مساجد ظرف تحقق هدف والای توحیدی سیدالشهدا هستند
مساجد ظرف تحقق هدف والاي توحيدي سيدالشهدا هستند
مدیر ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد استان قم:

مساجد ظرف تحقق هدف والای توحیدی سیدالشهدا هستند

حجت الاسلام و المسلمين حيدري مساجد را محور اصلي بسياري از فعاليت‌ها در ترويج فرهنگ اربعين حسيني دانست و گفت: اساس عبوديت و توحيد در مسجد است و هدف سيدالشهدا(ع) نشر توحيد بود، در نتيجه مسجد مي‌تواند ظرف بروز و ظهور حقيقت والاي توحيدي حضرت باشد.
شناسه خبر : 40850 تاریخ انتشار : ۲۷ شهريور ۱۴۰۱ زمان انتشار : ۱۲:۵۴

به گزارش ستاد ارتباطات رسانه‌ای (فهما) از استان قم: حجت الاسلام «محمدرضا حیدری» عصر روز گذشته در حاشیه برپایی موکب فرهنگی تربیتی ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد استان قم در مسیر پیاده‌روی جاماندگان اربعین حسینی از بلوار پیامبر اعظم(ص)، گفت: باید به سمت توحید و عبودیت قدم برداریم، همان گونه که هدف و رسالت امام حسین(ع) در واقعه کربلا این چنین بود.

 

مدیر ستادهماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد استان قم افزود: امام حسین(ع) و همراهان ایشان از مکه به مدینه و مدینه به کربلا و کربلا به شام در واقع به سمت توحید حرکت کردند که در قرآن خدای متعال می‌فرماید «وَمَنْ يَخْرُجْ مِنْ بَيْتِهِ مُهَاجِرًا إِلَى اللَّهِ وَرَسُولِهِ ثُمَّ يُدْرِكْهُ الْمَوْتُ فَقَدْ وَقَعَ أَجْرُهُ عَلَى اللَّهِ ۗ وَكَانَ اللَّهُ غَفُورًا رَحِيمًا»، لذا به تعبیر دقیق تر فلسفه قیام امام نشر توحید بود لذا انسان وقتی ملاحظه می کند می بیند که در یک فضای دیگری بنام مسجد هم فلسفه اش را خدای متعال ظرف تحقق توحید و عبودیت قرار داده است لذا  خداوند در مورد هدف مسجد در قرآن کریم می فرماید «سُبْحَانَ الَّذِي أَسْرَى بِعَبْدِهِ لَيْلاً مِّنَ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ إِلَى الْمَسْجِدِ الأَقْصَى الَّذِي بَارَكْنَا حَوْلَهُ لِنُرِيَ»، پاك و منزّه است آن (خدايي ) كه بنده اش را از مسجدالحرام تا مسجدالاقصي كه اطرافش را بركت داده ايم شبانه برد، تا از نشانه هاي خود به او نشان دهيم، همانا او شنوا و بيناست.

 


حجت الاسلام حیدری عنوان کرد: پس نتیجه‌ی که می توان گرفت این است که اساس عبودیت و توحید در مسجد است و از طرفی دیگر سیدالشهدا علیه السلام هدف‌اش ارایه و نشر توحید بود لذا مسجد با هدف توحیدی که بیان شد می‌تواند ظرف بروز و ظهور حقیقت والای توحیدی سیدالشهدا باشد به همین دلیل است که مسجد و مسجدی ها در نشر شعائر حسینی نقش اول و مهم را ایفا می کنند.

 

حجت الاسلام حیدری عنوان کرد: در کانون های فرهنگی و هنری مساجد، گام های موثری در خصوص قیام سیدالشهدا و اربعین برداشته شده است، مقوله فرهنگ و هنر با سید الشهدا ارتباط تنگاتنگی دارد و اربعین به تعبیری تجلی اعظم فرهنگ و هنر است.


وی تصریح کرد: در خصوص مورد مشارکت کانون های مساجد در موکب پیامبر اعظم(ص)، قدم های بزرگی برداشته شد و آن توجه به برنامه های فرهنگی و هنری جریان قیام حضرت حسین علیه السلام  است..

 

وی اظهار داشت: ما در فضای کانون ها، نوآوری جدیدی را فراهم کرده‌ایم و شعار ما در این مدیریت جدید، عملیات مشترک است بیش از ۱۰ کانون در این جا فعالیت و همدلی دارند و هر کس به اندازه توان خود در تلاش است.


حجت الاسلام حیدری گفت: این طرح برای اولین بار در ستاد شکل گرفت و همه  دست به دست هم دادند تا یک هم افزایی و فعالیتی مشترک را انجام دهند.


وی افزود: در آینده نزدیک برنامه مشترک دیگری را طراحی کرده ایم که مقدمات آن در حال انجام است و در این جا بیشتر جلوه فرهنگی هنری اربعین را به نمایش گذاشتیم و بیشتر بحث سطح پویش فرهنگی و هنری را مد نظر داشتیم که حرکت بسیار خوبی اتفاق افتاد.


مدیر ستاد کانون‌های فرهنگی هنری مساجد استان قم عنوان کرد: هنر نیز نقش مهمی در معرفت افزایی اربعین دارد همچنین مساجد نقش مهمی در تحقق برنامه های عاشورایی و تبدیل شور حسینی به شعور حسینی دارند.

 

وی در پایان از مشارکت و حمایت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در برپایی این موکب تقدیر و تشکر کرد.