سوژه‌های ناب انقلاب اسلامی را تبدیل به ایده و فعالیت‌های فرهنگی کنیم
سوژه‌هاي ناب انقلاب اسلامي را تبديل به ايده و فعاليت‌هاي فرهنگي کنيم
معاون حقوقی، امور مجلس و استان‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد؛

سوژه‌های ناب انقلاب اسلامی را تبدیل به ایده و فعالیت‌های فرهنگی کنیم

هاشمي با اشاره به لزوم ايده‌پردازي، مخاطب‌گزيني و مخاطب‌شناسي در فعاليت‌هاي فرهنگي، گفت: مسئله، ايده‌پردازي است، انقلاب اسلامي پر از سوژه‌هاي ناب فرهنگي است که ما بايد آنها را به ايده تبديل کرده و فعاليت‌هاي فرهنگي داشته باشيم.
شناسه خبر : 42321 تاریخ انتشار : ۲۷ آبان ۱۴۰۱ زمان انتشار : ۱۳:۵۰

به گزارش ستاد ارتباطات رسانه ای (فهما) استان قم، «سید محمد هاشمی» معاون حقوقی، امور مجلس و استان‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی امروز (جمعه، ۲۷ آبان) در اولین دوره آموزشی توانمند سازی مدیریت راهبردی که ویژه مدیران کانون‌های فرهنگی هنری مساجد استان قم و مدیران مؤسسات فرهنگی هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در تالار فرهنگ و هنر برگزار شد، طی سخنانی بیان کرد: اجتماع پیروان حضرت سیدالشهدا (ع) در این برهه حساس انقلاب به هر بهانه و هر زمینه ای که باشد مملو از نعمت و برکت است، این جلسه پراز نورانیت است.

 

معاون حقوقی، امور مجلس و استان‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به دوره توانمندسازی با موضوع مدیریت راهبردی، یادآور شد: این حجم از فعالیت‌های فعالان فرهنگی قابل تقدیری است، اما با پیچیده‌تر شدن اتفاقات و عرصه‌های فرهنگی و سخت‌پذیرتر شدن حرف و معنا از سوی مخاطب، نیاز به تازه سازی و نوسازی ابزار، شیوه، روش و منطق در کار فرهنگی است.

 

هاشمی با بیان اینکه رسالت پیامبر (ص) و اهل بیت (علیهم السلام) بلاغ بوده است، گفت: ما باید از طریق بلاغ با مخاطب ارتباط بگیریم و اگر این اتصال و بلاغ محقق نشود، در کار خود ناموفق خواهیم بود.

 

وی تصریح کرد: امروز در برخی عرصه‌های فرهنگی این تلقی ایجاد شده و این قضاوت هست که ما نتوانستیم این بلاغت را به نحو احسنت انجام دهیم و حرف خود را به مخاطب انتقال دهیم که این مشکلات را در چند نکته می‌توان دید.

 

معاون حقوقی، امور مجلس و استان‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: نکاتی لازم است که باید در چند عرصه تجدید نظر و تجدید قوا کنیم؛ اولین مسئله، ایده‌پردازی است، انقلاب اسلامی مملو از سوژه‌های ناب فرهنگی است که ما باید این سوژه‌ها را به ایده تبدیل کرده و فعالیت‌های فرهنگی داشته باشیم.

 

هاشمی با اشاره به اینکه ما تا کنون بیش از هزارو 500 ایده و سوژه فرهنگی شناسایی کردیم، یادآور شد: تبدیل سوژه‌ها به ایده‌ها نیاز به توانمندسازی دارد که امید است شاهد آثار برگزاری این دوره‌ها باشدیم.

 

وی به موضوع مخاطب گزینی اشاره کرد و ادامه داد: معمولا مؤسسات فرهنگی کمتر مخاطب گزینشی دارند و فعالیت‌های مؤسسات، عمومی است، گستردگی مخاطب منجر به سخت پذیری و اثرپذیری اندک در عرصه فرهنگی می‌شود و ما باید بر مخاطب گزینی تمرکز داشته باشیم تا در عرصه‌های فرهنگی موفق باشیم.

 

معاون حقوقی، امور مجلس و استان‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین بر لزوم مخاطب شناسی تأکید کرد و گفت: مسئله مخاطب شناسی، جدی است  و ما باید مخاطبان خود را اعم از قشر کودک، نوجوان، جوان و بانون بشناسیم و بر اساس مخاطبان خود فعالیت کنیم.

 

هاشمی تصریح کرد: اگر مخاطب شناسی مناسبی نداشته باشیم، نمی توانیم اثرات فرهنگی مناسبی بر آنها داشته باشیم و گاهی کارهای ما در لایه سطحی می‌ماند و اثر عمقی در ذهن آنها نخواهد داشت.

 

وی در پایان تصریح کرد: شما فعالان فرهنگی باید به عنوان طلایه داران فرهنگی انقلاب اسلامی از اراده آهنی برخوردار باشید تا در این عرصه فعالیت کنید.