دیدار مدیران مسئول کانون‌های برتر مساجد قم با فرماندار
ديدار مديران مسئول کانون‌هاي برتر مساجد قم با فرماندار

دیدار مدیران مسئول کانون‌های برتر مساجد قم با فرماندار

مسئولين کانون هاي فرهنگي هنري برتر مساجد قم، ضمن ديدار با فرماندار به طرح نظرات و تشريح برخي فعاليت‌هاي خود پرداختند.
شناسه خبر : 36968 تاریخ انتشار : ۲۹ فروردين ۱۴۰۱ زمان انتشار : ۲۲:۰۷

به گزارش ستاد ارتباطات رسانه‌ای (فهما) استان قم، عصر امروز(سه شنبه۲۹فروردین) نشست صمیمی مسئولین کانون های فرهنگی هنری برتر مساجد قم با فرماندار در سالن امام رضا فرمانداری برگزار شد.


در این نشست که با حضور حجت الاسلام روحانی مدیر ستاد کانون‌های فرهنگی هنری مساجد استان قم و عباس ذاکریان فرماندار قم در سالن امام رضای فرمانداری برگزار شد، حجت السلام موسوی معاون فرهنگی ستاد کانون های فرهنگی هنری مساجد استان قم با بیان اینکه مشکلات مهمی در این حوزه وجود دارد اظهار داشت:  نیاز به برنامه های جدی با نگاه ویژه مسئولان در جهت رفع دغدغه ها داریم.


وی عنوان کرد: هم افزایی در ارکان مساجد عنصر مهمی در تحقق اهداف است و باید با استفاده از ظرفیت استان در امور فرهنگی بتوانیم مسائل را رفع کنیم، هر چند مشکلات اقتصادی و فقدان بودجه نیز موانعی جدی در این مسیر به وجود می آورد.


حجت السلام موسوی تصریح کرد: در سالهای گذشته ظرفیت های خوبی در مراکز تفریحی و اردوگاهی شکل گرفته و اگر این ظرفیت ها به طور رایگان و ارزان در اختیار ما قرار بگیرد می توانیم فعالیت‌های خوبی را توسعه دهیم، مربیان هیچ امتیاز خاصی ندارند و استفاده از این ظرفیت ها می تواند در پیشبرد اهداف موثر باشد.

 

وی بیان کرد: وضعیت فرهنگی قم به سمت نامناسبی حرکت می کند و ناهنجاری هایی در کمین نوجوانان است، در حالی که با کمترین هزینه می توان مانع از بروز بسیاری از دغدغه ها شد، البته اگر مسئولان گوش شنوایی در برابر مطالبات داشته باشند.

 

مسئول فرهنگی ستاد کانون های فرهنگی هنری مساجد استان قم خاطرنشان کرد: بودجه های کلانی برای آسیب‌های اجتماعی در قم تخصیص می باید ولی در اختیار موسسات قرار می گیرد، اگر این بودجه در مساجد و محله ها برای جذب نوجوانان و برنامه های فرهنگی تزریق شود بخش زیادی از آسیب ها رفع خواهد شد.


در ادامه حجت السلام شبستری مدیر کانون حضرت زهرا در مسجد آبشار نیز بیان کرد: در این محله علما و شهدای زیادی سکونت داشتند و محله فرهنگی و اصیل و قدیمی قم است، اما به دلیل رشد بی رویه مسافرخانه، بافت محله تغییر کرده و مشکلات زیادی به وجود آورده است.


وی تصریح کرد: این تراکم مسافرخانه ای در محل اهالی را با دغدغه هایی همراه ساخته و از طرفی فقدان پارکینگ و وجود کوچه های باریک و بافت فرسوده نیز آسیب هایی به همراه دارد و نیاز به برگزاری جلساتی با مسئولان در جهت پیگیری مسائل هستیم.


حجت السلام شبستری خاطرنشان کرد: در این محله کانون بانوان فعال تر از اقایان است، اما مکان های تفریحی بانوان به تعداد کافی وجود ندارد و در این زمینه باید فکری برای توسعه این ظرفیت ها شود.

