توانمندسازیِ ارکان تشکیلاتی کانون‌ها مهمترین عامل موفقیت استان قم در سه دوره رویداد ملی فهما است
توانمندسازيِ ارکان تشکيلاتي کانون‌ها مهمترين عامل موفقيت استان قم در سه دوره رويداد ملي فهما است
مدیر ستاد فهما استان قم؛

توانمندسازیِ ارکان تشکیلاتی کانون‌ها مهمترین عامل موفقیت استان قم در سه دوره رویداد ملی فهما است

حجت‌الاسلام والمسلمين روحاني در آيين تجليل از برترين‌هاي استان قم در فهما 1400گفت: توانمندسازي ارکان تشکيلاتي کانون‌ها مهمترين عامل موفقيت کانون‌هاي مساجد استان قم در سه دوره رويداد ملي فهما است.
شناسه خبر : 36884 تاریخ انتشار : ۲۷ فروردين ۱۴۰۱ زمان انتشار : ۱۹:۰۷

به گزارش ستاد ارتباطات رسانه‌ای (فهما)، همزمان با سالروز میلاد با سعادت امام حسن مجتبی(ع)، آیین تجلیل از برترین های سومین رویداد ملی فهما استان قم، عصر امروز شنبه 27 فروردین ماه 1401در سالن شهید حاج قاسم سلیمانی مسجد مقدس جمکران برگزار شد.

 

در این همایش، حجت‌الاسلام والمسلمین «سعید روحانی» ضمن قدردانی از ائمه جماعات و مسئولین کانون های فرهنگی هنری مساجد استان قم، که نقش اصلی را در موفقیت استان قم در سومین رویداد ملی فهماایفا کردند، گفت: کانون های مساجد استان قم نشان دادند ظرفیت بسیار بالایی دارند و دستگاه های اجرایی استان قم می‌توانند روی این کانون ها حساب کند.

 

مدیر ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد استان قم افزود: در حال حاضر کانون‌های مساجد در کشور از مرز 26 هزار کانون گذشته و سهم قم از این رقم 429 کانون فرهنگی است.

 

مدیر ستاد کانون های فرهنگی هنری مساجد استان قم یادآور شد: این آمار به صورت رسمی است و با این تفسیر که هر مسجد یک کانون؛ اما بعضا در برخی از مساجد، هم کانون خواهر و هم برادر تشکیل شده که در مجموع  644 کانون خواهر و برادر داریم.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین روحانی با اشاره به آمار سِنی اعضای کانون های مساجد استان قم، تصریح کرد: بیشترین جامعه آماری اعضای کانون های مساجد قم را نوجوانان تشکیل می دهند که 53 درصد از اعضا را شامل می‌شوند؛ با این حال از سیکل تا دکتری از اعضای کانون های مساجد استان قم می باشند.

 

وی با اشاره به زیست بوم بچه های مسجد افزود: اعضای کانون ها با کد ملی ثبت شده اند که طبق آمار سامانه بچه های مسجد 55 هزار و 437عضو داریم که بیش از 60 درصد را برادران و نزدیک به 40 درصد را بانوان تشکیل می دهند.

 

وی گفت: کانون های مساجد استان قم در سه سال متوالی در رویداد ملی فهما بالاترین امتیاز را بدست آورده است.

 

مدیر ستاد هماهنگی کانون‌های فهما قم با بیان اینکه فقط سه کانون در استان امتیاز زیر پنج هزار امتیاز داشتند، ادامه داد: 251 کانون در بازه  امتیازی پنج تا 10 هزار و 140 کانون 10 هزار تا 15 هزار و 35 کانون بالای 15 هزار امتیاز در این رویداد بدست آوردند و معدل کل استان قم امتیاز 9 هزار و 839 بود.

 

وی همچنین با اشاره به تعداد کانون های شهری و روستایی استان گفت: به نسبت شهر و روستا 83درصد شهری و 17 درصد کانون ها روستایی هستند.

 

حجت الاسلام والمسلمین روحانی تصریح کرد: بر اساس این آمار استان قم در سه سال متوالی در رویداد فهما و با اختلاف بالا نسبت به استان دوم بالاترین امتیاز را کسب کرده اند که جای قدردانی از تک تک مسئولین و ائمه جماعات را دارد.

 

وی ادامه داد: کانون های مساجد گسترش خوبی در استان داشته اند و شبکه مناسبی را در سطح استان رقم زده اند.

 

حجت الاسلام و المسلمین روحانی در ادامه  به محورهای شاخص در کسب این رتبه گفت: در استان قم کار به صورت تشکیلاتی انجام شده است،همچنین چارت تشکیلاتی قوی و آموزش به مسئولین و ایجاد لایه های مختلف مشورتی در ستاد، تهیه سند چشم انداز  و آموزش و توانمندسازی ارکان تشکیلاتی کانونها از جمله دلایل موفقیت استان قم بوده است.

 

مدیر ستاد کانون های فرهنگی هنری مساجد استان قم همچنین استفاده از ظرفیت خواهران در برنامه های کانون‌ها،  پیاده کردن طرح منطقه بندی که  منجر به ایجاد ارتباط نزدیک با کانونها و امتیازگیری از آنها شد را به عنوان عوامل دیگر در موفقیت استان قم در سومین رویداد ملی فهما دانست.