مسجد محل توسعه و تحقق معارف اسلامی و تربیت نیروهای انسانی است
مسجد محل توسعه و تحقق معارف اسلامي و تربيت نيروهاي انساني است
استاد علوم عقلی و نقلی حوزه علمیه قم تصریح کرد:

مسجد محل توسعه و تحقق معارف اسلامی و تربیت نیروهای انسانی است

آيت الله رمضاني با بيان اينکه سه مرکز و نهاد خانواده، مسجد و مدرسه در توسعه و تحقق معارف اسلامي نقش دارند، گفت: مسجد محل توسعه و تحقق معارف اسلامي و تربيت نيروهاي انساني است.
شناسه خبر : 43478 تاریخ انتشار : ۱۵ دی ۱۴۰۱ زمان انتشار : ۱۸:۵۹

به گزارش ستاد ارتباطات رسانه ای (فهما) از استان قم، آیت الله حسن رمضانی در اولین نشست هیئت اندیشه ورز ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور که امروز (پنجشنبه، 15 دی) در سالن کنفرانس مجتمع شهید آوینی برگزار شد، به مقوله فرهنگ و هنر اشاره و عنوان کرد: ما باید ابتدا چیستی فرهنگ و هنر را مورد توجه قرار دهیم، فرهنگ و هنر گاهی در کنار هم و گاهی به صورت جداگانه مطرح می‌شوند که معنای هر یک متفاوت است.

 

استاد علوم عقلی و عرفانی حوزه علمیه قم اظهار داشت: وقتی فرهنگ و هنر با هم به کار می‌رود، فرهنگ در حقیقت ناظر به بعد معرفتی، علمی و نظری است و هنر ناظر به بعد عملی است.

 

آیت الله رمضانی با اشاره به معنای فرهنگ، گفت: کلمه «فرهنگ» مرکب از «فر» به معنای نور و «هنگ» به معنای قصد است، یعنی قصد نور و روشنایی و رسیدن به نور و روشنایی است.

 

وی با بیان اینکه فرهنگ و هنر ناظر به بعد نظر و عمل است، خاطرنشان کرد: ما راجع به فرهنگ و هنر یک کار تحققی و یک کار توسعه ای داریم.

 

این استاد و پژوهشگر حوزه که از شاگردان علامه حسن زاده آملی است،‌بیان داشت: سه مرکز به عنوان تحقق و توسعه جایگاه ویژه ای دارند از جمله خانه و خانواده که اگر اهل فرهنگ و هنر باشند، فرزندان در راستای فرهنگ و هنر قرار خواهند گرفت؛ همچنین مدرسه ومسجد برای تحقق و توسعه فرهنگ و هنر از جایگاه ویژه ای برخوردارند.

 

آیت الله رمضانی در ادامه با بیان اینکه مسجد، محراب است، اظهار داشت: مسجد، محل حرب و جنگ با شیطان و نفس است، همچنین مسجد، محل توسعه و تحقق علوم و معارف و تربیت نیروهای انسانی است.

 

وی افزود: در مسجد، امام جماعت و هیئت مدیره مسجد از جایگاه ویژه ای برخوردارند و می‌توانند در رأس باشند؛ بنابراین ما باید در تربیت ائمه جماعت و گزینش هیئت مدیره توجه ویژه داشته باشیم تا از ابزار فرهنگ و هنر برای تحقق و توسعه معارف اسلامی در جامعه استفاده کنند.

 

استاد علوم عقلی و عرفانی حوزه علمیه قم بیان داشت: در مدرسه نیز معلم جایگاه ویژه ای دارد، به ویژه معلمان در سطح دوره ابتدایی، الفبای لغات و سواد را بر ذهن فرزندان ما می‌کارند، بنابراین اگر معلمان، انسان‌های خودساخته و اهل علم، فرهنگ و هنر باشند، همه آنچه که به نسل جدید آموزش داده می‌شود در اذهان آنها نقش می‌بندد.

 

آیت الله رمضانی با تأکید بر لزوم توجه به معلمان مدارس ابتدایی، عنوان کرد: معلمان دوره ابتدایی بنیانگذار هستند و نسل آینده را می‌سازند و اگر مورد توجه باشند، در دانشگاه مشکلی نخواهیم داشت.

 

وی در پایان با بیان اینکه کارهای فرهنگی و هنری باید زیربنایی باشد، به مقوله ارتباط فلسفه با فرهنگ و هنر اشاره کرد و گفت: فلسفه به معنای تولید فکر و اندیشه است و با آوردن روح فلسفه در مساجد و مدارس می‌توانیم تولید فکر و اندیشه داشته باشیم و به سوی نور حرکت کنیم.