مسجد امن ترین مرکز برای پرورش و تربیت فرزندان ماست
مسجد امن ترين مرکز براي پرورش و تربيت فرزندان ماست
مدیر کانون‌ فرهنگی هنری شهید مطهری قم:

مسجد امن ترین مرکز برای پرورش و تربیت فرزندان ماست

توحيديان با اشاره به اينکه مسجد امن ترين مرکز براي پرورش و تربيت فرزندان ماست، گفت: خانواده ها براحتي مي توانند فرزندان خود را براي آموزش هاي مختلف به مسجد بسپارند، اما ما بايد بدانيم که با جوان و نوجوان چگونه بايد برخورد کرد.
شناسه خبر : 43075 تاریخ انتشار : ۳۰ آذر ۱۴۰۱ زمان انتشار : ۰۹:۲۳

به گزارش ستاد ارتباطات رسانه‌ای (فهما) از استان قم: کانون های فرهنگی هنری مساجد به عنوان یک پایگاه فرهنگی و انقلابی در سطح کشور همواره در مسیر خنثی سازی توطئه های دشمنان و همچنین در زمینه گسترش برنامه ها و فعالیت های فرهنگی نقش بسزایی داشته اند به گونه ای که در استان قم نیز این پایگاه ها در تمام مناطق شهری و روستایی در کنار مساجد فعال شده و فعالیت های فرهنگی هنری را ادامه می دهند. در همین ارتباط گفت‌وگویی انجام داده ایم با «احمد توحیدیان»، مدیر‌کانون فرهنگی شهید مرتضی مطهری قم مسجد علی بن ابیطالب (ع) در شهرک قدس قم و از طلاب و مبلغین حوزه علمیه  که در ادامه می‌خوانید.

 

آقای توحیدیان به عنوان سوال اول از سابقه فعالیتی این کانون، تعداد اعضا و برنامه های کانون بفرمایید.

کانون فرهنگی شهید مرتضی مطهری از سال 1396 فعالیت می‌کند و تاکنون بیش از 600 نوجوان از برنامه های مختلف کانون فرهنگی هنری شهید مطهری بهره مند شده اند.

برگزاری محافل و کلاس‌های قرآنی، برپایی حلقه‌های معرفتی، برگزاری اردوهای تربیتی و آموزشی و اردوی شش روزه مشهد از جمله برنامه های ما در سال جاری بوده و در طول تابستان برنامه‌های ورزشی شامل فوتسال، والیبال و پینت‌بال، و کلاس‌های هنری شامل گروه سرود، نمایش و تئاتر  را نیز برگزار کرده ایم.

همچنین از دیگر اقدامات این کانون می‌توان به فعالیت گروه‌های جهادی تولید ماسک در ایام کرونا، برگزاری کارگاه رسانه‌ای، آموزش استاپ‌موشن و کلیپ‌سازی با موبایل، دوره آموزشی مبانی فیلم‌سازی(شامل دوره مقدماتی بازیگری، کارگردانی، فیلمبرداری، صدابرداری و تدوین) اشاره کرد.

 

فعالیت جهادی کمک‌های مؤمنانه، رزمایش همدلی برای ایران همدل، برگزاری کلاس‌های رفع اشکال دروس ریاضی و زبان انگلیسی پایه‌های دهم، یازدهم و کنکور با تدریس برترین‌های کنکور، برگزاری مسابقات مجازی کتابخوانی در ایام کرونا همراه با اهدای جوایز نفیس در قالب فایل‌های هنری مثل پادکست، اکران فیلم‌های سینمایی ارزشی در مساجد شهرک قدس با دعوت از عموم اهالی محله و نمازگزاران مساجد و برگزاری نماز جماعت، مراسم جشن و عزاداری، تشکیل حلقه‌های معارف و اجرای بازی‌های گروهی در بوستان‌های محله شهرک قدس از دیگر بخش‌های فعالیت این کانون است.

 

برگزاری ویژه ‌برنامه‌های ملی در مسجد محله، بزرگداشت هفته دفاع مقدس، ۱۳ آبان، هفته بسیج، دهه بصیرت، دهه فجر، ارتحال امام خمینی(ره)، برگزاری مراسم بزرگداشت شهادت حاج قاسم سلیمانی در مساجد شهرک قدس را از دیگر اقدامات این کانون است.

