توسعه برنامه‌های فرهنگی و طرح‌های اشتغال‌زا با بهره گیری از ظرفیت کانون‌های مساجد
توسعه برنامه‌هاي فرهنگي و طرح‌هاي اشتغال‌زا با بهره گيري از ظرفيت کانون‌هاي مساجد
مدیر ستاد فهما استان قم تاکید کرد؛

توسعه برنامه‌های فرهنگی و طرح‌های اشتغال‌زا با بهره گیری از ظرفیت کانون‌های مساجد

حجت‌الاسلام روحاني گفت: کانون‌هاي فرهنگي هنري مساجد، ظرفيت عظيمي در مقابله با آسيب‌ها و توسعه برنامه‌هاي فرهنگي و طرح‌هاي اشتغال زايي و کارآفريني هستند و نياز به حمايت‌هاي ويژه‌اي در مسير رشد و تعالي دارند.
شناسه خبر : 36974 تاریخ انتشار : ۳۰ فروردين ۱۴۰۱ زمان انتشار : ۰۹:۲۲

به گزارش ستاد ارتباطات رسانه‌ای (فهما) استان قم، نشست صمیمی مسئولین کانون های فرهنگی هنری برتر مساجد قم با فرماندار عصر سه شنبه۲۹فروردین در سالن امام رضا فرمانداری برگزار شد.

در این نشست حجت الاسلام والمسلمین «سعید روحانی» با اشاره به ضرورت حمایت از فعالیت‌های کانون‌ها در سطح استان و همراهی مسئولان اظهار داشت: نخبگان این کانون‌ها، اهل اندیشه و دغدغه پیرامون جریان های فرهنگی و ارزیابی ظرفیت ها در تسهیل امور فرهنگی هستند.

مدیر ستاد فهما استان قم افزود: یکی از مشکلات جدی در زمینه فعالیت کانون‌ها، فقدان بودجه فرهنگی برای اقدامات و توسعه طرح هاست، در گذشته بودجه فرهنگی در اختیار اداره ارشاد قرار می گرفت و برنامه های سالیانه‌ و خروجی‌های خوبی داشتیم، اما دیگر این بودجه استانی در اختیار کانون های فرهنگی قرار نمی گیرد.

 

وی تصریح کرد: فعالیت های فرهنگی گسترده ای در بخش ها و روستاها انجام می گیرد که با کمترین بودجه و با همت مسئولین کانون ها در مساجد تحقق می یابد، اگر بررسی لازم در مورد بودجه های فرهنگی انجام شود توان و ظرفیت بالایی به خصوص در رفع آسیب ها وجود دارد.

 

حجت الاسلام روحانی بیان کرد: کانون‌های فرهنگی هنری مساجد، ظرفیت مهمی در مقابله با آسیب‌ها و توسعه برنامه‌های فرهنگی و طرح‌های اشتغال زایی و کارآفرینی هستند و نیاز به حمایت‌های ویژه‌ای در مسیر رشد و تعالی دارند.

 

وی گفت: یکی دیگر از نیازهای مهم تخصیص وام برای مدیران کانون ها جهت گسترش کارهای فرهنگی و اشتغال زایی است که می تواند برای اقشار ضعیف و محله های محروم بسیار اثربخش باشد.

 

مدیر ستاد کانون‌های فرهنگی هنری مساجد قم افزود: همچنین یکی از مطالبات برگزاری جلسات با مدیران و مسئولان و متولیان استان وبخش هاست تا بتوانیم در راستای پیگیری مسائل و مشکلات کانون‌های فرهنگی گام های مهمی برداریم.

 

وی بیان کرد: ظرفیت های گردشگری مهمی در بخش ها وجود دارد و می توان برای اشتغال و کارآفرینی مردم از آن استفاده کرد و حتی از سراسر کشور برای بخش ها نیز گردشگر بیاوریم، به خصوص که قم دارای ظرفیت های گردشگری مذهبی بالایی است و می توانیم زائران فرهنگی زیادی داشته باشیم، اما در این زمینه نیز دستهایمان خالی است.

 

حجت الاسلام روحانی عنوان کرد: ایجاد زائرسراهای ارزان در قم و ایجاد ظرفیت اسکان نیز از جمله مطالباتی است که در جهت برگزاری اردوهای فرهنگی و دینی اثربخش است.

 

وی تاکید کرد: طبق اساس نامه باید بخشی از بودجه از طریق ارشاد توزیع شود اما متاسفانه در این زمینه تمهیداتی وجود ندارد و اخیرا بودجه فرهنگی ویژه موسسات در ارشاد آمد که به کانون های مساجد تخصیص داده نشد و از نظر بودجه در تنگنا هستیم.

 

مدیر ستاد فهما استان قم بیان کرد: بخش ها و دستگاهها باید پاسخگوی هزینه کرد بودجه های فرهنگی به فرمانداری و استانداری باشند تا بتوان در این زمینه نظارت بیشتری ایجاد کرد.

 

وی خاطرنشان کرد: در گذشته پیشنهاد شد تفاهم نامه ای در قبال طرح ها از سوی کانون ها در رابطه با فرهنگ شهروندی منعقد شود که در این باره هیچ توجهی به طرح ها نشد.

 

حجت الاسلام روحانی افزود: بارها این مشکلات را مطرح کرده ایم که بودجه فرهنگی باید براساس برنامه‌ها و طرح های دستگاهها باشد و هر میزان بودجه برای مساجد تعلق بگیرد، خروجی آن چندین برابر است.

 

 

وی گفت: در حوزه سواد رسانه ای کارهای خوبی شکل گرفت که می تواند تداوم داشته باشد، رهبری نگرانی های فرهنگی دارند و ما ادعا داریم در بحران های فرهنگی باید اثر گذار باشیم، ما در این خصوص طرح هایی ارائه می دهیم که نیازمند حمایت های همه جانبه و تامین اعتباراتی است که بتوان طرح را پیاده کرد.

 

مدیر ستاد کانون‌های فرهنگی هنری مساجد قم با اشاره به فعالیت 400 مسجد و 600 کانون در قم زیرمجموعه ستاد اظهار داشت: طرح هایی از سوی مسئولان کانون های فرهنگی هنری مساجد استان قم در رابطه با آسیب های فرهنگی و ایجاد ظرفیت‌های مناسب تربیتی و معنوی و دینی ویژه نوجوانان ارائه شده اما متاسفانه مسئولان حاضر به ارزیابی این طرح ها در مواجهه با آسیب ها و رفع مشکلات و توسعه فضاهای فرهنگی نیستند.

 

وی عنوان کرد: این طرح ها در زمینه تحکیم خانواده و پیشگیری از طلاق و مقابله با اعتیاد و دیگر آسیب‌هاست، اما هنوز نتیجه ای در رابطه با بررسی این طرح ها صورت نگرفته است در حالی که در سطح استان این مشکلات و دغدغه ها پیگیری شود.

 

وی در پایان متذکر شد: علی رغم تصویب بودجه های کلان فرهنگی در استان قم، هیچ بودجه ای برای کانون های فرهنگی هنری مساجد استان قم در نظر گرفته نمی شود و در این باره مطالبات زیادی وجود دارد.