مسجدی تأثیرگذار است که عملیات فرهنگی هدفمند برای آن تعریف شود
مسجدي تأثيرگذار است که عمليات فرهنگي هدفمند براي آن تعريف شود
رییس ستاد کانون های فرهنگی، هنری مساجد کشور عنوان کرد:

مسجدی تأثیرگذار است که عملیات فرهنگی هدفمند برای آن تعریف شود

رييس ستاد کانون هاي فرهنگي، هنري مساجد کشور، گفت: مسجد تأثيرگذار مسجدي است که عمليات فرهنگي هدفمند براي آن تعريف شود .
شناسه خبر : 52443 تاریخ انتشار : ۲۶ مهر ۱۴۰۲ زمان انتشار : ۲۱:۳۰

به گزارش روابط عمومی ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد استان قم، حجت الاسلام والمسلمین کمال‌الدین خداداده، عصر امروز در دومین همایش ملی مدیران عامل سازمان‌های فرهنگی، اجتماعی، ورزشی شهرداری‌های کشور که در محل سالن رضوان شهرداری قم برگزار شد، با بیان اینکه غصه پرغصه مسجد هر چقدر بیان شود به همین سادگی حل نخواهد شد، اظهار داشت:امروز مسجدالاقصی قبله اول مسلمین، در بند افرادی است که به هیچ قید و بندی پایبند نیستند.

 

وی با بیان اینکه صهیونیست‌ها، پست‌تر از برخی حیوانات جنایاتی می کند که قلب همه ما را به درد آورده است، افزود: البته فتح الفتوح عملیات طوفان الاقصی و شکستن هیمنه رژیم صهیونیستی اقدام بزرگی بود اما در کنار آن، مظلومان عالم و در رأس آن کودکان و زنان، زیر چکمه های ظلم و بمباران های شدید صهیونیست ها قرار گرفتند.

 

رییس ستاد کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور گفت: مجاهدت مؤمنان برای آزاد شدن مسجدالاقصی است؛ و قطعا مسجد الاقصی، به فضل الهی و با دعای امام عصر(عج) و مجاهدان عالم به زودی از اشغال صهیونیست ها آزاد خواهد شد و ما در آن، نماز وحدت مسلمین را اقامه خواهیم کرد.

 

وی در ادامه سخنان خود، با بیان اینکه ستاد کانون های فرهنگی هنری مساجد در سال ۱۳۷۲ تأسیس شد، و امسال ۳۰ امین سال تأسیس خود را می‌گذراند، گفت: در سال ۱۳۷۲ چون نیازمندی به تربیت مؤمن مجاهد انقلابی در عرصه فرهنگ و هنر احساس شد، کتابخانه های مساجد تأسیس و کار ویژه هوایی برای جوانان و نوجوانان مسجدی تعریف شد و بر همین اساس اردوهای فرهنگی و مذهبی انجام گرفت. و امروز بعد از گذشت ۳۰ سال فعالیت، ۲۶ هزار کانون مساجد ثبت شده در کشور داریم که بر این اساس می‌توان گفت که یک سوم مساجد کشور دارای کانون های فرهنگی و هنری هستند.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین خداداده افزود: بهترین نهاد شهری که میتواند بیشترین بهره فرهنگی را از مساجد ببرد، شهرداری ها هستند.شهرداری دیگر یک نهاد صرفا خدماتی نیست، بلکه تبدیل به نهاد خدماتی، اجتماعی و فرهنگی شده آمد و به نظر بنده به بحث اجتماعی بودن آن باید توجه ویژه داشت.

 

وی ادامه داد: همه انتظار دارند که زیست شهری که یک بخشی که بخشی از آن نظافت شهر است به بهترین شکل توسط شهرداری صورت گیرد اما برای تحقق بهتر زیست شهری متمدنانه، باید روی فرهنگ شهری کار کرد که یک بخش اعظم آن فعالیت های سازمان فرهنگی شهرداری هاست. برای این مهم میتوان از بیلبوردهای تبلیغاتی و فضاهای شهری و دیگر اقدامات در حوزه شهری برای فرهنگ سازی استفاده کرد.

 

رییس ستاد کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور، با بیان اینکه استفاده شهرداری های کشور از ظرفیت فرهنگی مساجد نتایج بسیار خوبی خواهد داشت، افزود:جایگاه مسجد در محلات و همه مکان های کشور می تواند به یک ابرتشکیلاتی که نظیر ندارد تبدیل شود؛فرهنگسراها هم نمی توانند رقیب مسجد باشند؛ چرا که هویت و جایگاه معنوی مسجد به قدری بالاست که هیچ کدام رقیب مسجد نیستند.

 

وی با بیان اینکه شهرداری ها در بحث عمرانی مساجد فعال هستند، گفت: البته ما مساجدی داریم که با متراژ زیاد ساخته شدند و مسجد دایر نیست؛ برخی فقط چند ساعت باز هستند و دوم اینکه محل حضور جوان و نوجوان نیستند.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین خداداده افزود: برای حل مشکل مذکور و کشاندن بیشتر جوانان و نوجوانان به مساجد، باید عملیات ویژه فرهنگی تعریف کنیم و برای تحقق این مهم به همراهی سازمان فرهنگی شهرداری ها نیاز است؛ می‌توان گروه تئاتر مذهبی و آیینی و یا گروه سرود برای مساجد تعریف کرد.

 

وی افزود: امروز پنج هزار گروه سرود در کشور داریم که با کمترین هزینه ها محتواهای مذهبی خوب تولید می کنند. در رابطه با همین جنایات اخیر رژیم صهیونیستی می‌توانند سرودهایی در مورد بیت المقدس را در میادین شهر اجرا کنند. حتی مسائل امنیتی را هم میتوان با ایجاد نشاط اجتماعی حل کرد.

 

رییس ستاد کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور، خاطرنشان کرد: شهرداری‌های سراسر کشور و سازمان‌های فرهنگی آن، برای موفقیت بیشتر در عرصه فرهنگی، می‌تواند از ظرفیت بچه مسجدی ها و واگذاری پروژه‌های فرهنگی به آنان بهره بیشتری ببرد.

 

وی یادآور شد: کانون فرهنگی هنری مساجد کشور مدل تعاملی خوبی با شهرداری اصفهان پیاده کرده که می‌تواند الگو باشد. سامانه ای ایجاد شده که از فعالان فرهنگی برای اجرای برنامه‌های فرهنگی اجتماعی در مساجد ثبت نام می کند که این اقدام موجب جذابیت بیشتر مساجد برای جوانان و نوجوانان شده است. البته هر مسجد و هر شهر باید نسخه مخصوص به خود را دنبال کند.