گزارشی از روند تولید سرود «سلام فرمانده» و استعانت از شهدا/هدف ما خدمت خالصانه بود
گزارشي از روند توليد سرود «سلام فرمانده» و استعانت از شهدا/هدف ما خدمت خالصانه بود

گزارشی از روند تولید سرود «سلام فرمانده» و استعانت از شهدا/هدف ما خدمت خالصانه بود

سرود فاخر «سلام فرمانده» از جمله فعاليت‌هاي کانون رسالت استان قم با محور موضوعي مهدويت و امام زمان(عج) بود که با استقبال ويژه‌اي از سوي مخاطبان مواجه شده و بارها در شبکه‌هاي اجتماعي بازنشر شد.
شناسه خبر : 36593 تاریخ انتشار : ۱۶ فروردين ۱۴۰۱ زمان انتشار : ۱۰:۱۱

به گزارش ستاد ارتباطات رسانه ای (فهما) از استان قم، سرود فاخر «سلام فرمانده» يکي از کارهاي فرهنگي هنري، با موضوع مهدويت و امام زمان(عج) است که توسط کانون فرهنگي هنري رسالت قم طراحي و اجرا و با استقبال ويژه‌اي از سوي مخاطبان مواجه شد به طوری که در شبکه‌هاي اجتماعي و پيام رسان‌ها بازنشر گسترده‌اي پيدا کرد.

 

در این راستا گفت‌وگویی با «محمد خلیلی» مسئول کانون رسالت داشته ایم که در ادامه می خوانید:

 

به عنوان نخستین سوال در مورد فعالیت های کانون رسالت در عرصه سرود برای مخاطبان ما توضیح دهید

سرود از عرصه های تخصصی فعالیتی ما محسوب می شود.  نماهنگ «سلام فرمانده» نیز از مهمترین و موثرترین آثار تولیدی ما بود. این کار در واقع یک عنایت و توفیق در عرصه فعالیت برای شهدا بود. چند وقت است که در قم و کانون فرهنگی هنری رسالت کار را شروع کردیم و هدف مان فعالیت خداپسندانه بود.

البته آثار دیگری نیز کار کردیم. برای مثال  سرود «ز کودکی خادم این تبار محترمم» در بازه زمانی کوتاه خروجی خوبی داشت. این سرود  را با بچه‌ها به صورت پلی‌بک آغاز کردیم، در مسجد جمکران، آسایشگاه جانبازان و دیگر اماکن در ایام ولادت حضرت زینب(س) این سرود را اجرایی کردیم.

 

بازخوانی گروه سرود شهدای قطب راوندی

پس از آن سرود شهدای قم را بازخوانی کردیم که سرودی برگرفته از گروه سرود شهدای مدرسه قطب راوندی بود؛ سال 1365 گروه سرودی در مدرسه راهنمایی قطب راوندی شکل گرفته بود، همان روزی که سرود را اجرا می‌کند در بمباران به شهادت می‌رسند یکی از اعضای این گروه سرود که از گروه جا مانده بوده است و آن روز شهید نمی‌شود «جواد رضویان» بازیگر مطرح کشور است.

 

اتفاقی خوبی که افتاد در دهه فجر بابت سرود افتخار که به مناسبت دهه فجر بود همان کار مدرسه قطب راوندی را بازخوانی کردیم، کیفیت این سرود متناسب با دهه شصت بود اما کار خوبی بود، ما سرود را با همان سبک بر سر مزار این شهدا در گلزار شهدای شهر قم در دهه مبارک فجر بازخوانی کردیم و با عنایت و نگاه این شهدا رفتیم به سمت و سوی یک اتفاق هم جدید و هم عجیب! یک هفته از این بازخوانی نگذشته بود و ما به دنبال این بودیم که اثری بخوانیم که هم از نظر آهنگ و محتوا کار مؤثری باشد و به لحاظ فرم و آهنگ هم محتوای مناسبی برای اجرا در اماکنی نظیر مساجد داشته باشد.

