نقش امام جواد (ع) در تحولات فکری و فرهنگی زمان خود با بهره‌گیری از روش مناظره
نقش امام جواد (ع) در تحولات فکري و فرهنگي زمان خود با بهره‌گيري از روش مناظره
حجت الاسلام والمسلمین روحانی تبیین کرد؛

نقش امام جواد (ع) در تحولات فکری و فرهنگی زمان خود با بهره‌گیری از روش مناظره

حجت‌الاسلام روحاني با بيان اين که امام جواد(ع) از شيوه مناظره براي ترويج عقايد و باورهاي صحيح اسلامي بهره مي برد، گفت: ايشان ضمن احترام به عقايد طرف مقابل و تحمل آن، از استدلال‌هاي عقلي و دلايل نقلي و گاه روش ترکيبي، براي اثبات ديدگاه خود بهره مي‌برد.
شناسه خبر : 38626 تاریخ انتشار : ۹ تير ۱۴۰۱ زمان انتشار : ۰۸:۵۸

حجت الاسلام والمسلمین «سعید روحانی» در گفت وگو با ستاد ارتباطات رسانه‌ای (فهما) استان قم، ضمن تسلیت به مناسبت سالروز شهادت امام جواد(ع) با بیان این که مناظره به عنوان یکی از شکل‌های گفتگو و تبیین باورها، جایگاه مهمی در زندگی اجتماعی اهل بیت(ع) دارد، به تشریح روش شناسی مناظره های امام جواد(ع) پرداخت.

 

مدیر ستاد کانون های فرهنگی هنری مساجد استان قم ادامه داد: امام جواد‌(ع) در مناظره‌های خود با گروه‌ها و گرایش‌های مختلف، با توجه به وضعیت و شرایط مخاطبان، از شیوه‌های متفاوتی بهره برده است که شناخت آن‌ها می‌تواند بر آگاهی‌های ما درباره آن حضرت و مسائل فرهنگی و اندیشه‌ای زمان ایشان بیافزاید.

 

وی ادامه داد: آن امام بزرگوار، ضمن رعایت جایگاه طرف مقابل و احترام به عقاید او و تحمل آن، از استدلال‌های عقلی و دلایل نقلی و گاه روش ترکیبی، برای اثبات دیدگاه خود بهره می‌برد و از سویی دیگر، استناد به آیات قرآن و سیره و سخن پیامبر(ص) جایگاه ویژه‌ای در گفت‌وگوها و مباحثه‌های آن حضرت داشت.

 

حجت الاسلام والمسلمین روحانی با بیان این که ایشان گاهی برای نقد عقاید و ادعاهای طرف مناظره از گزاره‌های مورد پذیرش مخاطب خود استفاده می‌کرد، تصریح کرد: امام جواد(ع) از فضای مناسبی که در سایه گسترش مباحث عقلی و مناظره علمی به وجود آمده بود، برای ترویج عقاید و باورهای صحیح اسلامی بهره برد و برای اصلاح کج روی ها و جلوگیری از سوء استفاده از فضای موجود، در مناظرات حضور فعال داشت.

 

وی با بیان این که امام جواد(ع) در دو بعد علمی و رفتاری، اقدامات خاصی انجام داد، گفت: ایشان ضمن احترام به مخالفان و با پرهیز از تندی و عصبانیت، به شیوه مناسب پاسخگوی آنان بودند؛ در مناظرات امام شیوه هایی مانند استدلال عقلی، استناد به آیات قرآن و تمسک به سیره و سخن رسول خدا(ص) را می‌ توان به عنوان اصول مورد توجه و تأکید برشمرد.

 

مدیر ستاد کانون های فرهنگی هنری مساجد استان قم افزود: ایشان در مباحث مختلف فقهی، کلامی، اعتقادی و حتی اجتماعی وسیاسی از این اصول بهره می‌ برد و در کنار این مهم، برخی روش های دیگر را نیز به کار می‌ برد مانند استفاده از باورهای مخالفان در رد عقاید آنها و یا به کار گیری روش های ترکیبی که هریک را به حسب مورد و با توجه به شرایط و نیز سطح مخاطبان به کار می‌ گرفت.