کانون‌ها در تحقق مسجد تراز اسلامی نقش موثری ایفا می‌کنند/طرح جامعی با محوریت هنر و مسجد تهیه شود
کانون‌ها در تحقق مسجد تراز اسلامي نقش موثري ايفا مي‌کنند/طرح جامعي با محوريت هنر و مسجد تهيه شود
مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور؛

کانون‌ها در تحقق مسجد تراز اسلامی نقش موثری ایفا می‌کنند/طرح جامعی با محوریت هنر و مسجد تهیه شود

آيت الله اعرافي، مدير حوزه‌هاي علميه سراسر کشور ضمن تاکيد نسبت به نقش کانون‌هاي مساجد در تحقق مسجد تراز اسلامي گفت: بايد طرح جامعي با محوريت هنر و مسجد تهيه شود.
شناسه خبر : 39479 تاریخ انتشار : ۱ مرداد ۱۴۰۱ زمان انتشار : ۱۲:۵۶

به گزارش ستاد ارتباطات رسانه‌ای (فهما) استان قم، حجت الاسلام و المسلمین «کمال‌الدین خداداد» رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور امروز شنبه اول مرداد ماه در جریان سفر به قم مقدسه، با آيت الله «علیرضا اعرافی»، مدير حوزه هاي علميه سراسر کشور ديدار و گفت‌وگو کرد.

 

آیت الله اعرافی در این دیدار، ضمن آرزوی توفیق برای حجت‌الاسلام و المسلمین خداداده در جبهه کانون ­های فرهنگی هنری مساجد، گفت: منظومه فکری ما این است که محور و کارکرد روحانیت یاد مسجد باشد که این موضوع نیاز به تحولات دارد البته در چارچوبی که اسلام تعریف کرده است.

 

وی ادامه داد: در این عرصه نیاز به طرح جامع و جدیدی داریم، این طرح جامع و راهبردی در سازمان تبلیغات نیز مورد نظر است و همه نهادها کم و بیش به آن توجه دارند اما نیازمند طرح جامع و منسجم و کلان راهبردی هستیم.

 

آیت الله اعرافی با بیان اینکه مسجد باید بر محور امام و مردم اداره شود، گفت: امام ریشه در کارمردم دارد؛ بنابراین همواره باید اتصال مسجد با بدنه مردم محفوظ باشد و امام نیز باید خود را امام مردم بداند.

 

مدیر حوزه­ های علمیه سراسر کشور با بیان اینکه امام جماعت باید اهل تعامل و مشورت باشد، تصریح کرد: امام باید با مردم در ارتباط  وثیقی باشد و این رابطه را تقویت کند.

 

وی با اشاره به تربیت، ارتقا علمی و دانشی و معرفتی امام جماعت، هیات امنا و دست‌اندکاران مساجد، گفت: ما باید هم تربیت کنیم و هم رشد علمی امام جماعت را ارتقا دهیم.

 

مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور تصریح کرد: ما در برنامه های حوزه و درخت‌واره مهارت، آموزش امام جماعت را نیز پیش بینی کرده و دیده ایم چرا که روحانیت و امام جماعت باید رشد پیدا کند.

 

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه تیم فعال در مسجد از اهمیت بسیاری برخوردار است، گفت: این تیم  وجود دارد اما پراکنده است که باید منسجم شده و نگاه تیمی و به هم پیوسته داشته باشند.

 

آیت الله اعرافی با تاکید بر موضوع هنر و مسجد گفت: باید روی هنرهای متناسب با معرفت اسلامی و جذاب برای نسل جوان کار شود؛ امروز دنیا با هنر می چرخد.

 

مدیر حوزه­ های علمیه سراسر کشور با بیان اینکه سرمایه گذاری ما در عرصه هنر کم است، گفت: حداقل  20 هنر داریم که می توانند ترجمانی برای قرآن و معارف اسلامی باشد که جای آنها خالی است.

 

آیت الله اعرافی افزود: فیلم، نمایش، تئاتر، خط و بسیاری از هنرها جای کار دارد اما متاسفانه تولیدات هنری ضعف پیدا کرده و در این زمینه کند شده ایم.

 

وی با بیان اینکه باید طرح راهبردی جامعی درخصوص هنر و مسجد تهیه شود، گفت: حداقل 20هنر را با رعایت تمام شئون روحانیت و مسجد می­‌توان در خدمت نسل جوان و ارتقا کارکردی مسجد به کار گرفت که مستلزم  طرح جامعی است. هنر جاذبه های خود را دارد و لازم است طرح جامعی تهیه شود چراکه قابلیت فعال‌سازی در مسجد را دارد.

 

مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور در بخش دیگری از سخنان خود گفت: طبق آمایشی که ما به آن معتقدیم هر هزار نفر باید یک مسجد فعال داشته باشند؛ دسترسی مسجد را باید برای همه آسان کرد البته مسجدی که سه وعده نماز در آن اقامه شود.

 

آیت الله اعرافی در ادامه به ضرورت تحقیق و پژوهش درباره نماز اشاره کرد و گفت: این تحقیقات انجام می شود اما باید سامان یابد و به صورت جامع و به خوبی عرضه شود.

 

وی همچنین با تاکید بر اینکه مسجد باید حلال مشکلات پیرامون خود باشد، گفت: مسجد باید بتواند مشکلات محله پیرامون خود از جمله آسیب های اجتماعی. مثل طلاق ، اعتیاد و ... را به حداقل برساند.

 

مدیر حوزه ­های علمیه سراسر کشور یادآور شد: هر مسجدی می تواند منابع پایدار داشته باشد تا بتواند روی پای خود بایستد، مسجد باید دفتری برای کارهای فرهنگی و درآمدی برای کارهای فرهنگی داشته باشد.

 

وی در پایان با بیان اینکه سه شهر قم تهران و مشهد در چشم دنیا قرار داشته و نقش فراملی دارند و لازم است توجه بیشتری شود، گفت:  کانون های فرهنگی هنری مساجد در حرکت مسجد به سمت مسجد تراز، نقش موثری دارند و لازم است برای داشتن خروجی بهتر برای خود چشم انداز و برنامه تهیه کنید.