 

برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی و آموزش چهره به چهره، برگزاری برنامه هیئت هفتگی نوجوانان و کار گروهی و تشکیلاتی اعضای کانون در قالب هیئت، تشکیل حلقه‌های معارف با مدیریت سرگروه‌های طلبه در طول هفته، برگزاری اردوهای تربیتی آموزشی ویژه گروه‌های تربیتی مجموعه، برگزاری برنامه‌های کانون در سه دوره جداگانه؛ دوره سال تحصیلی، دوره ماه مبارک رمضان، دوره تابستانی با برنامه‌های ‌متناسب و متنوع برای سه گروه کودک، نوجوان و جوان از دیگر فعالیت‌های کانون فرهنگی شهید مرتضی مطهری است.

 

برگزاری کلاس‌های تخصصی قرآن شامل روخوانی، روان‌خوانی، تجوید به‌صورت هفتگی، محفل مجازی قرآن و معارف در ماه مبارک رمضان، کلاس مجازی احکام و حلقه معارف، دوره تخصصی آموزش امر به معروف و نهی از منکر و اجرای کاروان شادی همراه با برنامه‌های متنوع در فضای باز و عمومی، مسابقه کتابخوانی و... از جمله برنامه‌های کانون فرهنگی شهید مرتضی مطهری قم است.

قم کسب رتبه ممتاز از سوی گروه سرود در مسابقات استانی «آوای وصال» و کسب مقام دوم از سوی گروه تئاتر و نمایش در مسابقات استانی «تئاتر بچه‌های مسجد» حوزه هنری سازمان تبلیغات از جمله مقام‌های کسب شده این کانون است.

 

درباره برنامه های شاخص کانون و برنامه هایی که به صورت مستمر برگزار می شود و نوجوانان بیشتر از آن استقبال می کنند بفرمایید.

 

ما دو برنامه شاخص داریم که به صورت مستمر برگزار شده و همیشه مورد استقبال نوجوانان قرار گرفته است. یکی از آنها هیات بوده و دیگری محافل قرآنی است که به‌صورت هفتگی در دو مسجد علی بن ابیطالب(ع) و مسجد ائمه اطهار(ع) برگزار می‌شود و در مناسبات خاص این محافل به‌صورت پرشورتر با اقداماتی از قبیل دعوت از قاری قرآن، مراسم قرعه‌کشی و اهدای جوایز به شرکت‌کنندگان برگزار می‌شود.

 

ویژگی خاص محفل قرآن کریم این است که ضمن اینکه از اساتید مجرب استفاده میکنیم اما برگزاری محفل را به خود بچه ها واگذار کرده ایم به این ترتیب که نکات آیات قرائت شده را نوجوانان به صورت سخنرانی و روی منبر برای دیگران مطرح می کنند و این موضوع باعث می شود که بچه ها هم به دنبال تفسیر آیات بوده و مطالعه داشته باشند و تدبر در آیات قرآن داشته باشند و هم به آنها هویت داده می شود.

 

ویژگی برنامه هیات نیز این است که در سخنرانی از اساتید و مربیان خود مسجد استفاده می کنیم که از یک سو باعث صمیمیت بیشتر شده و هم اینکه از آنجا که سخنران بچه ها را می شناسد نیازهای آنها را نیز شناخته و بر همان اساس به سخنرانی می پردازد.

 

برنامه هیات 40 دقیقه به طول می انجامد و پس از آن به معرفی کتاب پرداخته و جلسه پرسش و پاسخ آغاز شده و با تشکیل حلقه های اعتقادی، اخلاقی و بصیرتی و همچنین فیلم و نقد فیلم ادامه می یابد و همه این امور نیز توسط خود بچه ها انجام می شود.

