احیا جایگاه مساجد به عنوان یک پایگاه اصیل و راهبردی
احيا جايگاه مساجد به عنوان يک پايگاه اصيل و راهبردي
مدیر ستاد کانون‌های مساجد استان قم تاکید کرد:

احیا جایگاه مساجد به عنوان یک پایگاه اصیل و راهبردی

مدير ستاد هماهنگي کانون‌هاي فرهنگي هنري مساجد استان قم با تاکيد بر جايگاه مساجد به عنوان يک پايگاه اصيل و راهبردي گفت: پيوست هاي انساني را بايد تقويت کنيم تا مساجد مردم پايه کار کند.
شناسه خبر : 41774 تاریخ انتشار : ۵ آبان ۱۴۰۱ زمان انتشار : ۰۸:۰۸

به گزارش ستاد ارتباطات رسانه‌ای (فهما) از استان قم: حجت الاسلام و المسلمین «محمدرضا حیدری» در دیدار با حجت‌الاسلام والمسلمین «عباس اسکندری» مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قم اظهار داشت: مسجد در اسلام و انقلاب اسلامی جایگاه ویژه ای داشته و به عنوان یک پایگاه اصیل و راهبردی شناخته می شده است.

 

مدیر ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد استان قم افزود: اما متاسفانه مسجد از چنین ماهیتی خارج شده و متولیان امر نیز دیگر چنین نگاهی به جایگاه مسجد ندارند، به این دلیل مساجد از تراز خود خارج شده است.


وی تصریح کرد: کانون های هنری و فرهنگی مساجد مجموعه ای است که دغدغه کار فرهنگی داشته و قانون گذار، کانون های هنری و فرهنگی را با پیوست امام جماعت در مساجد تشکیل داده تا خروجی آن تربیت هنرمند متعهد به آرمان های اسلام و انقلاب باشد.


حجت الاسلام و المسلمین حیدری بیان کرد: با این نیت کانون های فرهنگی هنری شکل گرفته است، در این راستا ظرفیت خوبی را ما در سطح کشور داریم که به صورت شبکه ای فعال هستند.


وی خاطرنشان کرد: این کانون ها در حوزه فرهنگی و ساحت های مختلف هنری فعال هستند هر چند به طور کامل از این ظرفیت استفاده نشده است و با اینکه تشکیلات خوبی داریم ولی کارهای اساسی شکل نمی گیرد و در این زمینه تلاش زیادی نشده است.


مدیر ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد استان قم گفت: بنده پس از توفیق در خادمی مساجد تصمیم گرفتیم در سه حوزه خدمت کنیم که شامل توانمندسازی کانون ها و تسهیل گری و ظرفیت سازی است؛ در این مدت نیز برنامه های مختلف کوتاه مدت و میان مدت و بلند مدت داشته ایم.


وی عنوان کرد: در دولت سیزدهم که شعار بازگشت به مساجد ارائه شده است فرصت خوبی برای تکاپوی بیشتر وجود دارد ولی باید پیوست های انسانی را تقویت کنیم تا مساجد مردم پایه کار کند.

 

حجت الاسلام و المسلمین حیدری بیان کرد: باید تلاش شود مساجد شاخص شوند و مورد حمایت قرار بگیرند و فعالیت مساجد تقویت شود، همچنین بتوانیم در حوزه مشترکات، کانون‌ها را به یکدیگر نزدیک کنیم.


وی تصریح کرد: بسیاری از کانون ها یکدیگر را نمی شناسند که در این راستا می توان شرایطی را فراهم کرد تا با یکدیگر آشنا شوند و از مشترکات استفاده کنند که در کاهش هزینه‌ها و افزایش بازدهی موثر است.


مدیر ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد استان قم اظهار داشت: برای نمونه در حوزه سرود توانسته ایم بستر خوبی را در میان کانون ها شکل دهیم و تولیدات خوبی داشته‌ایم و هم اکنون در 45 کانون سرود داریم.


وی گفت: همچنین در تلاش هستیم از ظرفیت نمایش و داستان نویسی و قرآن استفاده کنیم اما این ظرفیت ها ذیل یک انجمن و مجموعه جمع نشده اند تا تسهیل گری اتفاق بیفتد از این رو کانون های تخصصی را شکل داده ایم و در تلاش هستیم در حوزه توانمند سازی قدم های بلندی برداریم.


حجت الاسلام و المسلمین حیدری با بیان اینکه ظرفیت های مشترکی میان اوقاف و کانون مساجد در تحقق اهداف وجود دارد بیان کرد: سازمان اوقاف و امور خیریه ظرفیت های قرآنی خوبی دارد و اگر این ظرفیت ها تبدیل به یک مجموعه شود می توان آثار و فعالیت های فاخری داشت.


وی افزود: مسجد کانون محوری در جامعه و خانه خداست باید خدمات را بین فرزندان و نسل جوان توسعه دهیم و نیروهای متعهد و جوان را در مسجد ساماندهی نماییم.


مدیر ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد استان قم بیان کرد: باید بتوانیم ظرفیت‌های مختلف نهادها را در مساجد به کار  گرفته و نیروهای تزاز را به خدمت بگیریم، در حال حاضر شورای هماهنگی مساجد در سطح کشور فعال است و می توان از این ظرفیت نیز برای پیشبرد اهداف استفاده کرد.