کار در حوزه فرهنگ در زمره سخت‌ترین عرصه‌های فعالیتی محسوب می‌شود
کار در حوزه فرهنگ در زمره سخت‌ترين عرصه‌هاي فعاليتي محسوب مي‌شود
مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی؛

کار در حوزه فرهنگ در زمره سخت‌ترین عرصه‌های فعالیتی محسوب می‌شود

خادمي گفت: باور به مسير باعث حرکت مي شود بنابراين بايد درک ضرورت نسبت به مسئله داشته باشيم چراکه اساسا فعاليت در حوزه فرهنگ جزو سخت‌ترين عرصه ها محسوب مي‌شود.
شناسه خبر : 38031 تاریخ انتشار : ۱۶ خرداد ۱۴۰۱ زمان انتشار : ۱۱:۵۱

به گزارش ستاد ارتباطات رسانه‌ای (فهما) از استان قم: «عاطفه خادمی»، در مراسم اختتامیه هفتمین دوره توانمندسازی مدیران کانون‌های فرهنگی هنری مساجد استان قم با عنوان آفاق اندیشه و با شعار مسجد کانون تربیت و تبیین که در مجتمع آفتاب ولایت مشهد برگزار شد، گفت: در چرخه سیاستگذاری یک پیش نیازهایی اصلی داریم که اولین پیش نیاز، شناخت مسئله است. وقتی مسئله را خوب شناختیم می توانیم سیاستگذاری نماییم.


مشاور اجتماعی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: مسئله نوجوان یک شبکه کلی نیست، باید فهمید در چه شبکه و مختصاتی قرار دارد. او در اقتصاد تاثیر ندارد اما در فرهنگ فرق می کند، او مخاطب خاص است و باید تبیین موقعیت شود. در مسائل ارزشی و اعتقادی سوژه است و متاثر می کند و فضای ارزشی و اعتقادی تاثیر می گیرد.


خادمی بیان کرد: شناخت خود نوجوان منهای مسائلی که نوجوان با آن درگیر است مسئله مهمی است. یکی از خطاهای ما، عدم اطلاع و اشراف به مخاطب و تعقیرات آن است. نگاه کنترلی امروز با نوجوانان چه در محيط خانه و چه در امور اجتماعی نباید داشته باشیم.


دبیر ستاد جمعیت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: زیست بوم هر منطقه فرق می کند. نوجوان منطقه شمال با کرد و جنوب متفاوت است. باید جنس عملیات در مناطق مختلف تغییر کند و بدون فهم میدان نمی توان برنامه ریزی کرد.


خادمی افزود: موضوع و مسئله امروز نوجوانان بسیار مهم است. وضعیت او در موقعیت کنونی یک وضعیت سیال است و این بسیار نگران کننده است. او چیزی برای از دست دادن ندارد. در بی تفاوتی و نخوت است که در آن احساس خوشی می کند. نوجوانان در مواجه با اجتماع دچار خود سانسوری هستند که این بخاطر بی تفاوتی است.


وی تاکید کردند: یکی از مهمترین آسیب ها، آسیب حوزه تربیتی و دومین آسیب ، آسیب های عاطفی است. در حوزه عاطفی بیشترین آسیب را از خانواده دریافت می کند. او دریافت حداکثری و پاسخ حداقلی دارد. یکی دیگر از آسیب‌ها، آسیب اجتماعی- ارتباطی بوده که نوجوان ترس از مسئولیت دارد و براساس منطق مسئولیت گریزی، چهارچوب گریز است. او هنجار شکنی را می پسندد و میل به دیده شدن دارد که بستر آن قانون گریزی است.


دبیر ستاد جمعیت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار کرد: آسیب دیگر پیرامون نوجوانان آسیب اخلاقی است که در حوزه رفتاری با پدر و مادر و در لایحه دیگر نیازهای جنسی رخ می دهد. آسیب حوزه اعتقادی و مذهبی با شک و تردید در دین و بی رغبتی به اطلاعات دینی دیده می شود و ملاک شاخص ندارد جون در دوره گذار است.


وی ادامه داد: آسیب حوزه خانواده خیلی جدی است. بخاطر تغییر ساختار خانواده ، بحرانی ترین کانون که دچار می شود، خانواده است. نوجوان بسوی گروه‌های مرجع می رود. الگو یک امر متکثر است چون امری قلبی است نه عقلی. نوجوان گرایش به گروه مرجع دارد و در مواجه با نوجوان یکی تعریف گروه مرجع است.


خادمی تاکید کرد: مدیران کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد باید در دوران گذار نوجوانان کارهای زیر بنایی تعریف کنند و به سمت ارتباط گیری و تعامل بروند.


حجت الاسلام و المسلمین «سعید روحانی»، نیز در این مراسم گفت: این دوره تکه ای از برنامه کلی ستاد قم است . برنامه ای که از ۱۳ سال پیش شروع شده است. برنامه با ایجاد تشکیلات در مساجد شروع گردید، بعد شبکه فرهنگی بین مساجد ایجاد گردید و این شبکه را توانمند کردیم و وارد عرصه اجتماعی شدیم، این توانمندی ادامه دارد و قطع نمی شود.


مدیر ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد استان قم تاکید کرد: ما انتظار داریم بعد از این دوره ها، مدیریت فرهنگی کانون‌ها به روز باشند و تشکیلات مساجد را توانمند نگه دارند، دست از کار تشکیلاتی برندارند و کادر یازی همیشه ادامه داشته باشد، برنامه ریزی بلند مدت داشته باشند و دست از تقویت شبکه فرهنگی برندارند، ارتباط مستمر با ستاد استان داشته باشند و ارتباط با دیگر ارکان مسجد برقرار شود، از تمام ظرفیت منطقه و محله استفاده گردد و همچنین آمادگی جلسات فکری ستاد استان را داشته باشند و در برنامه های استانی دخیل باشند.


حجت الاسلام روحانی عنوان داشت: در دوره آفاق اندیشه ۷ که مخصوص مسئولان کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد استان قم بود از هر مسجد و آنکسی که برنامه ریزی فرهنگی را انجام می دهد حق شرکت داشت. این دوره به مدت ۴ روز در مشهد مقدس برگزار شد که در ۱۲ همایش پیرامون مباحث مدیریت فرهنگی، مسائل جوانان و نوجوانان، مبانی انقلاب و اندیشه های امامین انقلاب و جهاد تببین و بیانیه گام دوم انقلاب مباحثی ارائه گردید و حدود ۲۰۰ نفر در این دوره شرکت داشتند.


وی با بیان اینکه این دومین دوره است که در مشهد برگزار می شود، تصریح کرد: به جزء دوره آفاق اندیشه که هفت بار برگزار شده، دوره‌ های دیگری مانند سفیران هدایت و سراج برای مدیران کانون‌ها و همچنین دوره جوانه های انتظار ویژه اعضا به تعداد زیاد نیز توسط ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد استان قم برگزار شده است.


مدیر هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد استان قم گفت: ما در برگزاری دوره های در قم از اساتید خوبی استفاده می کنیم و نیاز است برخی مباحث از اساتید دیگر شهرهای کشور استفاده شود. دلیل انتخاب شهر مشهد برای برگزاری این دوره، علاوه بر استفاده از فضای معنوی مشهد مقدس، استفاده از ظرفیت فرهنگی و آموزشی این شهر بود.