 

اجرای سرود رفیق شهیدم و شروع همکاری

با جست‌وجو سرود رفیق شهیدم را مشاهده کردم که کار تراز برای حاج قاسم و شهدا است و سبک خوانش آن هم سبک خوبی است، تک خوان کار «حاج ابوذر روحی» بود، در فضای مجازی ایشان را پیدا کردیم و ارتباط گرفتیم و اجازه گرفتیم که این کار را بخوانیم و آهنگ بی کلام کار را داشته باشیم. با یکی دو روز صحبت در فضای مجازی و رفاقتی که شکل گرفت آقای نوحی پیشنهاد داد که کاری در خصوص امام زمان(عج) با گروه سرود ما خوانده بشود. گفتند گروه سرود ۳۱۳ نفره لازم داریم، ۳۱۳ نفر در گیلان در قالب گروه شکل گرفته بود و ماهم گروهی ۳۱۳ نفره تشکیل دادیم و رسیدیم به همین کار سلام فرمانده، البته مرحله به مرحله کار جلو می‌رفت و این کار داشت شکل می‌گرفت.

شرایط کرونایی برایتان محدودیتی ایجاد نکرد؟

اتفاقا بسیار با مشکل مواجه شدیم چرا که ۳۱۳ نفر عضو گروه سرود بودند و خانواده‌های اعضا نیز در تمرینات حاضر می‌شدند و بیش از ۷۰۰ نفر جمعیت داشتیم و باید رعایت همه شرایط را می‌کردیم، فراخوان‌هایی در مسجد رسالت، مجتمع نور و مصلی قم برای تمرین بچه ها داشتیم و همکاری خوبی از طرف مسؤولان شهر برای این کار وجود داشت.

 

کار تولید و اجرای سرود «سلام فرمانده» چگونه شکل گرفت؟

ما برای برنامه ریزی فعالیت‌های مرتبط با این سرود جلساتی داشتیم و تصمیم گرفتیم از مدارس آغاز کنیم، هرچند که به دلیل کرونا امکان اطلاع رسانی در مدارس محدود بود به همین دلیل در دو واحد برادران و خواهران اقدام به تبلیغ برای جذب گروه سرود در فضای مجازی کردیم، تبلیغ چهره به چهره نیز داشتیم و افراد مستعد را جذب کردیم. نیمی از گروه سرود دختران و نیمی از آن پسران بودند و گروهی از خواهران را به کار گرفتیم تا برای هماهنگی‌های دختران ما را یاری رسانی کنند. گروه تئاتر بچه های مسجد را هم تشکیل دادیم که یکی از سه گروه برتر استان‌ شد و زحمات زیادی برای این گروه کشیده شد تا توانست بدرخشد.

 

بعضی فرازهای سرود آنقدر زیبا است که اثرگذاری فراوانی بر مخاطبان داشت که قطعا در رشد این بچه ها مؤثر خواهد بود، اعضای گروه سرود کانون از ۶ تا ۱۱ سال بودند، همگی دهه نودی، بودند و باید این رده سنی مورد توجه ویژه قرار بگیرند، به فضل الهی این کار گرفت و دیده شد و ان شاء الله به چشم امام زمان(عج) آمده است. در فیلم‌هایی دیده‌ام که در خارج از کشور افراد این کار را گوش می‌کردند و در کشور هم با استقبال بسیاری مواجه شد و شاهد هستیم که اتفاق قشنگی رخ داد و این بخاطر قلب پاک و باصفای این بچه‌ها بوده است.

تامین هزینه‌های گروه سرود بر عهده خودتان بود یا حمایت شدید؟

وقتی کار برای رضای خدا باشد دیگر مسائل نیز فراهم خواهد شد، فعالیت‌هایی که داشتیم هزینه‌های بسیار سنگینی داشت و ما هیچ بودجه ای نداشتیم اما با توکل به خدا جلو رفتیم و با حمایت والدین بچه‌های گروه سرود هزینه‌های ما فراهم شد، واقعا اگر نیت افراد خالص باشد و کار برای رضای خدا باشد هزینه‌ها فراهم خواهد شد.

 

خانواده ها بسیاری از هزینه ها نظیر هزینه لباس را تقبل کردند و با حمایت خانواده‌ها بسیاری از کارهای مالی برطرف شد، کارهای دیگری نظیر تئاتر و هیأت که داشتیم نیز با حمایت مردم و بچه ها و خانواده‌ها و ظرفیت‌های محله پیش رفت و توانستیم خروجی بسیار خوبی داشته باشیم و استقبال خیلی خوبی را هم به دنبال داشت.