وی اظهار داشت: اگر در بحث تربیتی سرمایه گذاری شود بسیار می تواند اثربخش باشد، ما نیازمند نگاه بلند مدت و مسجد محور و محله هستیم، قلب فرهنگی محلات باید مساجد باشد اما هنوز نگاه فرهنگی نسبت به مساجد جاری نیست.


همچنین فاطمه ریاحی مدیر کانون فرهنگی هنری مساجد شهدای ملک آباد در روستای قمرود نیز عنوان کرد: گروه  های جهادی در سال گذشته تلاش خوبی در جهت فعالیت های فرهنگی داشتند ودر حال حاضر به لحاظ فرهنگی این روستا بسیار ایده آل است، اما از نظر امکانات ورزشی با کمبود مواجه هستیم.


وی ادامه داد:مسجد محور فعالیت نوجوانان است اما هزینه لازم برای تجهیزات ورزشی و اردوهای زیارتی برای این بچه های مسجدی وجود ندارد، امیدواریم در این باره برای ایجاد ظرفیت ورزشی و تفریحی روستاها نیز تمهیداتی اندیشیده شود.


در ادامه حجت الاسلام محمد خان بیگی مسئول کانون فرهنگی هنری علم الهدی در مسجد حضرت زینب پردیسان نیز عنوان کرد: تراکم جمعیت در پردیسان بالاست و حمایتی از سوی مسئولان متناسب با جمعیت منطقه در تامین امکانات وجود ندارد.


وی افزود: طلاب به صورت خودجوش برنامه هایی را برای کودکان و نوجوانان برگزار می کنند، اما با توجه به وجود اسیب ها باید به لحاظ فرهنگی به دنبال راهکاری اساسی باشیم و برنامه ها تربیت و محله محور باشد.

 

مسئول کانون فرهنگی هنری علم الهدی تصریح کرد: بیش از 15 هزار طلبه اطراف مسجد داریم که اکثرا آموزش دیده و متخصص هستند و اگر حمایت شوند پردیسان می توان سرمایه گذاری فرهنگی خوبی به لحاظ تربیتی و فعالیت های جهادی داشته باشد.


خلیلی مسئول کانون مسجد محمد رسول الله نیز گفت: باید ظرفیت های ورزشی و تفریحی در اختیار نوجوانان قرار بگیرد و این امر می تواند در جذب جوانان و نوجوانان به مساجد موثر باشد، اما هزینه‌های بالای این سالن ها، مجالی به کانون ها نمی دهد و باید امکانات مناسبی فراهم شود.


وی خاطرنشان کرد: تمامی ارگان های قم ظرفیت های ورزشی بالایی دارند و کانون های مساجد فاقد هر گونه ظرفیت است، در این باره حمایت های مالی از کانون ها می تواند ثمرات زیادی به همراه داشته باشد.

 

در ادامه نیز کدخدایی مدیرکانون فرهنگی هنری نیایش در مسجد صاحب الزمان بیان کرد: در سطح محلات وجود واحدهای عرضه دخانیات گاهی بیش از ظرفیت های ورزشی است و این امر آسیب هایی را به دنبال دارد.

خلیلی گفت: به دلیل فقدان حمایت های تحصیلی شاهد بروز مشکلاتی برای نوجوانان هستیم در این باره می توان با حمایت های لازم از اقشار ضعیف مانع از ترک تحصیل این عزیزان شویم، ضمن اینکه یکی از راهکارهای اساسی برای معضلات فرهنگی در محلات افزایش برنامه های ورزشی و تفریحی است.

 

در این نشست صمیمی حجت الاسلام رحمانی مسئول کانون حضرت علی اصغر در وادی السلام نیز عنوان کرد: یکی از رسالت های کانون این است که از یاس و نا امیدی در جامعه جلوگیری کند، البته نقد سازنده و پیگیری مسئولان می تواند اثرگذار باشد.


