کار کانون های فرهنگی هنری مساجد بسیار ارزشمند است
کار کانون هاي فرهنگي هنري مساجد بسيار ارزشمند است
مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور:

کار کانون های فرهنگی هنری مساجد بسیار ارزشمند است

آيت الله اعرافي، کار کانون هاي فرهنگي هنري مساجد را بسيار ارزشمند و درخور توجه دانست و بر اهميت تقويت ارتباط مسجد با هنرهاي ارزشمند آئيني و قدسي تاکيد نمود.
شناسه خبر : 50717 تاریخ انتشار : ۳۰ مرداد ۱۴۰۲ زمان انتشار : ۱۱:۴۷

به گزارش روابط عمومی ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد استان قم: آیت الله علرضا اعرافی، امروز (دوشنبه، 30 مرداد) در دیدار با حجت الاسلام والمسلمین کمال الدین خداداده رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور، ضمن تسلیت ایام سوگواری اهل بیت علیهم السلام و گرامیداشت روز جهانی مسجد، از فعالیت کانون های فرهنگی و هنری مساجد و نگاه کلان و راهبردی همراه با دلسوزی و تعهد تقدیر، و خاطرنشان کرد: حوزه به عنوان قلب تپنده معارف الهی و اسلامی و کانون تربیت عالمان و مبلغان و مروجان دین و تولید کننده محتواهای دینی از همه نهادها و دستگاه هایی که در نشر و توزیع خدمات فرهنگی و اندیشه های اسلامی و انقلاب اسلامی تلاش می کنند استقبال نموده وظیفه خود می داند تا نهایت همفکری را با این دوستان داشته باشد.

 

مسجد مهمترین کانون تربیت اسلامی و دینی است

مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور افزود: از نگاه و منظر حوزه، مسجد مهمترین کانون تربیت اسلامی و دینی است؛ از این رو همه کسانی که در خدمت مسجد هستند از جایگاه رفیعی برخودار بوده، حوزه بر خود وظیفه می داند تا سپاسگذار و همراه خدمتگذاران مسجد یاشد.

 

آیت الله اعرافی در ادامه با بیان این که در حوزه وظیفه داریم تا فلسفه عبادت با محوریت مسجد را به صورت روزآمد بازتولید نماییم، اظهار داشت: در تبیین جایگاه و کارکردهای مسجد باید نگاه فلسفه اسلامی اشراب گردد و فقه مسجد و احکام متناظر آن نیز مورد اهتمام ویژه تری قرار گیرد.

 

وی تبیین و تقریر جدید از فلسفه مسجد در کنار تفسیر فقه مسجد را بسیار مهم ارزیابی نمود و با تأکید بر این که بحث مسجد باید به باب مستقل فقهی، تاریخی، اخلاقی و... تبدیل گردد، خاطرنشان ساخت: تدوین طرح های مطالعاتی در عرصه مسجد، می تواند به پشتوانه طرح های فرهنگی تبدیل گردد.

 

مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور جامعه شناسی، اقتصاد، روان‌شناسی و مدیریت مسجد را از دیگر حوزه‌های مطالعاتی مسجد برشمرد و ابراز داشت: جایگاه مسجد جایگاه فوق العاده ای است که مطالعات باید دائما در آن به روز رسانی و ریزطراحی ها در این مسیر روزآمد گردد.

 

 لزوم ایجاد راهبری واحد در امور مساجد

مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور بر اهمیت ایجاد راهبری واحد در امور مساجد تصریح نمود و با بیان این که متاسفانه فاقد نقشه راه جامع و الگویی از راهبری واحد و هماهنگ در امور مساجد و در راستای تقویت فرهنگ دینی جامعه هستیم، اظهار داشت: مردم سهامداران اصلی مسجد هستند و نباید از این اصل مهم که مردم خود سهامدار و میدان داران اصلی امور مساجد باشند، غفلت نمود. مسجد یعنی مردم و امام جماعت، که همه، خادمان مسیر تجلی فرهنگ دینی هستند.

 

وی با تاکید بر این که در نقش آفرینی مسجد، مسجد باید کانون شعاع فکر و فرهنگ دینی بوده، مردم در آن محور فعالیت ها باشند، یادآور شد: تبدیل شدن مسجد به کانون جامع تحولات فرهنگی و اجتماعی از جمله راهبردهایی است که باید مورد توجه متولیان امر قرار گیرد.

 

وی ضمن اشاره به این که همه دستگاه ها می توانند، فعالیت های خود را مبتنی بر پیوست مسجد دنبال نمایند، یادآور شد: در نگاه به مسجد تراز اسلامی، مساجد جهان را باید همچون شبکه واحدی مد نظر قرار گرفت و رویکردهای بین المللی در این مسیر را تقویت نمود.

 

آیت الله اعرافی کار کانون فرهنگی و هنری مساجد را بسیار ارزشمند و درخور توجه دانست و بر اهمیت تقویت ارتباط مسجد با هنرهای ارزشمند آئینی و قدسی تاکید نمود.

 

وی خبر از افزایش 20 درصدی جذب و پذیرش حوزه های علمیه در سال جاری داد و تصریح کرد: دشمنان بدانند که علی رغم تمام توطئه ها و دشمنی‌ها، ملت سرافراز و سربلند ایران، همواره پای انقلاب، حوزه و مسجد ایستاده اند.