 

فعالیت ها باید متمرکز باشد

البته با وجود اینکه ۴۰۰ نفر ثبت نامی داشتیم روز ضبط کلیپ دقیقا ۳۱۳ نفر حاضر در محل ضبط شدند، بعضی افراد از شهرهای اطراف آمدند و عنایات ویژه‌ای در این کار شاهد بودیم، اینکه براساس صدق و صفا رفتار کنیم باعث ماندگاری کار خواهد شد.

 

اگر ما متمرکز کار کنیم به ویژه روی محله‌ها کار کنیم وقتی مردم فعالیت‌های مختلف را می‌بینند افراد می‌آیند حمایت می‌کنند و مورد استقبال واقع خواهد شد. اشخاصی هستند که به ما می‌گویند ثلث مال خود را حاضر هستیم برای کارهای فرهنگی شما هزینه کنیم. مواردی داشتیم که افراد کارهای ما را دیده و رصد کرده‌اند و خودشان بدون درخواست ما کمک مالی برای ما داشته‌اند. تمرکز ما به روی یک محله بوده است و اعتماد و اطمینان مردم را جذب و جلب کردیم، ما کار استانی انجام می‌دهیم ولی اهالی ما را کاملا می‌شناسند و در جریان فعالیت‌های ما هستند و به صورت متمرکز یک پایگاه مردمی ایجاد کردیم.

از برنامه‌های آینده کانون فرهنگی هنری رسالت و فعالیت‌های پیش رو بگویید

در کانون هیأتی که داریم فقط بخش برادران فعال است و در تلاش هستیم که بخش خواهران را هم فعال کنیم، وارد قسمت‌های دیگری از شهر بشویم تا خواهران نیز بتوانند از هیأت استفاده کنند، اغلب هیأت‌ها برنامه‌هایشان برای بزرگسالان است و به همین دلیل نیاز داریم که برای کودکان و نوجوانان هم برنامه داشته باشیم، باید فضای هیأت برای نوجوانان متناسب سازی بشود و ما این فضا را ایجاد کردیم و به دنبال این هستیم که قسمت خواهران را هم اضافه کنیم.

 

ما نزدیک به ۴۰۰ متر مساحت مسجد را در اختیار داریم، تصمیم گرفتیم بخشی از فضا را برای هیأت در نظر بگیریم، اما به دنبال یک هم افزایی محلی بودیم تا جزیره‌ای عمل نکنیم و فقط مسجد رسالت محل این فعالیت‌ها نباشد و هرکسی که قصد همراهی دارد را با خودمان همراه کنیم. هیأت هر روز در حال گسترش است و هنوز دختر خانم‌ها به ما اضافه نشده‌اند، ما یک هیأت در تراز مختص کار کودک و نوجوان می‌خواهیم شکل بدهیم که همه بخش‌های مراسم تخصصی برای کودکان و در حوزه کودکان باشد.

 

باید مفاهیم دینی را با زبان کودکان و با روش‌های بچگانه و متناسب با احساسات و درک و توجه آنها در هیأت بیان کنیم و این موضوع نیازمند این است که متمرکز باشیم روی این مسأله و هیأت در این زمینه فعالیت کند، با شاعرانی برای تهیه شعر در این زمینه و حتی همنوایی در پایان هیأت گفت وگو کرده و مشغول تدوین شعر هستیم.

 

در زمینه سرود هم ظرفیت بسیار خوبی در شهر پدید آمده است، مسؤولان هم با ما ارتباط گرفته و شرایط خوبی فراهم آمده است، حامیانی هم داریم که داوطلبانه به میدان آمده‌اند و کمک های بسیاری فراهم می‌کنند. طبیعتا کار بزرگتر انجام دادن مشکلاتی دارد و هرزمان که قوت قلب ما کم می‌شد شاهد اتفاقات و خبرهای خوبی بودیم و باعث می‌شد که ما با قوت و قدرت بیشتر کارها را انجام بدهیم.

 

دنبال این هستیم که یک کار خوب، تراز، اثرگذار، انقلابی و مذهبی با بچه‌های قم داشته باشیم و بتوانیم اقدامات مؤثری انجام بدهیم.