کانون‌های فرهنگی هنری مساجد امروز بزرگترین شبکه مردمی در کشور هستند
کانون‌هاي فرهنگي هنري مساجد امروز بزرگترين شبکه مردمي در کشور هستند
دبیر هیئت اندیشه ورز ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور تصریح کرد:

کانون‌های فرهنگی هنری مساجد امروز بزرگترین شبکه مردمی در کشور هستند

حجت‌الاسلام والمسلمين حيدري با بيان اينکه بيش از سه ميليون مخاطب با کانون هاي مساجد در ارتباط هستند، گفت: هم اکنون ۲۶ هزار کانون فرهنگي هنري در مساجد کشور ثبت شده است که ظرفيت هاي فرهنگي و هنري قابل توجهي در ساحت هاي مختلف دارند.
شناسه خبر : 43477 تاریخ انتشار : ۱۵ دی ۱۴۰۱ زمان انتشار : ۱۸:۵۷
به گزارش ستاد ارتباطات رسانه ای (فهما) از استان قم، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدرضا حیدری در اولین نشست هیئت اندیشه ورز ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور که امروز (پنجشنبه، 15 دی) در سالن کنفرانس مجتمع شهید آوینی برگزار شد، با اشاره به رابطه فلسفه با جهان بینی یک فرهنگ، عنوان کرد: محصول تفکر و اندیشه هگل، نظامات فرهنگی و سیاسی تمدن غرب را شکل می دهد که یکی از محصولات آن، فمینیست است که در کشور ما هم نفوذ کرده است.

 

دبیر هیئت اندیشه ورز ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور اظهار داشت: فلسفه های پوزیتیویسم در غرب به سمت اثبات گرایی تمایل داشتند، اما به شدت در متن اجتماع نقش واقعی داشتند و کاربردی سازی فلسفه را به صورت جدی دنبال کردند.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین حیدری با بیان اینکه ما فلسفه صدر المتألهین را داریم، گفت: جهان بینی و مبانی تمدنی ما را فلسفه ملاصدرا شکل می دهد، اما ما هنوز در حکمت نظری هستیم و باید وارد متن عملی و کاربردی شویم.

 

وی با بیان اینکه فلسفه همواره در حیطه نظری بوده است، گفت: ما باید فرهنگ را از حیث مبانی و هستی شناسی به فلسفه پیوند بزنیم.

 

مدیر ستاد کانون های فرهنگی هنری مساجد استان قم با بیان اینکه کانون های فرهنگی هنری مساجد امروز بزرگترین شبکه مردمی هستند، اظهار داشت: هم اکنون ۲۶ هزار کانون فرهنگی هنری در مساجد کشور ثبت شده است که ظرفیت های فرهنگی و هنری قابل توجهی در ساحت های مختلف دارند.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین حیدری ادامه داد: بیش از سه میلیون مخاطب با کانون های مساجد در ارتباط هستند که بیشتر آنها فعال هستند؛ همچنین 13 هزار کتابخانه مخزن دار و 7 هزار کتابخانه غیرمخزن دار داریم، دو هزار گروه سرود، هزار و 500 گروه نمایش از دیگر ظرفیت های کانون های مساجد کشور هستند.

 

وی اضافه کرد: از چهار جشنواره قرآنی کشور، یک جشنواره به نام مدهامتان برای کانون های مساجد است؛ همچنین ما جشنواره سرود ملی، جشنواره قصه گویی و برنامه های متنوعی در طول سال داریم.

 

مدیر ستاد کانون های فرهنگی هنری مساجد استان قم تصریح کرد: نگاه ما به سیر فعالیت های فرهنگی و هنری کانون های مساجد باید نگاه عمیق، راهبردی و کاربردی باشد و هیئت اندیشه ورز ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور در این راستا تشکیل و راه اندازی شده است.

 

وی با اشاره به اهداف هیئت اندیشه ورز ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور، افزود: هم اندیشی و بکارگیری خردجمعی در بررسی مسائل و چالش های پیش روی ستاد و یافتن راه کارهای بنیادی، ایجاد ﻣﺤﻴﻂ ﻣﺸﺎﺭﮐﺘﻲ، تعاملی و خلاق ﺑﺮﺍﻱ ﺗﻮﻟﻴﺪ ﺍﻧﺪﻳﺸﻪ‌ﻫﺎﻱ ﻧﻮ در ارتباط با مسائل ستاد، ایجاد ﺑﺴﺘﻪ تصمیم‌ﺳﺎﺯﯼ ﺑﺮﺍﯼ ﻣﺪﻳﺮﻳﺖ ﻋﺎﻟﯽ ستاد وﮐﻤﮏ به تصمیم گیری ﺩﺭ ﺳﻄﻮﺡ ﻣﺨﺘﻠﻒ ستاد، شناسایی فرصتها، تهدیدها و نقاط قوت و ضعف و در نتیجه کاهش خطاپذیری عملکرد و کمک به کاربردی شدن و کاربردی کردن فعالیت های فرهنگی در حوزه مسجد از جمله اهداف تشکیل این هیئت اندیشه ورز هستند.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین حیدری با بیان اینکه ما باید مقوله فرهنگ و هنر را از حیث معرفت شناسی و هستی شناسی در متن مساجد پیدا کنیم، به بیانات رهبر معظم انقلاب مدظله العالی درباره  جایگاه فلسفه و عرفان عملی در مساجد اشاره کرد و در پایان تأکید کرد: ستاد هماهنگی کانون های مساجد ظرفیت قابل توجهی از حیث مردمی دارد تا معارف اسلامی را در مساجد ترویج و پیاده کنند.