فعالیت ۵۱۱ کانون فرهنگی هنری مساجد در استان قم/ جذب ۱۲هزار نوجوان در تابستان امسال
فعاليت ۵۱۱ کانون فرهنگي هنري مساجد در استان قم/ جذب ۱۲هزار نوجوان در تابستان امسال

فعالیت ۵۱۱ کانون فرهنگی هنری مساجد در استان قم/ جذب ۱۲هزار نوجوان در تابستان امسال

مدير ستاد کانون هاي فرهنگي هنري مساجد استان قم با اشاره به فعاليت ۵۱۱ کانون فرهنگي هنري مساجد در استان قم گفت: ۶۳ هزار نفر عضو کانون هاي مساجد قم مي باشند که از اين تعداد ۱۲هزار نفر در تابستان سال جاري جذب مسجد شدند.
شناسه خبر : 52599 تاریخ انتشار : ۷ آبان ۱۴۰۲ زمان انتشار : ۰۸:۲۴

به گزارش روابط عمومی ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد استان قم، حجت الاسلام والمسلمین «محمدرضا حیدری» با حضور در جلسه کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر قم ، با بیان اینکه مسجد اصل و محور عبودیت است گفت: خداوند متعال عبودیت را غایت و منتهای بشریت دانسته و می فرماید فلسفه آفرینش بندگی است.

 

مدیر ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد استان قم ادامه داد: خداوند در سوره اسرا، ظرف تحقق این حقیقت والای انسانی را که حلقه مفقوده ارتباط ما با خداوند است را مسجد معرفی می کند و اگر بخواهیم راهبرد اصلی مسجد را ترسیم کنیم، انتهای حقیقت جایگاه مسجد، عبودیت و بندگی است.

 

حجت الاسلام و المسلمین حیدری با بیان این که همه فعالیت های نیک در بستر مسجد شکل می گیرد، گفت: محور تربیت و توحید، اصل تمام  کارهای نیکی است که می توان در بستر مسجد رقم زد و ما در منظومه والای دینی ، ظرفیتی والاتر از مسجد را نمی توانیم پیدا کنیم.

 

وی با بیان اینکه آیات متعددی در قرآن در خصوص کارکردهای مساجد آمده است تصریح کرد: اگر بخواهیم حرکتی را در باب ارتقا  معنویت و اخلاق و سبک زندگی تمام شئون از جمله فعالیت های فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی انجام دهیم مسجد بهترین مرکز است.

 

مدیر ستاد کانون های فرهنگی هنری مساجد استان قم در ادامه افزود: شکل دهی به فعالیت های فرهنگی و هنری در بستر مسجد برای اعتلای فضای انسانی و رسیدن به مقام والای انسانی بسیار اهمیت دارد.

 

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به تاسیس ستاد کانون های مساجد از سال ۱۳۷۱ با هدف دنبال کردن مقوله فرهنگ و هنر در بستر مسجد گفت: کانون های مساجد در این ۳۰ سال توفیقات بسیاری داشته و اتفاقات خوبی را رقم زده است.

 

مدیر ستاد کانون های فرهنگی هنری مساجد استان قم  با بیان اینکه ۵۱۱ کانون ثبت شده در استان قم داریم افزود: از این تعداد ۴۳۹ کانون مربوط به برادران و ۷۲ کانون مربوط به خواهران می شود و برای اولین بار کانون های مستقل خواهران در قم ثبت شد.

 

حجت الاسلام والمسلمین حیدری با بیان اینکه ۶۳ هزار و ۳۲ نفر عضو کانون های مساجد استان قم هستند تصریح کرد: در حال حاضر ۲۷۷ کتابخانه باز و مخزن دار، ۷۶ پایگاه قرآنی، ۴۲۷ کرسی تلاوت نور، ۳۱۹ گروه سرود، ۲۳۵ گروه فیلم،۲۵۴ گروه نمایش و... در کانون های مساجد استان قم فعال هستند.

