مسجد کارخانه انسان‌سازی در اعتلای توحید است
مسجد کارخانه انسان‌سازي در اعتلاي توحيد است
مدیر ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد استان قم:

مسجد کارخانه انسان‌سازی در اعتلای توحید است

حجت الاسلام حيدري گفت: مسجد يک مرکز راهبردي است و در اين مرکز انسان هايي تربيت مي شوند که اعتلاي جامعه تمدني را رقم بزنند، در واقع مسجد کارخانه انسان سازي در اعتلاي توحيد است.
شناسه خبر : 40466 تاریخ انتشار : ۹ شهريور ۱۴۰۱ زمان انتشار : ۱۰:۰۸

به گزارش ستاد ارتباطات رسانه‌ای (فهما) از استان قم: حجت الاسلام والمسلمین «محمدرضا حیدری» در نشست و هم اندیشی کانون های فرهنگی هنری مساجد استان قم گفت: مسجد یک مرکز راهبردی است و در این مرکز انسان هایی تربیت می شوند که اعتلای جامعه تمدنی را رقم بزنند، در واقع مسجد کارخانه انسان سازی در اعتلای توحید است.

 

مدیر ستاد کانون های فرهنگی هنری مساجد استان قم افزود: مسجد ظرف تحقق اعتلای حقیقت انسانی است و تفاوت زیادی بین عبد و عابد است و عبد سازنده و اثربخش است.

 

وی تصریح کرد: امام خمینی(ره) مسجد را مرکز راهبردی و سنگر می داند و مقام معظم رهبری در مورد مسجد می فرماید به وسیله استدلال و معرفت باید به مسجد توجه داشت، استدلال همان برهان و معرفت همان عرفان است، یعنی برای جذب جوانان باید از این دو عنصر استفاده کرد.


حجت الاسلام والمسلمین حیدری بیان کرد: مسجد ظرفی برای اعتلای انسانی و محتواست، هر چند در مورد جایگاه مسجد بسیار غفلت شده است، چه تعداد انسان تراز و خودساخته در مسیر توحید تربیت شده است.

 

وی خاطرنشان کرد: بسیاری از کارها به سمت کارهای سطحی رفته است و به مسجد به عنوان سنگر انقلاب اسلامی بی توجهی شده است، مسجد، جامعه تمدنی ماست و همه از هر حزب و تفکری در مسجد می آیند و در یک صف می ایستد، هندسه مسجد مبتنی بر تشکیل تمدن نوین اسلامی است.

مدیر ستاد کانون های فرهنگی هنری مساجد استان قم گفت: ما مسجد را که چنین راهبردی بود از دست دادیم حتی کتاب را نیز از دست داده ایم، ارتقای سطح بینش را با کتاب می توان پیش گرفت اما از این مقوله نیز غفلت شده است.

 

وی افزود: 400 کانون فرهنگی هنری مساجد در استان قم یک ظرفیت بسیار ارزشمند تربیتی و آموزشی است، در بدو ورود مسائلی را ارزیابی کردیم فهما در بسیاری از رشته ها برتر شده اما از نظر مالی حمایت های لازم در این چند سال اتفاق نیفتاده است ما باید در زمینه توانمندسازی و رشد و نمو حرکت کنیم و با هم افزایی بتوانیم برنامه ها را تحقق بخشیم.

حجت الاسلام حیدری بیان کرد: این کانون های فرهنگی و هنری در مساجد یک ظرفیت بسیار ارزشمند به شمار می روند اما از این ظرفیت به خوبی استفاده نشده است، زیرا فاقد پیوست رسانه ای بوده ایم و بسیاری از فعالیت ها و عملکردها ناشناخته مانده است.

 

وی تصریح کرد:برنامه ای را در جهت ارتقای فعالیت ها تدوین کرده ایم که برای استانداردسازی در برنامه ها و طراحی نظام ارزش گذاری ها و رتبه بندی و صدور گواهی نامه براساس محورهای تعیین شده است و به زودی عملیاتی می شود.

 

مدیر ستاد کانون های فرهنگی هنری مساجد استان قم افزود: 60 هزار نفر عضو ستاد هستند اما شناختی از توانمندی ها و مهارت های این عزیزان نداریم تا در صورت لزوم بتوانیم از این ظرفیت ها استفاده کنیم، در این طرح برآنیم این مهارت ها را احصا نماییم.

 

وی اظهار داشت: موضوع دیگر خودکفایی کانون ها است که می توانند از طریق مهارت ها و برنامه ها و تولید محصول و توزیع مناسب تولیدات به چنین خودکفایی مالی دست یابند و برنامه های خود را عملیاتی کنند.

حجت الاسلام حیدری در ادامه عنوان کرد: ما در حوزه فرهنگ دچار آسیب های جدی هستیم و می توان بهترین استفاده را در محلات از طریق کانون های فرهنگی و هنری داشت و گسترش ایده های نو نقش مهمی در رفع آسیب ها دارد؛ انتقال تجارب نیز بسیار مهم است چون تجربیات ما را از خطا مصون می دارند.

 

وی ادامه داد: منابع انسانی و مالی و ظرفیت ها باید ساماندهی شود و برنامه ریزی منسجمی در کانونها با توجه به فعالیت های تخصصی هر کانون صورت پذیرد فضای مجازی یکی از ظرفیت های بسیار مهمی است که باید از آن به بهترین نحو استفاده کرد.

 

مدیر ستاد کانون های فرهنگی هنری مساجد استان قم تصریح کرد:در عرصه تولید محصول و محتوا نیز باید بتوانیم به موفقیت دست یابیم و خروجی آن را ارزیابی کنیم اگر همه فعالیت ها پیوست رسانه ای داشته باشد می تواند اثر بخش باشد این پیوست ها باید با اموزش اعضا و سواد رسانه ای تقویت شود.

 

وی یادآور شد: به درستی از منابع انسانی درست استفاده نکرده ایم و در آموزش و مشاوره و خدمات رسانه ای باید تلاش کرد، ما با امپراطوری های رسانه ای مواجه هستیم و در این باره نیازمند سرمایه گذاری جدی هستیم.

 

حجت الاسلام حیدری گفت: باید بتوانیم خود را به روزرسانی کنیم ، ما نیز سبک زندگی مان با فناوری ها تغییر می کند و باید در حوزه رسانه نقش ایفا کنیم و در کارآفرینی و برندینگ موفق باشیم باید تلاش کنیم خانواده منسجمی شکل بگیرد البته در حوزه سخت افزاری ونرم افزاری حرکت های خوبی شکل گرفته است اما همچنان باید دراین زمینه گام های موثری برداشت.