وی بیان کرد: متاسفان نفوذ در نقاط تصمیم ساز وجود دارد و ضعف ها و نا امیدی ها یی را شکل می دهد و باید در مدیریت و حاکمیت به این امر توجه داشت تا نظام دچار هزینه های بالایی نشود، ایجاد نارضاتی در جامعه از طریق حضور همین نفوذی هاست، همچنین سپردن مسئولیت به افراد فاقد تخصص نیز در ریل گذاری های منفی تاثیر زیادی دارد.

 

حجت الاسلام ایزدی مدیر کانون سلمان فارسی نیز تصریح کرد: ارگان های دولتی دارای امکاناتی هستند که می توانند در اختیار مساجد قرار دهند، برخی امکانات به راحتی دچار فرسایش می شود ولی در اختیار دیگران قرار نمی گیرد.


وی تاکید کرد:  اصلاح وضعیت فرهنگی نیازمند کارهای مردمی است اما عدم همراهی مسئولان و حاکمیت مشکلاتی را فراروی این اهداف به وجود می آورد، ظرفیت مساحد باید مورد توجه دولت قرار بگیرد و دولت نیز ظرفیت لازم را در اختیار مساجد قرار بگیرند.


مدیرکانون سلمان فارسی تصریح کرد: نظارت بر زیرساختهای فرهنگی شهرداری باید مورد توجه باشد و قدرت حکمرانی را باید در تمدن اسلامی جدی گرفت از طرفی برای برنامه های فرهنگی نباید بروکراسی‌هایی شکل بگیرد.


در ادامه محمد رضا کارگر مسئول کانون کانون فرهنگی هنری فاطمه الزهرا در خیابان امام زاده ابراهیم نیز بیان کرد: منطقه مظلوم نیروگاه نیازمند حمایت است، وجود آسیب های اجتماعی در منطقه باید جدی گرفته شود و مسئولان در نمازهای جماعت حضور داشته باشند و برنامه ها را ببیند و همراهی لازم را داشته باشند.


وی تصریح کرد: اردوگاه های ارزان قیمت برای دانش اموزان در بخش ها و روستاها مورد توجه باشد تا نوجوانان از این امکانات بهره مند شوند، متاسفانه کمبو مکان های ورزشی و فضای سبز در منطقه بسیار جدی است.

 

حجت الاسلام مصطفی ترابی مدیر کانون فرهنگی هنری انصار در مسجد انصارالحسین نیز گفت: اگر اعتماد مردم از نظام برداشته شود مشکلات زیادی به وجود می آید، امام خمینی فرمود مساجد سنگر هستند اگر همه مسئولان به این جمله توجه داشته باشند بسیاری از مشکلات رفع می شود.


وی تصریح کرد: گاهی بودجه کلانی در اختیار ارگان ها قرار گیرد و تنها هزینه اندکی به مساجد می دهند اگر این بودجه مستقیم در اختیار مساجد قرار بگیرد اثربخش تر است، در این خصوص باید بازرسی را در ارگان ها تقویت کنیم تا بتوان نظارت دقیقی بر هزینه کرد انجام شود.


وی افزود: دوری مردم از مسئولان تبعات زیادی دارد و همراهی آنان می تواند بسیاری از مشکلات را رفع کند، همچنین باید توجه داشت مساجد در جلب مشارکت مردمی نقش موثری دارند.

 

مهدی ترابی مدیر کانون ولایت مسجد امام خمینی در محله دانیال نبی نیز در این نشست صمیمی بیان کرد: جایگاه کانون های مساجد باید به خوبی درک شود، چون این جایگاه ادامه جهای است که انقلاب را به ثمر رساند.


وی اظهار داشت: این کانون ها نقش مهمی در  رفع مشکلات در محلات دارند از این رو باید در تقویت کانون های مساجد تلاش کرد و با هم افزایی مسئولان ظرفیت ها را در اختیار کانون ها قرار داد زیرا همه این ها سرمایه های نظام هستند.