کارآفرینی یک کانون روستایی برای بانوان با ارایه آموزش‌های مهارت‌محور/از چرم‌دوزی تا تولید محصولات ارگانیک
کارآفريني يک کانون روستايي براي بانوان با ارايه آموزش‌هاي مهارت‌محور/از چرم‌دوزي تا توليد محصولات ارگانيک

کارآفرینی یک کانون روستایی برای بانوان با ارایه آموزش‌های مهارت‌محور/از چرم‌دوزی تا تولید محصولات ارگانیک

مدير کانون فرهنگي هنري حسني از استان قم، با پشتکار فراوان خود توانسته است پس از برگزاري دوره‌‌هاي آموزشي براي بانوان روستا در رشته‌هاي هنري و همچنين توليد محصولات ارگانيک زمينه اشتغال‌زايي را براي آنها فراهم کند.
شناسه خبر : 39665 تاریخ انتشار : ۶ مرداد ۱۴۰۱ زمان انتشار : ۱۱:۱۰

به گزارش ستاد ارتباطات رسانه‌ای (فهما) از استان قم، روستای ویریج، با حدود 500 نفر جمعیت با مردمی متدین، ولایت‌مدار و انقلابی است که هفت شهید تقدیم انقلاب کرده و از نظر موقعیت جغرافیایی در 45 کیلومتری استان قم و پانزده کیلومتری شهرستان کهک واقع شده است. این روستا با آب و هوایی ییلاقی، آب شیرین چشمه‌ها و قنات‌هایش و باغ‌های گیلاس، آلبالو، قیسی و گردو، گردشگران و دوستداران طبیعت را به خود جذب کرده است.

روستای ویریج دارای یک مسجد به نام حضرت سیدالشهدا(ع) است که کانون فرهنگی هنری «حسنی» این مسجد نیز در سال 1392  تاسیس شده و در حال حاضر یکی از کانون‌های برتر استان قم در حوزه کارآفرینی روستایی محسوب شده و تاکنون برای 30 نفر اشتغال‌زایی کرده است.

ستاد ارتباطات رسانه ای (فهما) استان قم، با هدف معرفی و بررسی فعالیت‌های این کانون مصاحبه ای را با «ملیحه سادات باغ زرشکی» مدیر کانون فرهنگی هنری حسنی، ترتیب داده است. او که از بانوان کارآفرین و موفق قمی است با تلاش فراوان، برای خود و بانوان روستایی ایجاد اشتغال کرده است. در ادامه حاصل این گفت وگو را می خوانید:

«ملیحه سادات باغ زرشکی» با اشاره به سابقه فعالیت کانون فرهنگی هنری حسنی واقع در روستای وریج گفت: این کانون فعالیت‌های خود را با برنامه‌های فرهنگی و تفریحی و کلاس‌های تابستانی آغاز کرد و با برگزاری کارگاه‌های هنری، دوره‌های آموزشی، برنامه‌های تفریحی، اردوهای فرهنگی و تربیتی آن را گسترش داد.

مدیر کانون فرهنگی هنری حسنی ادامه داد: ما با برپایی صندوق قرض‌الحسنه، تاسیس شرکت تعاونی و با هدف کارآفرینی برای بانوان روستای ویریچ، در راستای رفع مشکلات اقتصادی خانواده‌های روستا و همچنین غنی‌سازی اوقات فراغت، چندین سال است که در حوزه کارآفرینی ورود کرده و تلاش‌مان این است که بتوانیم فعالیت‌های موثری را در روستا انجام دهیم. 

وی تصریح کرد: پس از گذراندن دو سال برنامه آموزشی، به سمت تولید لوازم آرایشی صددرصد ارگانیک روی آوردیم و به عرضه محصولات خود در نمایشگاه‌های محلی و استانی پرداختیم که با استقبال مردم و مسئولان مواجه شد.

باغ زرشکی افزود: برای مثال تولید «لاک ناخن ارگانیک» که ابتکاری تازه‌ای بود؛ این محصول به گونه‌ای است که اگر اطفال  ناخن خود را بجوند، به دلیل اینکه این لاک شیمیایی نیست و از عرقیجات و رنگ معدنی تولید شده است خطری برایشان ایجاد نمی‌کند.

وی گفت: از آنجایی که محصولات ما گیاهی و صددرصد طبیعی است و در تولید آن از موادشیمیایی استفاده نشده است و از سوی دیگر قیمت بسیار کمتری نسبت به محصولات مشابه خارجی دارد؛مخاطبان استقبال فراوانی از آن داشتند.

این فعال مسجدی بیان کرد: همچنین حرفه چرم دوزی بین زنان روستا یکی دیگر از فعالیت‌های پردرآمد کانون محسوب می‌شود و راستش را بخواهید من یک دوره حرفه‌ای در این عرصه گذراندم و زمانی که این هنر را یاد گرفتم، اقدام به آموزش چرم‌دوزی بین زنان روستایی با محوریت کانون فرهنگی هنری حسنی کردم و اکنون محصولات متعددی از روستا به بازار عرضه می شود.

مدیر کانون فرهنگی هنری حسنی افزود: یکی دیگر از اقدامات کانون، آموزش ساخت عروسک‌های روسی بود که پس از برگزاری کلاس‌های آموزشی در کانون، بسیاری از دختران و بانوان روستا به ساخت عروسک مشغول هستند و با این کار منبع درآمدی برای بانوان علاقه‌مند روستایی ایجاد شده است.

وی افزود: بانوان روستای ویریچ علاوه بر فروش محصولات تولیدی خود در نمایشگاه‌های مختلف، به صورت سفارشی کسب و کار خود را رونق داده و نیازهای مالی خود را برآورده می کنند.

مدیر کانون فرهنگی هنری حسنی ادامه داد: آموزش تولید بیسکوییت ارگانیک، تهیه فرآورده‌های عناب و سنجد، فرآورده‌های زیتون، آبلیمو، برگه‌ لواشک، عرقیات گیاهی، میوه‌های خشک شده و خاتم‌تراشی از دیگر اقدامات کانون فرهنگی هنری حسنی در راستای گسترش کارآفرینی در روستای ویریچ بوده است.

باغ زرشکی گفت: در حال حاضرمشغول آموزش این حرفه ها به سایر بانوان روستا هستم و تاکنون بیش از 30 نفر آموزش دیده‌ و محصولات خوبی را در حوزه‌های مختلف تولید کرده‌اند.

وی در ادامه یکی از مهمترین مشکلات بانوان روستایی در عرصه کارآفرینی را نداشتن مهارت کافی در فروش محصولات عنوان کرد و گفت: با اینکه تولیدات زنان روستایی از کیفیت بالایی برخوردار است اما نداشتن مهارت کافی در فروش مانع بزرگی برای کسب و کار آنها محسوب می‌شود که در این عرصه برنامه‌های آموزشی را به منظور بالا بردن مهارت‌های فروشبرای این بانوان ارایه کردیم.

مدیر کانون فرهنگی هنری حسنی در پایان با اشاره به بازدید مسئولان محلی و استانی از فعالیت‌های این کانون تصریح کرد: با آموزش‌ها و پیگیری‌های کانون فرهنگی هنری حسنی اتفاقات خوبی برای بانوان روستایی رقم  خورد و امیدواریم که به زودی با دریافت سیب سلامت و ثبت کردن نام و نشان تجاری، به موفقیت‌های بیشتری برسیم.