 

وی با بیان اینکه پراکندگی کانون های مساجد در سطح شهر و استان ، ظرفیت بسیار مناسبی برای مجموعه های مختلف متولی فرهنگ و تربیت می باشد افزود: تربیت نیروی انقلابی متعهد، ماهر و متخصص در بستر مسجد و حول محور تقوا تاثیرات بسیاری بر گسترش فرهنگ دینی در جامعه خواهد داشت.

 

مدیر ستاد هماهنگی کانون های مساجد استان قم یادآور شد: شهرداری با ایجاد زیرساخت های مناسب در خصوص مساجد می تواند بازوی مناسبی برای ارتقا فرهنگ و تربیت باشد.

 

وی همچنین با تقدیر از حجت الاسلام والمسلمین سید احمد طباطبایی نژاد مدیر عامل سازمان فرهنگی شهرداری قم در تعامل گسترده با کانون های مساجد قم و داشتن دغدغه های مسجدی  و انجام فعالیت های فرهنگی در بستر مسجد گفت: امسال بسیاری از فعالیت های کانون های مساجد از جمله المپیاد فرزندان انقلاب، نمایشگاه دستاوردهای کانون های مساجد قم، اردوی های اعضای کانون های مساجد و ..با حمایت این سازمان انجام شد که جای تقدیر دارد اما کافی نبوده و انتظار داریم بودجه های شهرداری در حوزه فرهنگ با تدابیر مجموعه مدیریت شهری افزایش یابد.

 

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به چهار راهبرد کلان ترسیم شده در ستاد کانون های مساجد قم گفت: توانمندسازی و تحول در نیروی انسانی  یکی از این راهبردهاست که در این راستا نهضت فراگیر کادرسازی در مساجد را با حضور نوجوانان را آغاز کرده ایم.

 

حجت الاسلام والمسلمین حیدری ادامه داد: این نهضت با پیوست هایی ویژه دهه هشتادی ها و دهه نودی ها آغازشده و تا امروز کادر نوجوان در ۱۸۰ کانون فرهنگی هنری مساجد استان قم در قالب ۲هزار نوجوان مسجدی تشکیل شده است.

 

مدیر ستاد هماهنگی کانون های مساجد استان قم تصریح کرد: راهبرد کلان ما در تشکیل کادر نوجوان، هویت بخشی، نقش آفرینی و کادرسازی نوجوانان است.

 

وی ادامه داد: بعد از ساماندهی کادر نوجوان، پیوست هایی را در ساحت های مختلف مبتنی بر منویات مقام معظم رهبری برای این برنامه تعریف کردیم، از جمله پیوست تحصیلی، پیوست تهذیب، پیوست مطالعه و کتابخوانی، کارورزی تشکیلاتی، ورزش، اردو و هسته های تربیت محور و غیره که می تواند در راستای اعتلا و ارتقا کانون ها و فعالیت های آنان موثر باشد.

 

وی با بیان اینکه یکی از اهداف تشکیل کادر نوجوان در کانون ها هویت بخشی به نوجوانان بر اساس منویات مقام معظم رهبری بود گفت: امیدواریم بر اساس برنامه ریزی های انجام شده بتوانیم مدیران فرهنگی تراز انقلاب را در سطح ملی و استانی برای آینده در مسجد تربیت کنیم.

 

مدیر ستاد کانون های فرهنگی هنری مساجد استان قم ادامه داد: برگزاری اردو، اعتکاف، همایش، کلاس های تخصصی و حضور میدانی در مساجد و کانون ها از جمله برنامه های تربیتی است که برای کادر نوجوان کانون اجرا می شود.

 

وی هم افزایی و گسترش ایده های نو و موفق(تد)ایجاد محافل تخصصی از جمله سرود و...، و عملیات های مشترک بین کانون ها را از دیگر راهبردهای کلان ستاد کانون های مساجد عنوان کرد.