در حال حاضر حضور جوانان و نوجوانان در مساجد آنگونه که باید پر رنگ و پرشور باشدنیست، با توجه به شعار دولت در خصوص نهضت بازگشت به مساجد، نظر شما به عنوان یک طلبه و مبلغ که سال ها با نوجوانان سر و کار داشته ایید در این خصوص چیست؟ مشکل از کجاست و چه باید کرد؟

 

امام حسن مجتبی(ع) فرمودند:«مَنْ أَدامَ الاْخْتِلافَ إِلَی الْمَسْجِدِ أَصابَ إِحْدی ثَمان: آیةً مُحْکَمَةً وَ أَخًا مُسْتَفادًا وَ عِلْمًا مُسْتَطْرَفًا وَ رَحْمَةً مُنْتَظِرَةً وَ کَلِمَةً تَدُلُّهُ عَلَی الهُدی أَوْ تَرُدُّهُ عَنْ رَدًی وَ تَرْکَ الذُّنُوبِ حَیاءً أَوْ خَشْیةً؛ هر که پیوسته به مسجد رود به یکی از این هشت فایده می‌رسد:اول نشانه‌ای استوار؛ یکی از فوائد رفت و آمد به مسجد، فهم آیات الهی است. انسان به این وسیله به درک بیشتری می‌رسد. دوم دوستی قابل استفاده؛ مسجد می‌تواند به ما این فرصت را بدهد که دوستانی انتخاب کنیم که در سلامت روحی و جسمی با تاثیرگذار باشند و ما را به آرامش الهی نزدیک کنند.سوم دانشی تازه؛ انسان می‌تواند با رفت آمد به مسجد از دانش علمای اسلام استفاده کند و به نکات تازه‌ای دست پیدا کند. چهارم رحمتی مورد انتظار؛ طبق فرمایش گهربار حضرت رفت و آمد به مسجد باعث نزول رحمت الهی می‌شود. پنجم سخنی که به راه راستش کشد؛ انسان با رفت و آمد به مسجد هدایت می‌یابد و می‌تواند به سعادت ابدی برسد. ششم سخنی که او را از پستی برهاند؛ شناخت اثرات گناه و پی بردن به عواقب آن می‌تواند تاثیرات زیادی در زندگی انسان داشته باشد و او را از گناه و پستی در امان بدارد. هفتم ترک گناهان به خاطر شرم از خدا؛ هشتم ترک گناهان به خاطر خوف از خدا.

 

با توجه به این حدیث گهربار در می یابیم که  مسجد محلی امن برای فرزندان ماست.چرا که مسجد هرگز آسیبی ندارد و خانواده ها براحتی می توانند فرزندان خود را برای آموزش های مختلف به مسجد بسپارند.اما ما باید بدانیم که با جوان و نوجوان چگونه باید برخورد کرد.گاهی برخورد ما باعث دوری این نسل از مسجد می شود.

 

رویکرد و نگاه هیئت امنای مسجد و همکاری امام جماعت در جذب نوجوانان و جوانان اهمیت بسیاری دارد، سخنان برخی از ائمه جماعت در جذب جوانان به مساجد بسیار مؤثر است. اگر کانون‌هایی که در مساجد تشکیل می‌شود، با وجود مشکلات و کمبود منابع به‌خوبی استقامت ‌کنند و به فعالیت بپردارند، در جذب جوانان و نوجوانان می‌توانند به خوبی عمل کنند.

البته من نخبگان را نیز در این خصوص مقصر میدانم. نخبگان فضا را خالی کرده اند حتی مسئولین ما کمتر در مسجد حاضر می شوند  و این در حالی است که شان مسجد از هرشانی بالاتر است.

 

مطلب دیگر ایجاد مراکزی است که باعث از رونق افتادن مسجد می شود.آنقدر مراکز فرهنگی و آموزشی ایجاد کردیم و برای آنها تبلیغ کردیم که باعث شدیم مساجد کمرنگ شوند. البته نه به این معنا که این مراکز نباید باشند بلکه به این معنا که باید مساجد را توسعه دهیم و مراکز فرهنگی را در دل مسجد قرار دهیم و همان اعتباری که به مراکز فرهنگی داده می شود به مسجد تخصیص داده شود.

 

به عنوان مثال شهرداری بوستان می سازد که ممکن است به تنهایی آسیب هایی داشته باشد اما اگر همین بوستان یشود حیاط یک مسجد دیگر هرگز آن آسیب ها را نخواهد داشت.مسجد باید محل نشاط خانواده ها باشد و به گونه ای باشد که خانواده ها برای نشاط و تفریح فرزندان را به مسجد ببرند.